Råttans kost
Hej allihopa! Tänkte dela med mig lite av mina kostrutiner till mina råttor och vad som är viktigt att tänka på.
Råttan är känslig för mat som innehåller mycket salt, fett och socker. Det kan därför alltid vara klokt att kolla upp vad saker och ting innehåller innan man utfodrar. Detta ger en ökad säkerhet och en frisk råtta. Din råtta ligger på DITT ansvar, därför ska man aldrig lyssna på vad andra säger fören man själv har fascit i hand.
Mina råd gällande kost:
1. Ha alltid en så bra bas som möjligt i form av Torrfoder som innehåller både frukt och grönt och animalisk kost. Det ska vara proteinrikt men även innehålla en mängd fett. Mitt foder heter COMPLETE rat & mouse.
2. Boosta dina råttor med bra vitaminer i form av frukt och grönt. Gnagstänger är ett alternativ så att de kan fila sina tänder samtidigt som de får i sig nyttigheterna. Man kan om man vill tillsätta multivitamindroppar i dricksvattnet.
3. Variera råttans kost genom att då och då ge rester i form av ris och pasta men även animalisk kost i form av falukorv eller annat. Ge inte starkt kryddad, saltad eller sockrad mat till din råtta (i alla fall inte i en överdriven mängd).
4. Ge alltid mat med sunt förnuft det vill säga kolla alltid upp vad det du har tänkt ge din råtta innehåller. Håll även koll på din råttas kaloriintag eftersom onyttig kost bidrar till fetma och tumörsjukdomar.
5. Råttor bör inte äta onyttig kost men om man har råttor som gärna tyr sig till glass, chips eller liknande kan det vara ok att ibland unna dom en ytterst liten mängd av detta. (min åsikt)
6. Oavsett om man ibland ger sina råttor onyttigheter så bör man aldrig ge dom kost som är rå. Alltså rått kött i form av nöt, fläsk, fågel och fisk. Detta gäller även råa ägg och dylikt. Detta på grund av att de kan innehålla bakterien salmonella. Salmonella orsakar bland annat buksmärta, diarré, feber och kräkningar. Vilken symptom de visar på råttor är jag inte helt säker på. Men drabbas din råtta är det stor risk att du själv kan bli sjuk. UNDVIK RÅA PRODUKTER!
Hoppas ni gillade mina små kostråd. Vad har ni för råd? Dela gärna med er, man kan aldrig sluta lära sig av varandra! :)
Jättebra att du vill dela med dig av det du kan, det är alltid bra att lära varandra! Dock så är flera punkter i din text rent felaktiga. Det är superviktigt att kontrollera uppgifter och källor innan man sprider information, annars kan det gå helt fel! Gnagarstänger är helt värdelösa, innehåller bara socker och skit. Bättre att låta råttorna gnaga på hårda nötter! Vitaminer i vattnet är onödigt och ibland rent av skadligt. Rå mat är jättebra för råttan, och de reagerar inte på salmonellabakterier vad jag har hört. Rå äggula innehåller inte ens salmonella tror jag. Rå köttfärs äter många människor. Tänk dock på att vara noga med att tvätta händerna efter du hanterat rå mat så inte du får i dig någonting.
/Surpan
Får hålla med om att det var mycket fel i din text. Du tipsar om falukorv och avråder från rått kött. Det är tvärt om. Falukorv innehåller saker en råtta inte behöver och är direkt onyttigt. Rått kött däremot är bra. Likaså råa grönsaker.
Ger man en varierad kost behövs inga vitaminer.
nötkött kan till och med vi äta rått. Fläsk ska man helst genomstekt till milt rosa pga trikåer. Fast det har vi inte haft i fläsk i Sverige på väldigt länge tror jag. Fisk kan vi också äta råå om vi fryser den innan. Råttor är mindre känsliga än vi är och kan äta rått.
Tack för lite kritik, uppskattat att få lite feedback. 1. Vitaminstänger går att köpa helt sockerfria vilket vi alltid gör. Står alltid på utsidan av förpackningen. 2. Falukorv brukar jag alltid steka eftersom jag inte tycker att det ska ätas rått. Vi köper falukorv gjort på svenskt kött, där emot kan det ju innehålla allt från lever till tarmskinn. Dock tror jag att det är helt ofarligt för en råtta. Vad är det du tänker på i en falukorv som inte är bra? 3. Och nej, allting som är rått kan innehålla salmonella, även andra bakterier som vibrio cholerae. Människan äter ofta blodigt kött för att det tycker att det är gott men det är absolut inte nyttigt även fast man inte blir sjuk utav det. Salmonella är en bakterie som drabbar så väl människor som djur. Det finns i råa produkter, inte helt tillagade eller genomstekta. Det kan drabba både katter, hundar, människor, fåglar osv. Jag kan förstå att rått kött innehåller bra näringsämnen för en råtta men det är inte det som var poängen, poängen var att råttan kan bli sjuk om man någon gång serverar en rå köttbit som innehåller dessa bakterier. 4. Vad menar du med råa grönsaker? Grönsaker kan väl aldrig vara råa? De plockas väl när de är färdiga och mogna? Sen är det en annan femma att äta omogna grönsaker/frukt, vilket gör de väldigt sura och syrliga. Dock tror jag inte syrlighet är det bästa för en råttas mage. Vad brukar ni ge era råttor istället för detta? Kan vara värt att fundera över :)
Tack för lite kritik, uppskattat att få lite feedback. 1. Vitaminstänger går att köpa helt sockerfria vilket vi alltid gör. Står alltid på utsidan av förpackningen. 2. Falukorv brukar jag alltid steka eftersom jag inte tycker att det ska ätas rått. Vi köper falukorv gjort på svenskt kött, där emot kan det ju innehålla allt från lever till tarmskinn. Dock tror jag att det är helt ofarligt för en råtta. Vad är det du tänker på i en falukorv som inte är bra? 3. Och nej, allting som är rått kan innehålla salmonella, även andra bakterier som vibrio cholerae. Människan äter ofta blodigt kött för att det tycker att det är gott men det är absolut inte nyttigt även fast man inte blir sjuk utav det. Salmonella är en bakterie som drabbar så väl människor som djur. Det finns i råa produkter, inte helt tillagade eller genomstekta. Det kan drabba både katter, hundar, människor, fåglar osv. Jag kan förstå att rått kött innehåller bra näringsämnen för en råtta men det är inte det som var poängen, poängen var att råttan kan bli sjuk om man någon gång serverar en rå köttbit som innehåller dessa bakterier. 4. Vad menar du med råa grönsaker? Grönsaker kan väl aldrig vara råa? De plockas väl när de är färdiga och mogna? Sen är det en annan femma att äta omogna grönsaker/frukt, vilket gör de väldigt sura och syrliga. Dock tror jag inte syrlighet är det bästa för en råttas mage. Vad brukar ni ge era råttor istället för detta? Kan vara värt att fundera över :)
#4 Falukorv går utmärkt att äta utan att stekas. Det är inte rått kött.
