cysta på råtta?
Hej nu är det så att en av mina pojkar har/hade en knöl som jag upptäckte i lördag jag misstänkte att det var en tumör då den var hård och satt fast och satt inte i huden på honom samt gått ner i vikt fast han äter som han brukar och är lika pigg. Jag boka tid till vet idag så har precis varit där. Veterinären visste inte vad det var men undrade om jag ville ta prov på honom, självklart sa jag ja då han inte ens är 2 år. När dom skulle ta provet punkterade hon knölen och det kom bara gul aktig vätska ur den tyvärr hann hon få ut någon vätska ur knölen. Och sa att jag måste hålla koll ifall den kommer tillbaka ifall vi ville göra ett ingrepp senare. Men men. Varför jag skriver här om det är för att jag undrar om det är fler som varit med om detta och hur det har gått? Och vad har ni gjort? Och är det något man ska tänka på? Jag vill gärna veta. Blir ju så orolig och ledsen. Skriv gärna och berätta! Mvh
Ingen som har varit med om liknade??
Det är inte då bara en finne?
#2 nej det tror jag inte då den sitter invärtes vid organen och inte som en stor kula i huden.. och om det hade varit en finne eller en böld bör ju veterinären märkt det när hon kände och klämde. Finnar får man ju bara i huden.
Fortfarande ingen mer som vart med om detta?? Jag behöver råd och information!!! Snälla
Jadu. Det kan antingen vara en varböld eller någon form av tumör. Är du väldigt orolig borde du kontakta veterinären igen och fundera över om du vill operera bort den utan att veta vad det är då tester kan vara dyrare än operation.
Opererade själv bort någon slags tumör från mitt marsvin då han var besvärad av den. Var billigare än att ta prover och gick smidigt.
Ändring var ej gulvätska den var klar alltså ingen färg. Det blev lite fel där. Så inga som varit med om cystor på råtter??
Vad vill du egentligen ha för svar? Frågar av välmening. Det enda vi kan hjälpa dig med är erfarenheter. Veterinären är den enda som faktiskt kan lösa problemet.
#7 Ja hur det är med cystor på en råtta. Hur gick det med den råttan som hade det? Vad fick ni för möjligheter utav veterinären. Tömde ni cystan I hopp om att det skulle fungera eller kom det tillbaka Vad tog ni för beslut ej opration, avvaktade ni eller opererade ni? Hur gick det efter oprationen? Levde han ett bra liv efter eller kom det tillbaka? Jag behöver råd och info från personer som suttit i samma sits. Så att jag kan fatta ett bra beslut för min pojk precis som det skulle vara för oss människor som när vi blir sjuka vill vi gärna ha råd och info innan vi fattar beslut om oss själva. Men det finns mer info om våra sjukdomar och andra djur än va det gör för råttor och där vänder jag mig till er, om det nu finns någon som varit eller är i samma sits Och jag vet att det är vetrinären som löser det, men det är endå ett stort beslut om han kan leva ett bra liv med den eller måste man operera. Det är ju ett liv det handlar om och ingen leksak. Klart man vill ha information innan man fattar ett beslut och tror det flesta vet hur det är, spelar nog ingen roll om det handlar om oss, våra barn eller våra husdjur.
Förstår att du är orolig. En av mina älsklingar fick nyligen en juvertumör i "armhålan". Man kunde se en bula och jag kände något hårt där inne. Med päls och allt utanpå var det som putade ut som en hasselnöt i storlek, men själva tumören där inne var nog mindre. Fick tid hos veterinären efter någon dag, som konstaterade att det var en (än så länge ganska liten) tumör och sa att juvertumörer ofta är godartade. För säkerhets skull valde jag att den skulle skickas på analys efter operationen och det stämde som tur var att den var godartad. Allt har gått bra och såret läker fint :) Men i ditt fall verkar ju veterinären osäker på vad det är, så det är ju inte säkert att behandlingen behöver bli densamma.