Snälla hjälp!! Tänder
Hej
Nu behöver jag eran hjälp (igen)………
Jag såg att mina två äldsta råttor har fått vääääldigt långa tänder. De nuddar nästan gommen bakom framtanden. Självklart blev jag jättenojjig och orolig direkt, fattar inte vad det beror på. De har mycket att gnaga på, äppelkvistar finns lite här och var i buren och knäckebröd, frön, skorpor och råttpellets finns i torrfodret.
Vad tycker ni att jag ska göra? Dom såg läskigt långa ut. Skickar med en bild som jag vore tacksam om ni ville titta på.
Dom är lika pigga och goa som vanligt, äter bra och jag har inte märkt någon viktminskning.
Snälla säg vad jag ska göra, ska man gå till vetten?? Vill ju inte att mina älsklingar ska må dåligt.
eller är jag bara en hönsmamma??
Det kan ju va så att dina råttor har bettfel så att tänderna inte slipas ner som de ska. Man kan enkelt klippa dom med en liten klosax. Men det kan vara otäckt första gången så mitt råd e att gå till vetten så de får visa dig hur man gör. För det kommer behöva upprepas om det e bettfel. Vänta bara inte för länge för i så fall riskeras det att tänderna växer upp genom gommen på råttan.

nu blev jag orolig för mina tjejer.. ska kolla upp det där jag med.. är det vanligt med bettfel? är det inte farligt att klippa tänderna? skulle nog aldrig våga det själv… måste man springa till vetten i tid och otid då?

kollade lite försiktigt när jag matade dom nu och såg iaf på maximus att tänderna i underkäken såg "vassa" ut.. i överkäken är ytan mer plan och slipad.. de är två månader gamla, men de borde väl slipat ner dem en bit.. de käkar bra iaf!
kan vi inte få en bild på "normala"rått tänder? så är det lätt att jämföra:)
#0 Men jag tycker att dina råttors tänder ser normala ut! Har de skavsår uppe i gomen av undertänderna?
Äldre råttor kan få problem med att tandrötterna växer för fort eller att de inte orkar slipa ner tänderna. Vad de har att gnaga på är ovässentligt då råttor slipar ner tänderna genom att snabbt gnugga dem mot varandra (gnissla tänder/slipa till tänderna).
Man kan klippa till tänderna - viktigt är att de är lika långa - så att övertänderna möter undertänderna och på så sätt ge råttan en chans att kunna börja slipa till dem igen. Man klipper med en tång - jag använder en nageltång (ej nagelsax). Bild på min gamla och slitna tång till klor, naglar och tänder - dock är den mycket bra, även om den är gammal! (Finns att köpa på Apoteket för ca 150 kr.)
Håll inte på och klipp tänderna i onödan. För det första är tänderna sköra och kan spricka, så det gäller att man klipper rätt och med bra grejer. Sedan ska råttor ha långa tänder.
Tandproblem märks tydligast när råttan blir mager, hängig och inte rör torrfodret. Så blir råttan mager kolla alltid tänderna först. Har de växt fel eller är för långa kommer det att synas tydligt. Undertänderna växer ut ur munnen istället för att möta övertänderna, eller i värsta fall in i munnen och/eller i kinderna.

hittade en bild på tråden "knasiga bilder!:)".. #63 och det är väl inget fel på den sötisen?
isåfall kan jag sluta oroa mig.. hi hi.. vi är nog hönsmammor:)
nu piper Maximus för Pancra försöker tvätta henne i nacken.. hi hi.. hon grinar jämt den pipsillen
Så här ser en normal råttmun ut. Undertänderna kan sära på sig lite - de är lite rörliga - när man klämmer och tittar i munnen, men det är helt i sin ordning.

tack så mycket Grodan, alltid lika hjälpsam:)! precis så ser det ut på mina..

TACK!! tack så jättemycket för all hjälp. det verkar som om mina flickors tänder är precis som de ska. Ja vi är nog lite hönsmammor åt våra älsklingar men jag blir så orolig när jag inte vet riktigt. då är det tur att det finns råttor iFokus med massa duktiga människor som man kan fråga.
TUSEN TACK ALLA SOM HAR SVARAT!! nu kan jag vara lite lugn. *hehe*
PUSS till er för ert tålamod att hjälpa till!