En grönsak är rå till dess att den tillagas.
Och det är fortfarande inte farligt att ge råttor rått kött. De hanterar bland annat salmonella helt annorlunda än människan och brukar därför inte smittas.
Skulle det du skriver stämma hade jag haft sjuka råttor alltid. Nu stämmer det dock inte och alla råttor har varit friska.
Läs på vad en falukorv och andra saker som färdiga köttbullar innehåller så förstår du nog varför det är 100 gånger bättre med rent kött och inte produkter vi blandat in en massa saker i.
Nej du skulle inte alltid ha sjuka råttor eftersom det helt beror på om köttet du serverar är smittat eller inte. Jag förstår hur du tänker absolut, men oavsett skulle jag aldrig ge mina råttor rått kött eller dylikt. Falukorven gills som olagad (rå) så länge man inte har tillagat den. Ja det är mycket "skit" i en falukorv men det är det tyvärr i alla sorters kött. Man proppar i djuren mängder med olika tillskott och ämnen för att få köttet att smaka bättre. Och det är inte bra för någon att äta dessa tillsatser. Och varför jag ger mina råttor små bitar falukorv i mellanåt är för att den har en len smak, den är varken för salt eller kryddig. Jag hade gärna velat haft en källa på att salmonella verkar annorlunda på råttor än vad det gör på andra djur. Hittar det nämligen inte själv.
#6 Kan folk barfa hundar & katter utan att salmonella så skulle jag inte oroa mig för råttor..
Kärlek, ärlighet & respekt.
Falukorv är varmrökt och således inte rå. Den är redan tillagad och är helt ofarlig att äta utan att värmas innan. Innehåller både salt och kryddor samt lök. Inget jag trycker i mina råttor.
De får samma kött som jag äter från gårdar häromkring som inte innehåller skit. Köper du massproducerade kött får du räkna med skit. Gäller att välja med omsorg. Och tänja lite vad en råtta behöver. Falukorv är inte något en råtta behöver.
Gissar att du tycker alla som barfar sina djur gör fel. Tycker du ska läsa på lite om det. Finns till och med en iFokus sida om det.
#2 Jag antar att du menar trikiner och inte trikåer? :)
#3 Med rå mat menas all mat som är otillagad eller obearbetad.
Eftersom salmonella är en bakterie som trivs i tarmen, smittar den via avföring. God personlig hygien eller god djurhållning minskar smittorisken. Svenskt kött innebär en avsevärt mindre risk för salmonella, på grund av att kött/ägg kontrolleras noggrant innan det går till konsumenterna. Det kan dock finnas i alla möjliga livsmedel (tex grönsaker pga kontaminerat vatten) och det är en av anledningarna till att de flesta som har gått en hemkunskapskurs får lära sig om kökshygien. Till och med mandel & cashewnötter kan smitta. Tvätta händerna, skölj grönsaker, håll knivar rena, undvik träskärbrädor till kött, osv.
Råttor smittas inte av salmonella, men de kan bära på sjukdomen. Om råttornas mat skulle vara salmonellasmittat är det större risk att det är ägaren som drabbas. Trikiner (som finns i fläskkött) kan också drabba råttor, även om de inte visar några symtom. Detta drabbar dock inte ägaren eftersom trichinos endast sprids genom att man äter infekterat kött. Fläskkött bör tillagas till en innertemperatur på minst 70 grader för att ha ihjäl eventuella trikiner.
#9 Haha ja, trikiner ;)
Jag hittar inget om några fall med smitta av dessa i Sverige senaste 20 åren.
allt kött du köper som inte är ekologiskt innehåller skit, därför det finns ett ekologiskt alternativ. Men du får ge dina råttor vilken mat du vill, har aldrig sagt något annat. Jag har där emot sagt att jag inte skulle servera mina råttor någonting som är rått. Och varför jag håller fast för min sak är för att jag precis har läst om bakterier i skolan. I boken "klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor" står det om olika bakterier i kött och anledningar varför det aldrig ska serveras rått, jag väljer därför att tro på den faktan men accepterar vad andra gör för val. Dock kan jag bli smått irriterad på människor som hävdar att min text är felaktig när den är byggd på ren fakta. Gnagstänger går att köpa sockerfria, salmonella finns i rått kött (smittat kött) och jag skulle inte vilja chansa genom att ge mina råttor det. Och falukorvspunkten blev bara en enda röra, ni hävdade att jag uttryckte mig med dubbelmoral genom att undvika rått kött men att rekommendera falukorv men sedan så så säger ni att den inte gills som en rå produkt (?) Falukorv är ingenting farligt för en råtta, den må innehålla kryddor och annat men den är relativt smaklös eftersom den i princip innehåller kött och vatten.
#11 Men kära någon. Att falukorv är dåligt har ju ingenting med hurvida den skulle vara rå eller inte att göra utan om innehållet. Sedan påstod du att den var rå och jag talade om att det är fel. Likaså visste du inte om att grönsaker är råa innan tillagning. Allt är rått före tillagning. Falukorv från affären är redan tillagad.
Det står om bakterier och människor. Råttor och andra djur fungerar olika i tarmkanalen och mage. Men fortsätt du ge falukorv och strunt i att ge rent rått kött för att du tror det är farligt. En dag kanske du ändrar dig och läser på om djur och barf och inte baserar dina åsikter på människors reaktion på bakterier och dyl.
Allt du tillagar förlorar näringsämnen. onödigt och sslöseri.
men snälla du, jag ringde till veterinären själv och fick svar på detta. 1. Falukorv är inte farligt för en råtta. 2. Salmonella kan smitta djur, dock är svenskt kött väldigt liten risk. Och i den boken står det visst om djur, eftersom det bland annat handlar om zoonoser. Jag har inget annat än fakta i mina händer, sluta försök att motbevisa mig hela tiden enbart för att du gör på ett annat sätt. Alla gör inte likadant, bara för att man inte gör som du gör betyder det inte att man gör fel.
#13 Jag har inte skrivit farligt. Inte bra och onödigt däremot.
