Hjälp mej!
Jag och min syster vill ha råttor, men det vill inte mina föräldrar.. Hur kan jag övertala dom?
Snälla jag vill verkligen ha råttor mer än allt annat så hjälp mej!

Tyvärr så finns det inte mycket att göra.Så länge man bor hemma är det föräldrarna som bestämmer och så.Så vill de inte ha det så finns det inte mycket att göra.
Men visst kan ni ju alltid fråga varför de ej vill ha råttor,är det för att de är rädda för råttor eller finns det någon annan anledning?
Men så länge man bor hemma måste man respektera att de kanske ej vill ha det och då är det inget att göra.

Du kan ju berätta om råttor.. hur sociala och trevliga dom är osv.. Läs på jätte mycket och imponera på dem.. Visa massa gulliga råttbilder osv.. Fortsätt så kanske de också blir lite förtjusta i dem :)
Hur gammal är du och din syster? Har ni några andra djur eller har ni haft djur förut?

Tack för tipsen. :) amen asså jag har berättat jätte mkt om råttor och så.. pappa säger att han kan tänka sej att ha råttor men vad gör vi när vi åker bort? då säger jag att vi har ju mer än 5 råttvakter. han ba: aa.. men.. sen blir han tyst.. mamma är alrgisk mor pälsdjur, men vu hade en hund och henne var hon inte allegisk mot.. tror ni att hon kommer att tåla NÅN råtta?? Hon är jätte allergik mot katter.. bara så ni vet^^ Kram!

13 och 17 jag är 13, och jag är ingen bortskämd snorunge sombara vill ha råttor för att jag ska skita i dom sen typ.. Utan jag vill ha sällskap mm..
Tyvärr är det väldigt stor risk att din mamma inte tål råttor, för råttor är väldigt allergena.

Ja det stod det i nån sida men det var ju mest hanar ?? eller?
#5 När bestämde sig du och din syster för att det är råttor ni vill ha? Har ni kompisar som har råttor? Har ni träffat några tamråttor?
#7 Nej, det gäller alla råttor.

Asså jag har velat haft råttor ett bra tag och min stora syster har just fallit för dom.. för att jag har berättat om dom.. jag hoppas att mamma tål dom.. :/

Även om jag inte svara nu på ett tag så fortsätt skriv! Jag kommer tillbaka ikväll och svara.. :) kram ^^

Kan du inte vänta några år tills du flyttar hemifrån? Tråkigt om ni skaffar råttor och sen inte kan ha kvar dom.

#9 Tyvärr är risken stor att hon inte gör det,men om ni nu skaffar några så försäkra er om att ni har någon som kan ta över dom om det inte skulle funka pga allergin.Kanske finns det en kompis som kan ta dom eller så.Så det är också en sak ni måste ta och tänka över innan ni bestämmer er för att skaffa några råttor.Om ni skaffar några hoppas jag ju att det går bra,men försäkra er om att det ändå finns risker och som sagt någon som kan rycka in och ta dom om det inte går.
Först när jag började intresserade mig för råttor var mina föräldrar helt emot att ajg skulle få skaffa mig två råttor. Men genom att jag läste massvis om råttor och predikade om hur underbara djur det var, varje eller varannan dag, gav dom med sig tillslut. Och nu är både dom och jag i full gång med att bygga bur och förbereda. (jag har läst och förberett mig i ett halvår)
Jag fick igenom min sak p.g.a att jag läste på och skaffade mig all kunskap som jag behövde för att bevisa att jag kunde ta ansvar för två råttor. :) lycka tilll!

-Bim-, det är bra om du svarar på frågorna som man ställer i tråden! :) Grodan frågade om du har träffat råttor eller om du har kompisar som har råttor?
Det kan kanske vara bra att träffa råttor i verkligheten och skapa sig en uppfattning om det är vad man hade föreställt sig. Känner ni någon som har råttor så kanske ni kan ta hem dem på besök och kolla hur mamma reagerar.
Älskar mina stora små vänner..

