Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1328 ggr
sifara
0

Porfyrin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min hona är väldigt röd runt ena ögat. Jag har hört att det kan bero på att hon är förkyld och att man kan ge te med honung i, kan man göra något mer?

zickan
0

Råttor brukar kunna bli friska själva. Men om hon inte blir bättre inom en vecka eller blir sämre kan det behövas medicinering. 

Nått som går att testa är nyttig mat som kan boosta kroppens egen ork och försvar. Gärna gott om antioxidanter. Mat som innehåller en del vitaminer från A, C, E. Speciellt C och E vitaminer.  

För mig att även zink och selen ska va rätt mycket antioxitanter i sig.  Grönsaker, rotfrukter. Speciellt broccoli. Eev lite frukt. Men tänk på att vanligt frukt ofta har rätt mycket socker. 

Te som inte innehåller tein/koffein. Hellst röda te sorter då de inte kommer från te busken utan är mer ört te och därmed inte lika ofta de innehåller tein. 

Röda teer och ört teer brukar även va rätt nyttigt. Som roiboost. Helt okej att ha lite honung och vitlök. Eller bara en av dom om man vill. Enklare få råttor dricka om det är med honung. 

Lite droppar kan jang, enchinagard osv i vattnet. Mina honor nyser lite här hemma och det kan bli en del spring ut på balkongen i kväll. Så jag förbereder med att täcka buren med filt, se till så de har gott om bo material. Rivet tidningpapper och fleace att gosa in sig i. Sedan körde jag lite enchinagard droppar i vattnet. 

Jag är inte mycket för vitaminer i vattnet. En del vitaminer försvinner bort rätt fort. Men kanske går det med. Annars finns ett pulver jag kört i ett par år nu. Har dock slut själv, måste köpa mer. Drfightback och/eller daily essential. 

Finns på bla ratwarehouse.com Men även flera fågelsidor på svenska och engelska har dessa.,

Pulverform som innehåller en hel del nyttigheter som stöttar kroppen vid daglig bas, skada eller sjukdom. Kan man ha i maten, vattnet osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

sifara
0

#1 grymt svar! tack så mycket  =)