Du kan tjata bäst du vill. Du har skrivit felaktiga "fakta".
Fakta är att råttor mår bättre av naturlig mat än processa. Rått kött är en del av det. Vill du vägra läsa på så strunt i det. Men påstå då inte att du vet vad som är bäst att ge råttor som föda när du förespråkar falukorv före rent rått kött och ägg.
Och dra den om rödluvan också. Ingen legitimerad veterinär skulle säga att man hellre ska ge falukorv än rått kött till råttor. Gör någon det behöver den läsa på om djuret råtta och dess kost eller helt enkelt låta bli att säga något.
Att du inte ens förstår det rent logiska i kosten är väldigt märkligt. Du tycker processad mat är bättre än naturlig. Bara det borde ju få dig att vakna och läsa på. Processad mat är cancerframkallande även för oss och du vet väl hur vanligt cancer är hos råttor?
Snälla tänk efter lite.
Jag försöker inte motbevisa dig. Det är nog få som inte förstår det jag skriver utan att behöva läsa det.
Herregud Hera hur har du mage att prata som du gör, har inte dina föräldrar lärt dig något hyfs? Hur kan du ens få vara kvar som admin.. Sluta påstå att tillagat kött är dåligt för råttor. Finns inget som säger det eller bevisar det. Såklart man inte ska ge för saltad mat till råttor men lite ibland som godis lär dom inte dö av..
Jag håller nog med hera mer här, tror inte rått kött är farligt för råttor och man kan ju tänka lite på vad dom lever på om man inte har dom som husdjur.. När du ifrågasätter att hera fortfarande är admin så är de väl för att Hen har kunskaper och vet mycket om råttor bland annat kost
#15 Lägg ner attityden.
Jag har ingenstans påstått att tillagat kött är dåligt för råttor. Däremot att tillagning tar bort näringsämnen och inte behövs eftersom de kan äta rått. Så snälla du. Läs innan du skriver bara för att vara otrevlig. Så dina påståenden i alla fall blir rätt.
Jag ringde till anicura här där jag bor, jag frågade om det var farligt att ge falukorv eftersom många hävdar det och då sa hon nej. Har där emot aldrig sagt att falukorv är bättre än rått kött. Förstår inte vad du argumenterar om, när folk till och med tror sig veta bättre än en legitimerad veterinär så känns det som att det bästa är att lägga ner diskussionen. Vad jag än säger så har jag fel fakta, kan diskutera med dig i timmar till och med veckor om jag skulle vara villig att ens ta det så långt. Du kan säkert mängder med saker om kost, det tvivlar jag inte en sekund på. Men med tanke på din attityd så läser du ju uppenbarligen inte det som står, förstår isåfall inte varför du har en sån dålig attityd. 1. Jag skrev att detta var mina egna råd (alltså något man väljer själv att ta efter eller inte) och hur jag gör med mina råttor här hemma. Alla är friska och pigga 2. Jag skrev att man ibland kan ge t.ex falukorv till sina råttor när man vill ge lite rester. Jag skrev även att man alltid ska ge mat med sunt förnuft. 3. Jag har heller aldrig sagt att rått kött på något sätt är dåligt för en råtta, utan att JAG var rädd för bakterierna som kan finnas i det. Råttor är känsliga djur, ibland räcker minsta lilla för att de ska bli sjuka.
http://www.lansstyrelsen.se/Sodermanland/Sv/djur-och-natur/smittskydd/Pages/Salmonella.aspx Här har vi lite om salmonella, för att inte stå helt tomhänt källa och för att folk inte ska tro att jag är helt ute o cyklar ;)
http://www.anmedin.com/sv/505.html Hittade en till länk, nu har jag belägg så det räcker. Hoppas alla nu kan förstå vad jag pratat om. Säger dock inte att det behöver hända någon eller att det är vanligt men att jag vill upplysa om att det faktiskt finns :-)
Ingen har skrivit att det inte finns. Det vet väl alla att det gör.
Det intressanta är hur många råttor som faktiskt insjuknar i det och hur många som dör av det.
De flesta människor som smittas smittas i utlandet. Så att utesluta barf för råttor för att salmonella FINNS är väldigt överdrivet.
Men vill man kan man så klart ge mindre naturlig kost. Är helt upp till var och en. Jag avråder från processad mat rejält. Och du efterfrågade råd.
Så slutligen. Mina råd är ge inte falukorv, annan korv, färdiga köttbullar och dyl. Ge istället rena köttprodukter, mycket grönsaker och Egenblandat Torrfoder. Recept finns bland artiklarna. Kött ska man inte ge för mycket av dock oavsett vilken typ man väljer att ge. Då får du välmående råttor :)
Det var mest riktad till dom som sa att det inte drabbar råttor eller att de inte finns bland råttor. Jag är ju lite höns mamma mot mina råttor, jag väljer hellre bort än att chansa. Dels på grund utav att jag alltid är den som drabbas av alla tråkigheter. Jag och sambon har alltid haft otur med djur. Ett Marsvin som blivit förlamad, två katter var den ena fick cancer och den andra blev påkörd. Tack så mycket för ditt råd! Brukar ge leverpastej som ett alternativ till kött, vet dock inte hur pass bra det är, men brukar ge det lite då och då :-)
Jag ser ingen här i tråden som har sagt att falukorv är FARLIGT. Däremot har man skrivit att det är onyttigt och att andra proteinkällor är att föredra, vilket jag håller med om. :) Falukorv innehåller en hel del onödigt, och flera sorter innehåller dessutom socker. Så nej, falukorv är inte farligt. Är det nyttigt? Nej, det är det inte. Onyttigt är inte synonymt med farligt.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Haha okej :) Ser ingen större skillnad på om något är dåligt eller farligt. Hade lika gärna kunnat använda mig utav ordet dåligt då texten fortfarande skulle ha samma innebörd. Du kanske tolka det som att folk la fram det som ett onyttigt alternativ, jag tolkade det som ett dåligt/farligt alternativ. Då det var mycket upprörda argument om att processa är cancerframkallande, onödigt, slöseri. Lät som att mina råttor skulle dö utav det eftersom det var sån stor uppståndelse. Ibland får man läsa mellan raderna för att förstå. Vissa saker är sant men att ge sin råtta nån korvbit ibland är väl ingenting att diskutera? Alla gör olika. Och dom kommer inte dö utav det. Onyttigt lär det vara men likaså är chips och andra godsaker som de ibland får och som de förövrigt älskar.
