Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 354 ggr
Odette
0

sälråttor önskas..

Jag tror att jag har kommit över min att-vara-utan-råtta-period. Trodde inte intresset skulle komma tillbaka.. å nä det kanske det inte gjort heller, iaf inte som förut. Är inte intresserad av avel å sitter inte å dreglar över råttbilder på nätet som en besatt hihi. Men- faktum kvarstår, å det är att det finns inget härligare djur än råtta. Hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag alltid fram till samma svar, det är råttor jag ska ha Skrikandes

Så,, efter att nu ha varit utan råtta ett tag så är det alltså dags igen!
Problemet är som sagt att jag bor åt fanders,( dvs västerbotten/Lycksele) å tänkte därför höra mig för här om någon i närheten har eller vet någon som har råttungar till salu?? Kan tänka mig att köra en bit om det så skulle vara.. hittar jag bara rätt råttor så går det säkert lösa :)

Vad jag söker?
Två goa, fina och lugna hanar, gärna med säl formad kropp och stor valross näsa. Helst ska de ha anlag för att bli riktiga tjockisar men huvudsaken är att de är friska och har bra temperament. Jag vet, vilka krav jag har va *ler*

Färg/teckning/päls spelar mindre roll, allt är av intresse men de får gärna va dumbo. Har aldrig haft en sån Generad

Så,, nån som kan ge tips på vart jag kan finna vad jag söker?

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Grodan
0

Anlag för fetma är inte nödvändigt, du kan greja att få till en fet råtta genom att mata den med mycket kolhydrater som pasta, ris, potatis, barnmat o annat… Varför du nu vill ha en FET råtta? Förvånad

Jag skulle rekommendera att du vänder dig till en uppfödare som har utställningsdjur med härstammning från Finland. Det är ofta mycket stora råttor, nästan i klass med iller.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ladyinred
0

Men om du inte hittar någon i närheten av dig så går säkert transport att fixa. Nackdelen är ju då att det inte går att titta ut någon på riktigt innan, så det blir lite som att köpa grisen i säcken om du inte hittar nån bra och ärlig som på ett bra sätt kan leta fram rätt unge för just dig…

Incognita
0

Tycker att det är svårt att hitta råttor här uppe (bor utanför Umeå/Bjurholm), vilket är väldigt ledsamt :( Själv åker jag mer än gärna en bit för att hitta en bra råtta! Som Ladyinred skrev så blir det lite som att köpa grisen i säcken, men man kan få god kontakt med en uppfödare innan resa via mail och telefon. Dessutom hinner man ibland välja ur en kull väl på plats! 

Ett tips är att gå in på http://rattusnorrus.egetforum.se/ vilket är ett forum för råttägare och intresserade i "Norrland" (finns så klart folk från hela sverige där!) och höra dig för.

Daydreams
0

#3 lol vad fint att du lägger ut länken men där är rätt stendött

Incognita
0

Jo, jag har själv märkt det… men den kanske kommer till liv igen? *hoppas* :) Det är dock den enda norrlandssidan jag känner till. Kanske någon får för sig att svara ;)

Har du någon aning om varför den blivit så inaktiv?

Daydreams
0

#5 det är väl delvis vårt fel att vi administratörer inte lägger ner mycket tid på den, dels så är kanske behovet av ett norrländskt forum inte så stort kanske? När vi startade det var det väl främst för att fånga upp alla som blivit ledsna och svikna på gamla forumet. Förlåt Odette för nu snodde vi din tråd lite och det var ju inte bra.

Incognita
0

Fot i munnnen Ja, det var inte meningen! Mitt stående tips är i alla fall att ta chansen att se sverige i sin jakt efter nya klumpar. Stockholm, till exempel, ligger trots allt inte så långt borta (eeh Skrattande)

Odette
0

Formulerade mig nog lite klumpigt och det ber jag om ursäkt för, självklart vill jag inte ha råttor med anlag för fetma det var inte så jag menade.. skulle ha skrivit stora goseklumpar istället Skrattande men men, tack för hjälpen. Har fortfarande beslutsångest, men inte vad gäller råttorna.. bara de andra djuren, måste aveckla lite så jag verkligen har tid till råttisarna.. får lägga ner akvariet och så. Känns trist men jag vill inte dra på mig för mkt. Det är värt det hur trist det än må kännas, är lite blödig för vart mina stackars fiskar ska hamna men det ordnar sig nog :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Ladyinred
0

Tänkte på det där med finsk import. Hur går det där till praktiskt. Man sätter ju inte precis ett frimärke på råttan och släpper ner den i brevlådan. Fast reaktionen på brevbäraren hade nog varit en syn  :P

Grodan
0

#8 Flört

Man åker antingen över själv o hämtar råttan i Finland - billigt me båten. Eller så ber man någon finsk domare som ska döma på SRS utställning att ta med en råtta - som man tingat… Ganska enkelt!

Fast jag tipsade om stora utställningsråttor med härstamning från Finland, dvs råttor som redan finns i Sverige…

Grodan
0

de e rätt skoj att du skriver att du vill ha sälråttor i rubriken, eg… för jag träffade en mus en gång som la sig i min hand och vilade, precis som en säl… jag kallade honom för sälen… jag är fortfarande mycket kär i honom, fast han är död sedan många år…