Det där var smart! men jag känner ingen som har råttor.. men jag ska vara hamstervakt på torsdag, jag vet att det absolut inte är samma sak men ändå.. Jag kanske kan ta med mej min mamma till en djuraffär så kanske hon kan få prova att hålla i en råtta och känna om hon är allergisk.. eller tror ni att det går? Och nej jag känner ingen som har råttor men jag har pluggat väldigt mkt på internet om dom så jag vet en hel del!
Det finns säkert någon med råttor som bor i närheten av dig! Hamstrar är inte alls som råttor, och jag skulle inte gå till en djuraffär för att få hälsa på en råtta och få en "ärlig" bild utav råttan som husdjur… 

Mvh Stephanie 

nämen så att amma kan kolla om hon är allergisk.. :P

nu ska jag gå och sova men fortsätt skriv så lovar jag att jag loggar in imorn och svarar! Godnatt på alla!
Motivera varför vill du ha råttor, vad det är med dem som du gillar. Och om du inte träffat råttor hur vet du då att du vill ha dem som husdjur i 2-3 år? Hur blev du intresserad av råttor? Hur lång tid exakt är "ett bra tag"?

ett bra tag är.. ja, typ 3 år.. Jag harv läst jätte mkt på internet om råttor och sen så har jag ju läst vad ni har skrivit mm. Det verkar jätte kul och dom verkar vara jätte inteligenta och trevliga eller är det inte så? Jag brukar gå till en djuraffär här i närheten och titta på råttorna och bara det njuter jag av. :) Och jag kan tänka mej hur det är att ha råttor. jag brukar även vara hamstervakt åt min kompis hamster och det är jätte kul och jag lessnar inte alls på den, jag älskar den fast den inte ens är min ^^ plus att råttor nog är roligare än hamstrar ellrér? Jag vet ju inte men det verkar vara så..

ett bra tag är.. ja, typ 3 år.. Jag harv läst jätte mkt på internet om råttor och sen så har jag ju läst vad ni har skrivit mm. Det verkar jätte kul och dom verkar vara jätte inteligenta och trevliga eller är det inte så? Jag brukar gå till en djuraffär här i närheten och titta på råttorna och bara det njuter jag av. :) Och jag kan tänka mej hur det är att ha råttor. jag brukar även vara hamstervakt åt min kompis hamster och det är jätte kul och jag lessnar inte alls på den, jag älskar den fast den inte ens är min ^^ plus att råttor nog är roligare än hamstrar ellrér? Jag vet ju inte men det verkar vara så..

Jag har massa olika anledningar.. jag skrev alla dom här och skulle publicera kommentar men då blev det nå fel och nu hinner jag inte skriva det igen för jag ska åka på simtävling snart. man jag lovar att jag återkommer med varför jag vill ha råttor!

Jättebra! :)
Men det är himla stor skillnad på råttor och hamstrar. De beter sig inte lika, luktar inte lika, har inte samma kropsspråk, matbehov, behov av stimulering etc..
Dessutom är råttor en av de mest allergena djuren. De sägs vara värre än katter. Så det är lättare att tåla en hamster. Nej, jag tycker absolut att du ska prova på först! Håll dig uppdaterad på vad råttfolket har för sig i din närhet. Kanske du kan dyka upp på någon träff? :)

Kan man testa om amn är allergisk mot råttor på sjukhuset? nån som vet?

#25 Klart man kan! Det gör man enklast med blodprov.. Fast det behövde inte jag göra på sjukhus.. utan här på vårdcentralen.

Kan man be särskilt om att få testas på råtta? Tror de brukar kolla "pälsdjur" överlag..

#25 Det har jag fått gjort,men ej mot råttor utan mot katt,häst hö och gräs när jag trodde jag hade astma och det gjorde jag på vårdcentralen.Så det kan man göra.Skulle man åka till sjukhuset blir du mycket troligt hänvisad till vårdcentralen och din familjeläkare.Så ring dit!

#27 Nej, jag testade mig mot kaniner, råttor, hundar, katter, hamster och marsvin.

men asså mamma vet att hon är allergisk mor vissa hundar, alla katter, hästar men vi vet inte om hon är mot råttor..

#30 Men det är bara att ringa er familjeläkare på vårdcentralen och berätta att hon vill göra ett test för det.

