skakar på svansen?
(vet inte om jag redan skickat in)
men min vita råtta skakar på svansen när jag klappar honom, och jag vet inte varför han gör det.
är det för att han e arg, rädd eller beredd på att anfalla? för han sitter bara och skakar på svansen, ser ut som en arg katt, och spänner hela kroppen, han anfaller inte mig.
jag testade att sätta fingret framför hans mun för att se om han bet, skulle se om han var irriterad på mig, men han luktade bara lite och fortsatte att skaka på svansen.
varför gör han så?
Enda gåbgerna jag sätt råttor göra så är när det varit fly förbannade… Och då har råttan samtidigt rest ragg och gnisslat tänder.

Om han fluffar upp pälsen också och ser spänd ut samtidigt som han antingen backar bak eller sitter helt still så kanske han vaktar sitt revir lite eller vill vara ifred. Men annars om han bara skakar på svansen och beter sig normalt övrigt så tror jag inte det är något att oroa sig för. Råttor eller djur i alla allmänhet har sina egna finurliga personligheter. Men han kanske bara är reserverad, kanske hänt nått traumatiskt innan i hans liv? Hur länge har han hållt på så?
Ryckningar/piskningar med svansen samt resterande beteende verkar vara så att han är irriterad/förbannad, men kanske för snäll för att göra något.
≧◔◡◔≦
Vissa säger att råttor bara gör så när de är arga men jag tror inte riktigt på det för mina honor kan göra så ibland. De gör det när de är något spännande som händer och ibland om något är lite läskigt. Jag har aldrig sett något tecken på ilska i samband med viftande svans här hemma.
#4 min ena hona gör också så, men det är inget "snärtande" utan ett ringlande/viftande på svanstippen när hon är typ upptrissad/frustrerad.
≧◔◡◔≦
Vifta på svansen är väl egentligen mer ett varningstecken, att det är fara å färde, än ett uttryck för ilska.
En arg råtta reser ragg, knastrar ilsket och steppar i sidled mot vad det nu är den är arg på. Det samband med svansviftning/ringlande kan jag tänka mig att råttan ser ett hot som den måste försvara sig mot.

okej tack alla.
han var uppväxt som ormmat först och sånt, och har säkert inte blivit så bra behandlad dom första tre veckorna innan jag köpte honom. kan ha varit det.
han började med det för inte alls längesen, det kan va att han är jättesur, för jag brukar klappa honom efter att han bråkat med en annan av mina råttor, kanske han fortfarande e arg, och så är det inte menat att det ska vara till mig?

månaderna menade jag, inte veckorna.
Många råttor gillar inte om man klappar dem på ryggen, de känner sig hotade. Då kan de piska med svansen.
Det gjorde min ena råtta. Han bet dock aldrig.
Lika så ett ex råtta, hon piskade också om man klappade ryggen.

jaha, då kanske han bara inte tycker om att bli klappad på ryggen då :/
Ja, det tror jag iaf.

Nu hade ju du en kille, men min ena honråtta brukar snurra/vifta på svanstippen när man klappar henne då hon löper. Hon verkar inte det minsta irriterad eller så, hon är bara lite spattig när hon löper.