Märtha låter inte bra!
För drygt en vecka sedan så köpte jag o min pojkvän varsin råttbebis i en djuraffär i Ä-holm, jag har köpt råttor där förut så jag vet att det är en bra djuraffär och att det inte är något fel på råttorna….
Samma dag vi fick hem dom så lät min lite konstigt.. men vi antog att det bara var som den "pratade"…. det har nu gått en vecka och idag låter han inte alls bra… låter som en hes trumpet lite då o då… speciellt när hon är upphetsad över någonting… hjälp mig! är detta bara en j*vligt pratglad råtta eller är det något fel på Märtha?
Tack på förhand för alla svar
Mvh
Petro & råttorna

Vilken liten sötnos! trumpetande låter ju lite konstigt.. inga nysningar? kan vara mycket.. spontant tänker jag på hesa människohostningar eller som många säger att mykoplasma låter (som en kaffebryggare) men jag låter nog någon mer erfaren ge mer konkret tips…
Det låter som att det är rossel. Det kan bero på mycoplasma eller lunginflammation (eller båda). Råttan behöver komma till veterinär så fort som möjligt och få behandling.

Ja… fast ja funderar så mycket efter som hon inte alls låter någonting när hon sitter på min axel.. eller är lite i buren osv… utan de e när hon e uppspelt… ska försöka fixa nån mic och spela in det… och sen lägga ut här så att ni får höra…
För det första; råttor pratar inte, inte så människor hör det iaf. Det ljud som vissa kan beskriva som prat är rossel, brukar även jämföras med marsvinskutter eller som kaffekokare. Detta kan bero på en del olika anledningar. Luftvägsinfektioner kan orsakas av en rad olika virus, vanligast är förkylning. Lunginflammation ger ett kraftigt nedsatt allmäntillstånd så det tror jag inte att det är.
Många tänker mycoplasma så fort en råtta är röd om nosen och låter, och visst KAN det vara det, men det är även symptom för fler andra sjukdomar. Mycoplasma är oftast en sekundär sjukdom, dvs att en annan sjukdom/infektion sänker immunförsvaret och banar väg för mycoplasman. Går en råtta och är förkyld så visst KAN den bli sjuk i myco i slutändan, om dens immunförsvar inte klarar av det men det är alltså inte så vanligt som folk verkar tro ibland..
Testa med lite olika förkylningskurer, sök på forumet så bör du hitta en del. Blir råttan inte bra ganska snart så behöver den troligen antibiotika för att komma till rätta med sitt problem. (förbättringar bör synas inom en vecka, och efter två veckor så borde den vara frisk. Är den inte det så kan veterinärvård vara nödvändig)
Måste fråga vad har du för botten matrial?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Lånar tråden lite för jag har samma problem här hemma med flera av råttorna. De låter som små grisar när de blir lite upphetsade och något roligt händer. De har nu gått på bactrim i snart två veckor och ingen bättring hörs. Finns det fler mediciner att prova eller går det inte göra något mer?
Jag tycker nog endå att det är bäst att ringa till en duktig smådjursvet i ett sånt här läge. Jag e själv väldigt snabb på telefon om det är något som inte stämmer. Och de brukar ha många bra huskurer om det inte e nåt akut. Men i trådskaparens fall skulle det mycket väl kunna va en vanlig förkylning som den dragit på sig på vägen hem. Mina nykomlingar brukar kunna va lite snuviga i ett par dar i o med att jag ofta reser långt för att hämta de råttor jag vill ha. Och alla gånger e de inte med bil. Och med alla byten mellan bussar och tåg så e de lätt att de blir lite för mycket temperaturskillnader som i sin tur kan leda till en förkylning.