Men alltså, du vill att folk ska dela med sig av åsikter/erfarenheter men när någon säger emot dig så går du enbart in i försvar? Jag förstår precis vad Hera skriver, falukorv innehåller salt, socker, lök och diverse kryddor och är inget som hen (eller jag, för den delen) skulle rekommendera som basmat. Ingen har däremot påstått att det är rent utsagt farligt. Det gav däremot din trådstart intrycket av att rått kött skulle vara.
Det är bra att du vill informera om salmonella, men du lär ju inse att om du skriver en så stark åsikt som att rått kött & ägg bör undvikas att ges till råttor helt - på ett forum där olika ägare/uppfödare från hela landet huserar - så kommer någon tycka annorlunda. Dessutom skrev du "UNDVIK RÅA PRODUKTER", vilket jag tror bidrog till 'missförståndet', då frukt & grönt också är råa produkter som sagt.
Alla gör olika och visst ger nog alla en del onyttigheter till sina råttor ibland utan att de tar någon skada. Men vi får komma ihåg att alla här försöker hjälpa varandra och vill ju samma sak för våra älskade råttor. Jag tycker det var onödigt att attackera Heras admin-status av medlemmen ovanför, även om en blir upprörd för stunden.
Till ämnet: Leverpastej var ett bra tips! Igår fick våra råttor sallad med bladspenat, ruccola, morot, broccoli och räkor till kvällsmat. I morse fick de gröt med havremjölk och varsin gurkbit. Sambon delade med sig av ett digestive-kex med fullkorn igår också som tydligen var mycket uppskattat!
Förutom torrfodret som de alltid har tillgång till så får de alltså mat 2 gånger om dagen. Frukost som på vardagar står inne i buren tills någon kommer hem från jobbet, och middag som får stå inne under natten. Vi lämnar kvar maten i buren då de är långsamma ätare och gillar att småäta.
Jag har aldrig sagt att falukorv är basmat till mina råttor och inte heller rekommenderat det till det. Jag ger det ibland, när man vill ge lite rester. Varför jag gick in i försvar berodde ju på att jag direkt fick kommentarer som: din text är felaktig. Vilket den inte var överhuvudtaget, därför fick jag försvara mig och komma med fakta till mina påståenden. Och när jag sa att man skulle undvika råa produkter menade jag animalisk kost eftersom salmonella (vad jag vet) endast finns i det. Hade aldrig hört att man kallar frukt och grönt rått innan tillagning så det var en miss av mig. Och varför jag menade att falukorv inte är direkt farligt är för att de som råttor normalt inte kan äta rått går hur bra som helst att äta tillagat t.ex lök. Går att ge tillagat men inte rått. Men förstår fortfarande inte varför alla ska tjafsa om lite falukorv. Totalt oviktigt och man väljer ju själv:)
Och du som säger att det inte är att rekommendera falukorv, men ger dina råttor morötter? Vet inte om det är skit prat men på de flesta trådar står det att man bör undvika morötter på grund av olika anledningar. Så om man ska rättfärdiga någon annan är det bäst att vara perfekt själv. Och så som jag vet är man inte bäst på allt, man vet inte allt och man kanske gör en miss eller två. Men förstår inte varför alla ska vara så bittra så fort man delar med sig. Har aldrig hört någon komma med tips eller liknande på ett snällt sätt, utan det väller ut som om man vore helt inkompetent. Alla gör olika, och nej jag har inget emot att du ger dina råttor morötter var bara tvungen att poängtera det så man får en tankeställare att man själv inte alltid gör rätt heller. I vanliga fall hade jag varit obrydd men blir så trött på denna tråd och människor som ska berätta vad man ska göra och inte göra.
Jo, jag förstod att det inte var som basmat, menade inte att antyda att du hade påstått att du gav korv som bas heller. Förstår också att du menade råa animaliska produkter, jag ville bara ge en möjlig anledning till att du fick starka reaktioner på din trådstart. - Då det som sagt är väldigt vanligt att ge barf-mat till sina husdjur nu för tiden.
Jag följer råden som "The scuttling gourmet" ger och enligt henne är morötter okej. Jag är säker på de val jag gör och i annat fall frågar jag uppfödaren jag köpte råttorna av då jag litar på dennes erfarenhet. Jag förstår däremot inte varför du tar illa upp, jag säger inte att jag är perfekt, eller att du har fel. Jag tyckte det var en bra trådstart och ville fortsätta på originalämnet, utan all "bitterhet" som du uttrycket det.
#27 Va? Aldrig sett någon text om att undvika morötter, bara att råttor sällan tycker om morötter…
Jag litar på författaren bakom the scuttling gourmet precis som många andra så jag går efter den listan.
#27 Håller med dig! En sak att proppa och ge sina råttor dagligen med falukorv eller att ge ibland. Tycker inte att det är så farligt faktiskt. Sen är det klart att en viltkotlett är nyttigare än falukorv men som godis ibland är bra tycker jag. Själv brukar jag tillaga köttet eftersom att mina råttor oftast äter det som jag själv äter till middag. I hundgodis eller gnagargodis m.m vet ni hur mycket ämnen och tillsatser det är i det? Då är det inte farligt med en falukorv hit eller dit. Alla får ha sin egen åsikt tycker jag.
#31 Ingen har fortfarande sagt att falukorv är farligt.. var & en gör såklart som dom vill. Man bör bara ha i tankarna om det är nödvändigt, om det är bra & inte bara om det är gott för råttan. Det är iaf min åsikt.
Jag fick påståendet att falukorv "inte är bra" men förstår inte vad det är som inte är bra? En liten korvbit herregud. Ibland känns det som människor har väldigt lite kunskap men väldigt mycket åsikter. Jag har läst i flera trådar att morötter ska vara diabetesframkallande. Och ja, så står det. Räcker med att googla "morötter och råttor" så kommer trådar med mat som inte ska ätas, där inkluderas morötter. Jag kanske verkar bitter men är så trött på "ingen har sagt att det är farligt". Nej inte ordagrant men det har sagts att det inte är bra, cancerframkallande, onödigt osv. Men snälla människor, en ytterst liten mängd är väl inget att bry sig om. Kan vi släppa det här nu?
#33 Du har aldrig skrivit "ytterst liten mängd".
"3. Variera råttans kost genom att då och då ge rester i form av ris och pasta men även animalisk kost i form av falukorv eller annat."
Du rent av råder folk att ge falukorv som animalisk kost. Det är utifrån det du har fått svar. Bra svar dessutom.
Och du har helt rätt att en del har väldigt lite kunskap men många åsikter.
