Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 598 ggr
Necrotiq
0

Omplaceringsråtta konstig svansrot

Jag har idag tagit emot en omplaceringsråtta. Jag märkte direkt att någonting inte stod rätt till. Hon piper lite när jag lyfter henne, om jag inte gör det jättelångsamt och försiktigt.

Hon går även lite underligt och verkar inte ha riktigt koll på sina bakben.

Jag antog att hon måste ha ont någonstans så jag började klämma och känna på henne. Ingenting reagerade hon på. 

MEN… Jag undersökte svansen och tyckte att svansroten såg ut och kändes konstig. Hon håller svansen lite konstigt dessutom och verkar ha lite svårt med balansen, kan inte sitta själv på min axel utan jag måste hålla i henne så att hon inte ramlar… Hon verkar tycka att det är skönt när jag stryker henne om svansen, då lägger hon sig platt på mage och blundar.

För säkerhets skull dubbelkollade jag hur mina "gamla" råttors svansrötter ser ut, och deras svansrötter ser inte alls ut eller känns på detta sätt. Det känns som ett litet "hack" vid svansroten.

KAN det vara så att hennes tidigare ägare har lyft henne i svansen? Att det är därför hon beter sig som jag beskrev ovan? Eller är det troligare att det är något neurologiskt?

(I övrigt är hon pigg, äter och dricker, har fin päls och pigga ögon.)

zickan
0

Kan va en skada från vad som. Slagit i ryggraden, svanskotan via nått fall. Under lek. Tappat fotfästet i buren. Kan va hårt ryck i svansen från tidigare ägare. 
Haft en sådan råtta själv. Vet inte vad som hände, men råttans svans blev livlös. Använde den inte. Kändes som ett jack vid svansroten. Var troligen en skada, brott. Han var redan vuxen men klarade sig rätt bra sista delen i livet. Uppvisade inte att han hade ont. Men hade svårt att balansera. Så man fick anpassa buren och tänka sig för när han var ute

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Necrotiq
0

Zickan:

Ja men precis så är det med min lilla, hon har svårt med balansen och det är ett jack vid svansroten. Bara jag vet att det inte är något farligt och att hon inte har ont.

De jag tog emot henne ifrån påstod att de haft råttor ofta, men de har inte märkt (eller struntat i) att hon går märkligt och beter sig märkligt. 

Jag fick ingen info om detta iaf från dem, så jag blev väldigt chockad och illa till mods först när jag såg hur hon rörde sig (inga av mina tidigare råttor har rört sig på det sättet). Hon är hursomhelst i bra händer nu, och hon har en gosig råttkompis i samma ålder som saknat sällskap ett par veckor (då hennes syster dog i cancer). Alles gut! :)