"jag har köpt råttor där förut så jag vet att det är en bra djuraffär och att det inte är något fel på råttorna…."
De brukar ta in råttor från olika grossister/uppfödare så det kan mycket väl få in råttor med "fel" på. Många gånger är det bara tur att man får en bra råtta från djur/reptil affär.
Har du fortfarande de två tillsammans eller bor de separat? Hoppas verkligen att du läste de länkarna jag skickade till dig och tänker på vad som är bäst för råttorna och inte för er, även om ni är fäst vid dom så är det bra om ni skaffar antingen en till hona och en till hane eller att ni ger bort en av era små och köper en av samma kön som den ni har kvar:)
Kyrr och Dexter köpte jag i ängelholm och de har väldigt dåligt imunförsvar. väldigt hyper i temperamentet och rätt så bossiga..

ja helt jävla dum i huvudet är jag inte!
och ja vi har självklart särat på dom… och jag ska åka upp i helgen och byta våran hona mot en hane, konstigt att dina råttor blivit så.. för dom råttorna jag haft från den affären i Ä-holm har det aldrig varit några problem med, däremot hade ja mycket problem med mina senaste råttor som jag fick av en vän i Helsingborg som hade köpt av uppfödare.. så det beror nog helt och hållet på..
och nej jag läste inte på länkarna du skickade..

dessutom var det inget speciellt med Märtha för allting är bra igen.. varade bara under de första dagarna här hemma sen var det lika fort borta igen…..
så det behövs inte skrivas i denna tråd mer

så himla självklart att du särat på dom är det väl inte, du väntade ju ett bra tag med att sära på dom trots att du fått veta att du skulle göra det direkt du frågade här på iFokus. Din förklaring var ju men dom är ju så kära och överbeskyddande mot varandra så det är ju synd att sära på dom.

NÄMEN TITTA daydreams lägger sig i!
OVANLIGT…. du har inte funderat på att skaffa dig ett vettigt liv och inte komma med massa j*vla påhopp hit och dit… o förhöra alla jevlar på varje inlägg i princip…. sköt ditt eget eller gå o lägg dig

hmm, nä jag har ett mkt trevligt liv, men tack ändå. och det var väl inget påhopp, bara ett konstaterande.

ja syftade kanske inte direkt på just dethär inlägget… utan om alla de andra forum där du kommer o är otrevlig, ja du är faktiskt otrevlig….och det är inget påhopp utan bara ett konstaterande!!!
Och vips, helt utan anledning blir det dålig stämning igen…
Vill du ha råd om råttor så förvänta dig att få det. Vill du inte följa råden så fråga inte. Tror du redan att du vet bäst fråga inte utan lär ut åt alla andra okunniga din "expertis" och ta ditt ansvar.
Bli inte så otroligt förolämpad bara för att folk reagerar på saker du själv har skrivit. Kan du inte stå för dina egna handlingar så gå och gnäll på nån psyksajt som bryr sig.
Här är det, som jag försökt förklara så otroligt många gånger förr, råttornas hälsa och välmående som står högst i prioriteringarna. Jag och några andra struntar nog högaktiningsfullt i om vi trampar på tår när vi inte tar hänsyn till FOLKS känslor utan skriver det vi vill ha sagt.
Ja, tonen kan verka hård ibland men ha en sak väldigt klar för dig, det är råttorna vi bryr oss om, inte dina känslor.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

nej och jag skiter väl fullständigt i vissas känslor här inne..
och ja jag bryr mig också om mina råttors liv och däför frågar om råd… men när folk frågar om råd så vill man ha trevliga svar och kunna känna sig att "här kan man få hjälp med sånt man kanske inte vet eller vill veta mer om" och inte bli sedd som en jävla idiot som aldrig haft ett djur i hela sitt liv osv osv….
jag är inte en person som tar skit från folk som tror att man e född bakom flötet bara för att man ställer en fråga….

lol Kvadding, hänger inte på andra forum utom råttforum dvs 2 st så vet inte vad du gnäller om, men bryr mig inte heller

syftade på olika foruminlägg….
hädanefter behöver du inte ens titta åt mina forumsinlägg så slipper jag dig ju… tack
#18 har inte läst hela tråden nu, men jag har sett en video på youtube där råttor så gott som "skrattar" när de har kul.
titta här: http://www.youtube.com/watch?v=j-admRGFVNM kanske är det som dina råttor gör? :D
19# men han har vel nån förstärkare så man kan höra dom när dom låter. men det kan man vel inte utan den? :)
hmm ingen aning. hörde inte att dom sa det i videon.