Vitaminer behövs endast om råttan inte har en varierad kost och C-vitamin (om jag sa rätt nu) behövs mest om råttan inte kan få så mycket solljus som den behöver.
Råttor ska äta ungefär som människan bör äta och därför skulle jag säga att falukorv är onyttigt eller att det finns bättre alternativ.
Every family has a story to tell, this is ours 
Ursäkta i förväg för att detta inlägg förmodligen blir rätt osammanhängande och hoppigt.
Torrfodret utgör den största delen av våra råttors kost (i de allra flesta fall). Det är därför viktigt med en väl genomtänkt bas, som både är bra ur näringssynpunkt och som ger råttorna berikning. Komplettfoder i pelletsform är därför inte att rekommendera, då man berövar råttorna nöjet i att äta mat där bitarna varierar i storlek, smak och konsistens. Har man en varierad torrfoderblandning (till exempel egenblandad) och lägger till Strömatning på det (d.v.s. att man inte matar i skål utan strör ur maten i bottenströet eller gömmer den på annat sätt) så uppuntrar man födosök och gör det extra roligt när en råtta hittar det där favoritfröet. Kort sagt gör man råttornas tid i buren betydligt mer givande.
Känner man att man inte har kunskapen att blanda sitt eget Torrfoder, så finns det flera färdiga mixar att köpa på ratrations.com (och det finns även färdiga torrfoderbaser som man kan använda sig av när man blandar själv). Pellets bör vara det sista alternativet, om man verkligen känner att man inte kan blanda eget foder eller inte kan beställa. Ska man satsa på pellets är Selective Rat ett av de bättre valen. Undvik gnagarmixar med alfalfapellets, socker och onödiga tillsatser. Gnagarmixar innehåller oftast på tok för mycket fröer och riskerar att göra råttorna feta.
Kosttillskott i vattnet eller färskmaten kan vara en god idé då de flesta råttfoder innehåller för lite D-vitamin, koppar och kalcium. D-vitaminbehovet är nästan omöjligt att tillgodose via kosten, och våra råttor vistas generellt inte tillräckligt mycket i solen för att sköta produktionen på egen hand. Exempel på tillskott är Dr Squiggles Daily Essentials 1 och DailyRat3. Foder i pelletsform är ofta berikade med vitaminer och mineraler, så det är väl den enda fördelen med ett pelletsfoder istället för en blandning med säd som bas (nackdelarna är dock betydligt fler).
"Proteinrikt" och "en mängd fett" som TS skriver i #0 tycker inte jag är särskilt tydligt, och säger egentligen inte mycket om just protein- och fetthalt. Lagom proteinhalt i ett foder för vuxna råttor är 10-14%. Fetthalten bör ligga kring 5%.
Angående gnagarstänger. Ja, det finns bättre gnagarstänger som inte är sötade, och ska man ge gnagarstänger är det definitivt dessa man ska satsa på. Undvik färgglada, sötade stänger med mycket fröer/nötter. Gnagmaterial är dock inte nödvändigt för tändernas skull (men det är däremot lag på att det ska finnas i buren) eftersom råttor nöter sina tänder genom att fila dem mot varandra (knaster).
Falukorven har jag väl redan skrivit vad jag tycker om i #23. Det är absolut ingenting jag skulle rekommendera att ge regelbundet då det finns betydligt bättre proteinkällor att välja (till exempel bönor/linser blandat med säd för fullvärdigt protein, skaldjur, kyckling eller ägg). Observera att proteinkällan inte behöver vara animalisk.
Då det kommer till morötter är det sockerhalten folk brukar hänvisa till då de säger att morötter är ett no-no till råttor. Sockerhalten i morötter är 4,7g/100g. Äpple ligger på 10g/100g, palsternacka på 4,8/100g, banan på 12g/100g, ärtor på 6g/100g… osv osv. Det man kan säga är väl att morötter innehåller mycket socker för att vara en grönsak, men det är inte alls den sockerbomd som många får det att låta som. Det är absolut inte farligt att ge sina råttor morötter (men min erfarenhet säger att morötter oftast inte är särskilt omtyckt, om de inte kommer i mosform).
Har inte alla källor i huvudet i nuläget, men kika i boken The Scuttling Gourmet så finns det mesta om kost där. Info om hur råttor nöter sina tänder finns på ratguide.com och ratbehavior.org (för övrigt två jättebra sidor rent allmänt).
Som TS säger i #0, "man kan aldrig sluta lära sig av varandra". Trist att tråden mest är full av försvarstal istället för diskussioner där man kan just lära av varandra.
Står näst intill i början av diskussionen att jag ger små mängder falukorv IBLAND. Sen upprepas det flera gånger under hela diskussionen att det ges ibland och i liten mängd. Nu ser du ju bara det du själv vill se och inget annat. Och oavsett så förstår jag inte ditt problem. Det står att man ska ge allting i lagom mängd och med sunt förnuft. Alltså avgör man ju själv vad som är bäst och inte, vilken mängd och vad man överhuvudtaget väljer att ge. Har aldrig rådit någon om vilken mängd som bör ges eller inte ges. Står inte ens skrivet i texten att jag ger stora mängder falukorv? Vart har du ens fått belägg för det? så om du är osäker på hur mycket jag ger kan du ju fråga istället för o hitta på och anta bara för att försöka "vinna" en diskussion. Och om du nu inte kan se att jag skrivit att jag ger det ibland, så vill jag att du pekar ut vart det står att det är mycket och ofta. 1. Det står vilket foder jag köpt. Kan man kolla upp om man vill kolla alla halter osv. Fanns inget otydligt med det överhuvudtaget. Nu gnälls det för att gnällas, bryr man sig verkligen om sånt skit om man är vuxen? 2. Aldrig sagt något om att ge falukorv regelbundet. Suck… 3. Man kan lära av varandra hela tiden. Men kan inte lära mig något av människor som hittar på det ena och det andra, inte speciellt pålitligt. Och ja, jag står på mig vid såna tillfällen. Exempel.. Jag ska tydligen ha sagt att rått kött är dåligt (?) Inte sant då jag var rädd för bakterier och inget annat. Sa själv att det säkert var jätte bra för råttor. Jag ska tydligen gett mina råttor falukorv i stora mängder och regelbundet. Inte heller sant. Det skulle tydligen inte finnas sockerfria Gnagstänger, bara de som var fyllda med socker? Nej det är inte heller sant. Vitaminer/kosttillskott i vattnet skulle vara rent av skadligt? Men nu tipsas det om det istället. Svårt o lära av människor som hittar på en egen historia. Klart man blir ratad. Lite kunskap och mycket åsikter.