Okej. tack för tipset. :))

som sagt fortsätt skriv fst jag inte svarar! Inga kommentarer är för dumma för attt skrivas! Hej då alla!
Fast även om hon inte reagerar på de i början så kan hon göra det sen.
Här hemma var det inga problem med råttor alls i början, men efter något år började syrran reagera på de. Numera är båda syrrorna allergiska mot råttor, men det fungerar sålänge jag har de på mitt rum och inte har de i gemensamma rum annat än om jag ska gå igenom för att komma ut bara. Egentligen borde jag inte ens ha det iom att allergier kan bli värre med tiden ffa om man utsätts för de, men jag får ha det ändå iom att jag ändå är på gång med att flytta och pga en del andra omständigheter som gör att jag helt enkelt behöver mina råttor och inte fungerar utan de. Kan inte annat än vara extremt tacksam för att det inte är så illa som för en barndomskompis, hon hade marsvin i några år men fick göra sig av med det när hennes pappa inte längre kunde vara i samma hus som marsvinet.
Syrrorna är även hundallergiker men hund har vi ändå - mamma skaffade pudel iom att de oftast är någorlunda allergivänliga.
Och jodå, visst går det att testa specifikt för råttor, det har syrrorna gjort :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Bim, inte för att vara glädjedödare men hon verkar ju vara ganska allergisk och risken är är stor, även om hon inte är det i början, kanske utvecklar allergi även mot råttor. Och som sagt, råttor är väldigt allergena djur. Värre än katter säger vissa.
Visst sa du att syrran din var 17 år? Då ska hon ju snart lämna boet! :) Om jag var du skulle jag vänta tills dess så kan du ju ha en råtta hos henne! Det blir väldigt besvärligt om mamma din blir allergisk.

Men råttorna ska vara på mitt rum och vi kan testa om hon är allergisk mot råttor. tror ni att det hjälper om man vädrar varje dag morgon och kväll? man sätter en tjock filt över buren så råttorna inte börjar frysa.

Borde det inte, som redan är skrivet, vara bättre att vänta tills din syster flyttar hemifrån och ni kan ha råttan där?
Jag hade exakt samma problem med att min mamma var allergisk och det ställde till mycket trassel, då vi ändå bestämmde oss för att prova med råtta. Det hela slutade på sjukhus och med en allergisk chock. Inte för att jag säger att detta behöver hända med finns en risk och man måste alltid tänka på de man har runt omkring sig! Det är alla djurägares skyldighet - vi ska värna om djuren men även de runt om oss som kan bli drabbade.
Jag hoppas att det kan lösa sig för dig!
Just det- om du bestämmer dig för att köpa, köp ifrån uppfödare!
Vänligen
Sofia med sina älsklingar Gizmo, Rocky, Jack the ripper och morfeus
#36: Ja, vädring hjälper. Men det är ändå inte ultimat heller. Jag har en arbetsterapeut som kommer på besök ibland och hon är allergisk, vädring innan hjälper men hon känner av de ändå.
När jag hade marsvin brukade vi få hö gratis av pappas kompis, så pappa fick åka och hämta då och då. Dock är han allergisk mot hö, men det funkade iaf. Det var varken ofta eller länge han körde men ändå blev hans allergi värre, och nu får han ta diverse starka mediciner och ändå riskera att få åka in på akuten för att överleva om det blir för mycket hö. Visserligen inte samma allergi, men samma sak ändå…
Allergier må vara rätt litet ganska ofta, men man får inte glömma att det även kan handla om liv eller död.
Men ja, be henne kontakta läkare för att testa, det kan ju inte skada liksom. Vill hon inte testa så får du snällt acceptera det och vänta med råttor, samma sak om hon reagerar på de. Reagerar hon inte så vete fasen, det kan ju utvecklas till råttallergi sen, men kanske kan det fungera ändå - prata med läkaren om det.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ta med dig din mor hem till en uppfödare och se hur hon reagerar.
Sedan är det dina föräldrar som har sista ordet om vad de vill ha hem eller ej. Och i o m hon är allergisk så tänker hon dels på sin hälsa samt djurets bästa att funkar det ej så måste den placeras om, de är inga vandringspokaler.
Ni får helt enkelt vänta tills ni får egen bostad.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Det med vädring funkar ju super på sommaren,men tänk på vintern när det blir kallt.Då är risken stor att de bla kan få lunginflammation och det är inget vidare,tyvärr.