Står näst intill i början av diskussionen att jag ger små mängder falukorv IBLAND. Sen upprepas det flera gånger under hela diskussionen att det ges ibland och i liten mängd. Nu ser du ju bara det du själv vill se och inget annat. Och oavsett så förstår jag inte ditt problem. Det står att man ska ge allting i lagom mängd och med sunt förnuft. Alltså avgör man ju själv vad som är bäst och inte, vilken mängd och vad man överhuvudtaget väljer att ge. Har aldrig rådit någon om vilken mängd som bör ges eller inte ges. Står inte ens skrivet i texten att jag ger stora mängder falukorv? Vart har du ens fått belägg för det? så om du är osäker på hur mycket jag ger kan du ju fråga istället för o hitta på och anta bara för att försöka "vinna" en diskussion. Och om du nu inte kan se att jag skrivit att jag ger det ibland, så vill jag att du pekar ut vart det står att det är mycket och ofta. 1. Det står vilket foder jag köpt. Kan man kolla upp om man vill kolla alla halter osv. Fanns inget otydligt med det överhuvudtaget. Nu gnälls det för att gnällas, bryr man sig verkligen om sånt skit om man är vuxen? 2. Aldrig sagt något om att ge falukorv regelbundet. Suck… 3. Man kan lära av varandra hela tiden. Men kan inte lära mig något av människor som hittar på det ena och det andra, inte speciellt pålitligt. Och ja, jag står på mig vid såna tillfällen. Exempel.. Jag ska tydligen ha sagt att rått kött är dåligt (?) Inte sant då jag var rädd för bakterier och inget annat. Sa själv att det säkert var jätte bra för råttor. Jag ska tydligen gett mina råttor falukorv i stora mängder och regelbundet. Inte heller sant. Det skulle tydligen inte finnas sockerfria Gnagstänger, bara de som var fyllda med socker? Nej det är inte heller sant. Vitaminer/kosttillskott i vattnet skulle vara rent av skadligt? Men nu tipsas det om det istället. Svårt o lära av människor som hittar på en egen historia. Klart man blir ratad. Lite kunskap och mycket åsikter.

#36 BAM! Kändes som om det va jag själv som skrivit det, vad skönt så slapp jag. Jag har skrivit om detta på så många ställen att jag ett tag undrade om det du skrev va kopierat av något av mina inlägg haha :) amen!
#38 Jag har inget problem och förstår ärligt talat inte din attityd. Du FRÅGADE efter tips och fick det. Diskussionen om falukorv handlade inte om vilken mängd du ger. Bara om att det är onyttigt och onödigt eftersom det finns bättre alternativ. Du tog det extremt personligt eftersom du ger falukorv och gick in i försvarsmode.
#40 onödigt?
#39 Haha, eller hur, känns som att man skriver en variant av det där i var och varannan tråd! :)
#37 / #38 För det första har jag ingen aning om vem det är du riktar dig till i ditt inlägg när du skriver "du" och "ditt". Vem menar du?
Jag antar att åtminstone en del av det är riktat till mig eftersom det var jag som tog upp protein-/fetthalt i foder, gnagarstänger och Kosttillskott. Däremot verkar ditt inlägg inte ta hänsyn till vem som har skrivit vad i tråden. Du skriver "Vitaminer/kosttillskott i vattnet skulle vara rent av skadligt? Men nu tipsas det om det istället.". Jag gissar att du syftar på det som skrevs i de två första kommentarerna här i tråden. Deras svar har absolut ingenting att göra med vad JAG rekommenderar i mitt inlägg, och nej, jag håller inte med dem. Kosttillskott är inte farliga om man väljer rätt sort och använder dem på rätt sätt. En varierad kost är inte ALLS en garanti för att råttorna får i sig det de behöver (se inlägg #36 om D-vitamin till exempel). Du får det att låta som att alla (förutom du själv) som har skrivit i tråden är samma person, att alla delar samma åsikter och att alla är emot dig. Så är det inte. Läs varje persons inlägg för sig, och blanda inte ihop dem med varandra.
Ser ingen som någonstans har påstått att du regelbundet ger dina råttor stora mängder falukorv. Det är något som du har läst in själv. Det folk (inklusive jag) däremot HAR sagt är att falukorv är hemskt onödigt att ge då det är onyttigt, och att man inte BÖR ge det regelbundet. Att rekommendera andra att inte ge falukorv regelbundet är inte detsamma som att påstå att du gör det.
Ja, det står i inlägget vad ditt foder heter, och ja, man kan kolla upp sammansättningen av just det fodret. Det är dock inte en pålitlig källa för att kolla upp en råttas näringsbehov och hur ett foder ska vara sammansatt. Vad är det som säger att just det foder du har valt är sammansatt utifrån en råttas behov, när de flesta råttfoder på marknaden är felaktigt sammansatta? Observera att jag inte säger att det nödvändigtvis ÄR ett dåligt sammansatt foder. Min poäng är bara att ditt foders innehållsförteckning inte direkt är en pålitlig källa. Vill du kolla upp det ordentligt rekommenderar jag Nutrient Requirements of Laboratory Animals: Fourth Revised Edition, 1995. Såhär skriver författaren av The Scuttling Gourmet om protein i råttors kost (hon hänvisar även till länken ovan):
"The National Research Council quote a requirement of only 5% protein for maintenance, and 15% for growth and lactation. These values are based on studies where the diet fed contained a purified, highly digestable protein source. With non-purified dietary protein sources (sometimes called crude protein), it is estimated that requirements are likely to be higher, because not all of the protein ingested is digested and absorbed into the body. Adult rats, other than those who are pregnant och lactating, require a diet with around 10-14% protein. Bucks may be less tolerant of high dietary protein levels as they are more prone to kidney disease." (s. 18)
Det handlar inte om att hitta på en historia eller att "hitta på det ena och det andra, inte speciellt pålitligt". Jag har skrivit upp referenser för den som vill läsa vidare och för den som vill kontrollera att det jag säger stämmer. Det jag har skrivit gällande kost kommer till största del från boken jag hänvisade till i #36, nämligen The Scuttling Gourmet. Den i sin tur är baserad på vetenskapliga studier. Vilka källor baserar DU dina texter på? Om du avfärdar alla andras inlägg som påhitt och egna åsikter, bör du presentera källor till dina egna påståenden. Kasta inte sten i glashus.
Är det något annat JAG har skrivit som du tycker är hittepå eller egna åsikter är du varmt välkommen att fråga så visar jag varifrån jag har fått min information.
Författaren till The Scuttling Gourmet, Alison Campbell, har även en hemsida där hon skriver en hel del bra. Den rekommenderar jag också.
#41 Ja onödigt.
#42 #43 men asså denna tråd är så otroligt löjlig tycker jag nu. Folk hackar upp sig på så små,små saker. som igentligen inte spelar någon roll.
#44 Det tycker inte jag. Men du har rätt till din åsikt.
Edit: Fel av mig, missade vem som skrev kommentaren 😃
#46 Det är inte ts som skrev #44 :)
#47 Hahaha, hoppsan 😃
#48 håller med dig på ett sätt men vissa andra gör det.
#44 Tycker du att det vore bättre om ingen sa något, utan lät alla som läste tråden tro att det som står i #0 stämmer? För det gör det inte. Det finns flera felaktigheter där som åtminstone JAG inte vill att en nybörjare som snubblar in i tråden ska tro på. Jag kan tycka att det spelar roll vad man matar sina råttor med. Råttvärlden är full med rykten och påståenden som saknar grund. Det sägs allt från att majs är livsfarligt till att kött gör råttor aggressiva, och jag är inte sugen på att se ännu fler felaktigheter spridas.
#50 att lära varandra är jättebra. Nu pratar jag inte om felen i texten som #0 skrev utan folk som hackar upp sig t.e.x stavfel "du" och "ditt" Vem menar du? . Alltså dålig attityd eller löjliga meningslösa svar.
#51 Det där är ju inte stavfel utan riktat till en specifik person. Självklart undrar man då vem som det syftas på. Är inte dålig attityd. Bättre att man skriver vem man pratar med så slipper folk fråga.
Känns mest som du letar efter saker att klaga på.
#52 Min personliga åsikt är bara att vissa hackar och det minsta lilla min skriver så har man fel. Om jag lät otrevlig så var det inte meningen. jag försöker inte klaga heller
#51 Jag skrev så för att jag ville veta vem Hagman25 skrev till i inlägg #37 och #38. Hagman25 skrev saker som "Nu ser du ju bara det du själv vill se och inget annat.", men skrev aldrig vem det var riktat till.
#42 Man vet väl vad som diskuterats? Har du inte en aning om vad jag pratar om så är det inte riktat mot dig. Tror du ser när jag svarat på ditt inlägg, då det står svar på vad du skrivit innan. Men jag kan börja med det om det var förvirrande. Fodret är rekommenderat av vet. Så tror det funkar alldeles utmärkt. Halterna kan man hitta själv. Amen snälla, vad ska jag göra åt att innehållsförteckningen inte är pålitlig? Ringa företaget och be dom ta tillbaka alla påsar och göra om? Finns ju ingenting att göra om det är så. Va inte så barnslig att du drar det till den nivån… Och jag har kommit med fakta om det ena och det andra. Har länkat fakta i tråden om saker som påståtts vara felaktig. Men spelar ju ingen roll hur jag gör, min fakta är ju fel oavsett och att all annan fakta är sant. Spelar ju ingen roll om jag har en rikig faktabok medan andra länkar en text skriven av en privatperson, Min faktabok är ju fortfarande inte pålitlig.. Fakta om salmonella och kött kan man läsa i boken klinisk mikrobiologi och i två källor här i tråden. Allt de andra kan man kolla upp genom att gå till en djuraffär och läsa på förpackningen på varorna. Hera Har aldrig haft någon attityd överhuvudtaget, dock kan det verka så i texten när man inte vet vilket tonfall som används. Ja men o ge falukorv är ju exakt lika onödigt som att ge chips, lite glass osv och ändå gör vi det. Eller ja, jag gissar på att du inte gör det, och hoppas inte det heller eftersom det inte finns en anledning att hacka på andra om man gör lika dant själv.
#42 Man vet väl vad som diskuterats? Har du inte en aning om vad jag pratar om så är det inte riktat mot dig. Tror du ser när jag svarat på ditt inlägg, då det står svar på vad du skrivit innan. Men jag kan börja med det om det var förvirrande. Fodret är rekommenderat av vet. Så tror det funkar alldeles utmärkt. Halterna kan man hitta själv. Amen snälla, vad ska jag göra åt att innehållsförteckningen inte är pålitlig? Ringa företaget och be dom ta tillbaka alla påsar och göra om? Finns ju ingenting att göra om det är så. Va inte så barnslig att du drar det till den nivån… Och jag har kommit med fakta om det ena och det andra. Har länkat fakta i tråden om saker som påståtts vara felaktig. Men spelar ju ingen roll hur jag gör, min fakta är ju fel oavsett och att all annan fakta är sant. Spelar ju ingen roll om jag har en rikig faktabok medan andra länkar en text skriven av en privatperson, Min faktabok är ju fortfarande inte pålitlig.. Fakta om salmonella och kött kan man läsa i boken klinisk mikrobiologi och i två källor här i tråden. Allt de andra kan man kolla upp genom att gå till en djuraffär och läsa på förpackningen på varorna. Hera Har aldrig haft någon attityd överhuvudtaget, dock kan det verka så i texten när man inte vet vilket tonfall som används. Ja men o ge falukorv är ju exakt lika onödigt som att ge chips, lite glass osv och ändå gör vi det. Eller ja, jag gissar på att du inte gör det, och hoppas inte det heller eftersom det inte finns en anledning att hacka på andra om man gör lika dant själv.
.-. Ni måste tänka lite på att det heter råttor iFokus. Inte vemkanmest iFokus. Ni har kommit fram till att rått kött säkert är jätte nyttigt, men att det finns en chans att det finns salmonella i den. Den chansen är ändå väldigt liten. Och det är ok att ge falukorv ibland, lite som något 'snack'. Det är onödigt, men det är ju chips och glass också. det fanns fel i texten, fast TS rättade sig efteråt. c: lite onödigt att tjafsa. Menar inte att göra någon sur
#50 Och för att få stopp på detta elände så vill jag att att du nu nämner ALLA felaktigheter i texten och hänvisar därefter med en riktig bok/pålitlig sida som stärker dina svar. Alltså ingen privat person som skrivit ett litet inlägg om vad som bör göras och inte. Nu vill jag ha namn som kan intyga att folk är utbildade inom ämnet alltså djurvetare, biologer, veterinärer, doktorander osv. Som läst och forskat sig fram till svar. Om du har dessa källor så kommer jag att tro på dig! Ska man hävda att något är fel så får man komma med belägg som kan stärka det med riktig fakta:) hur annars vet du att det är fel?
#55 Mycket riktigt så ger jag inte sådant heller :)
#50 oj såg inte att du länkade en fil. Skummade igenom lite, verkar vara en bra text. Hon/han som skrivit, vad har hen för utbildning? Tänkte även på att du som läst den och har koll, istället för att jag ska sitta och läsa hela. Kan du inte ta några skärmklipp där det står istället? Och skicka bild? Vill gärna spara bilderna då jag tänker gå till skolan och visa att det står olika. :)

#62 syftar du på länken i #42 nu? Det är ju en vetenskaplig skrift som baseras på forskning, med tydliga referenser. Vad ville du ha kärmklipp på?Jag föreslår att du läser igenom avsnittet om råttors näringsbehov där samt beställer boken The scuttling gourmet, om du är intresserad av råttors näringsbehov och hur man skapar en bra kost till dem. Dessa två källor erbjuder fantastiskt mycket bra kunskap.
Ja det tror jag säkert, men man måste ju ha någon utbildning för att utföra forskning, därför jag ville veta :) jag har koll på väldigt mycket själv, men ville mer ha fakta på det som jag ska ha uttryckt mig felaktigt om. Känns viktigt, då jag har tagit fakta från mina böcker från skolan. I en av mina böcker står det om bakterier och kött vilket jag pratade om där uppe. Står bland annat om zoonoser, alltså hur det smittar bland djur oså. Känns sorgligt och helt ofattbart att lära sina studenter fel fakta. Resterande fakta jag har står på förpackningar. Och enligt lag får man aldrig ljuga om innehåll eller sprida falsk marknadsföring, därför jag ville veta vad det står i texten. Annars kan jag inte komma på något mer som jag pratat om. Falukorv och Kosttillskott är vi redan helt överrens om :)
Natsumix Jag håller helt och hållet med. Tycker vi har kommit fram till det som är viktigt. Men känner fortfarande inte att jag fått svar på vad det är som är felaktigt och hur jag borde uttryckt mig egentligen. Får bara svar att "det är felaktigt". Att man ger en liten korvbit till sitt husdjur, eller att man ger tillagad mat istället för rå kan enligt mig aldrig vara felaktigt, men man kan däremot tycka annorlunda. Hur man väljer att ta hand om sina djur är väldigt individuellt, sålänge man följer lagen så är det korrekt. Finns inga rätt och fel. Hade verkligen inte förväntat mig kritik som säger att mitt sätt är fel, onödigt och slöseri. Särskilt inte när det inte finns något facit, kan ju där emot finnas riktlinjer. Sedan är det jag som inte kan diskutera, diskussion är inte "du har fel", diskussion är; jag förstår, men håller inte riktigt med dig just där. Ett tips är att tänka såhär istället. I det ögonblicket man skriver svart på vitt "det är fel" så har man dödat en diskussion innan det ens har börjat. Missförstå mig inte nu, utan försök och förstå. Jag har aldrig försökt bevisa för någon att "såhär är det" utan har försökt att förklara att ingenting är felaktigt, att alla gör olika och tycker olika. Vill inte bli dömd rakt upp och ner för att jag väljer att göra lite annorlunda.
Sedan är det inte jag som inte kan diskutera*
Vill bara säga att jag inte har dömt dig så du vet det.
Och det visade ju sig att du inte menade att man ska ge falukorv mer än som godis och att du inte visste att otillagade grönsaker är råa. Fakta är att näringsämnen tappas vid tillagning.
Torrfodret känner jag inte till eftersom jag alltid blandade själv. Så det kan jag inte säga något om.
Hera Vad bra! Då förstår jag dig till 100 %. Jag har fått uppfattningen att de flesta gärna ger sina råttor ett onyttigt alternativ då och då. Men har man tagit avstånd från det så förstår jag din frustration. :)
Sen att det finns salmonella i smittat kött är ju en fakta då det är bevisat. Att det även kan smitta till djur är också en fakta. Så där finns det inte heller något felaktigt. Jag tror att folk tycker att mitt sätt att mata mina djur är felaktigt. Och det tycker jag man ska lämna individuellt, sålänge det inte är livsfarligt. Förstår att jag fått reaktion om jag sagt att jag gav mina råttor råttgift, men nu pratade vi om helt ofarliga men kanske onyttiga alternativ. Förlåt om jag tjatar, upprepar mig och är allmänt jobbig i denna tråd. Men jag blir så fylld med frustration när ingen förstår vad jag menar. Och nu pratar jag med alla!
#66-67 Ja många ger ju onyttigt ibland.
Det kan absolut finnas salmonella i kött. Men jag har aldrig haft sjuka råttor eller själv fått det trots rått kött. Väljer man svenskt är risken liten. Har faktiskt aldrig läst om någon salmonellasjuk råtta. Har du?
Visst blir även djur sjuka ibland om man har otur. Där är vi också överens.
Tror folk gått om varandra på båda håll i tråden.
Hera Ja, att näringsämnen försvinner när de tillagas har jag inte sagt något om. Det tror jag säkert, om jag minns rätt är det väl detsamma med fryst mat? Ja, de med grönsakerna tar jag på mig. Har aldrig hört någon säga rå paprika, rå tomat osv. Har alltid sett frukt och grönt som mogen/omogen. Men fick lära mig något nytt. Jag vet inte vad det var som var fel med Torrfodret.
#69 Att frysa in färska tex grönsaker är ingen fara näringsmässigt :)
Har du aldrig hört "råriven morot"?
Tummen upp till er alla. Kul att se att folk kan diskutera och va oense utan att det skriks påhopp , svordomar eller spårar ur totalt.
Dock vill jag bara påminna er att inte glömma på hur ni formulerar er. Det en skriver kan betyda olika saker beroende hur det tolkas. Att inte haka upp er på minsta lilla ordfel eller fel skrivet. Och fortsätt tänka på tonen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nej jag har inte hört så mycket om just råttor, men jag vet att jag skulle bli den första med salmonella sjuka råttor. För allting drabbar oss. Det som inte drabbar andra drabbar mig, hela tiden. Okej vad bra, har köpt en påse med ärtor, broccoli och andra grönsaker som ligger i frysen. Kan jag tina upp det? Eller måste jag koka innan servering? Jag tror hela tråden är en stor soppa. Det är ganska rörigt när det ska vara 5 personer som diskuterar.
#72 Det går bra att tina.