Till er uppfödare.
Hej, jag är en trettonårig tjej som älskar råttor :p har läst på i ungefär 1 år, men jag är lite rädd för att faktist ta steget att kontakta en uppfödare. Jag är bara rädd att uppfödaren inte ska ta mig seriöst eftersom att jag är ganska liten. Det är jag som kommer ta hand om råttan, men såklart kommer mina föräldrar ha huvudansvaret. Skulle ni ha såkt era råttor till en 13 åring? Alltså om ni var uppfödare? har ganska mycket ångest, och tänker det värsta om allting så förlåt om jag är lite naiv ._.
Ingen uppfödare kommer sälja en råtta till dig Utan det kommer bli dina föräldrar som får göra det Jag tycker att du ska sitta ner med dina föräldrar Och prata med dom om det då det kommer bli dina föräldrar som får kontakta Uppfödaren som du vill köpa av råttan av. Jag tycker inte du ska kontakta En uppfödare själv då du med största sanorlikhet kommer bli besviken och Uppfödaren kommer garanterat be dina föräldrar ringa om du verkligen vill köpa en råtta. Jag känner en hel del uppfödare både bland katter, hundar, hästar mm Och dom och deras kollegor uppskattar inte när yngre personer ringer och vill köpa ett djur själv. Jag hoppas att dina föräldrar hjälper dig!
Som ovan skriver så kommer en seriös uppfödare ändå vilja att köpet går genom dina föräldrar. Det är inte helt ovanligt att minderåriga ringer på diverse djur utan sina föräldrars vetskap (menar inte att ditt fall är så TS) nämligen.
Men är ni överens om allt i familjen så bör det väl inte vara något problem om din mamma eller pappa ringer eller mejlar en uppfödare? 🙂
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
#0 Du kan kontakta en uppfödare själv och berätta att du är intresserad av råttor och berätta om dig själv. Jag tog all kontakt med en uppfödare när jag var 15. Dock pratade uppfödaren även med min mamma sen och kollade att allt var okej och det är även mamma som står på köpeskontrakten. Trots det är det jag som tar hand om råttorna till 100%. Anledningen till att en vuxen måste vara med på det hela är till stor del för att barn inte har den ekonomiska säkerheten som behövs för att ta hand om ett djur och betala t.ex veterinärvård och föräldrarna behöver också hålla koll att djuren tas hand om rätt och inte glöms bort som det tyvärr kan bli när vissa barn köper djur (jag tror dock inte att det är nåt du skulle göra, men det är en säkerhetsåtgärd). Jag vet av väldigt många seriösa uppfödare som sålt råttor till minderåriga, så du behöver inte alls vara rädd.
Ta tag och kontakta en uppfödare du! Se bara till att du även skriver att dina föräldrar är med på det hela :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Vet inte om det va det här som #1 menade med sin första meningen men i så fall upprepar jag det med andra ord.
Man måste enligt lag ha minst 2 st råttor. Så ingen uppfödare kommer sälja dig bara en råtta. Du måste köpa minst 2st om du inte har råttor sen tidigare.
Suck…jag fattar väl att det är min mamma som kommer kontakta och köpa mina "eventuella råttor". Jag är inte korkad. Och om jag har läst på i ett år så är det väl självklart att jag vet att man ska ha minst 2 råttor. Det är det här jag menar…känns som att alltid alla underskattar mig bara för att jag är 13. och jag har koll på allt det ekonomiska har tänkt lägga undan 200 kr per mönad, och mina föräldrar är med på att lägga ner pengar på veterinär besök och sånt. Mitt enda problem var ju att jag undrade om en uppfödare skulle sälja en råtta till mina föräldrar, fast jag skulle ta hand om den. Har tänkt på det här i flera månader och kollat upp hur jag ska göra min egen foderblandning, det ekonomiska, hur jag ska göra om vi reser bort, m.m.
Månad*
Jag säljer aldrig till barn men däremot barnfamiljer.
Det är av den enkla anledningen till att det är olagligt att ingå avtal med en omyndig person.
Med andra ord säljer jag till din målsman och det är denne som har det absoluta ansvaret men sedan om ni inom familjen valt att barnet (Du i detta fall) ska vara ägaren är ingenting jag lägger mig i. Så länge en myndig person skriver på mitt avtal så får den som vill kalla sig ägare, om jag säger så.
Det spelar ingen roll hur gammal du är i min mening så länge en myndig person står för yttersta ansvaret. Visar du dessutom i vår kontakt att du är påläst och kan ge bra svar på de frågor jag stället så är åldern rätt oviktig.
Jag tycker ni kan titta på uppfödare ni tror ni skulle gilla och skicka iväg ett mejl tillsammans, du och din mamma. Där din mamma sköter konversationen men där du får svara på frågorna som en uppfödare alltid brukar ha (så som vad du planerar att ge för kost, bur, aktivering. Plan för veterinärvård, vad för typ av råtta du är ute efter och så vidare. Lite grundfrågor).
Var inte rädd för att bli avvisad. Tycker uppfödaren att du inte är en passande matchning får man titta med nästa istället. Ibland stämmer helt enkelt inte personkemin mellan köpare och uppfödare. Vi får alla avslag ibland, även vi gamlingar *host 24 år host*😎😃
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#7 ok, tack för hjälpen ^^
Oavsett hur bra eller seriös du är så får man inte enligt lag sälja saker och djur till minderåriga. Därför kan vi inte göra det. Råttan kommer att säljas till dina föräldrar. Man får endast köpa varor för mindre summor om man har föräldras samtycke. Djur är ingen vara utan ett stort angagemang och livsförändrande ansvar.
#9 det jag menade var, att det är min mamma som råttan säljs till och att hon såklart kommer ha huvudansvaret men att jag var den som skulle ta hand om råttorna. :/
Att bara våga fråga rakt fram här. Så tror jag inte du kommer ha svårt att fråga en uppfödare heller :-)
Saker som jag kan störa mig på när folk är nyfikna på min uppfödning och var jag har. Är att inte läsa vad man skriver och fråga samma frågor flera gånger fast man gett svar på det.
Pratat med en myndig men ung tjej nu om annat djurslag. Och personen skriver runt 4-7 mail i stöten. Istället för att fundera och skriva allt i 1-2 mail per gång.
Sånt gör det svårt att orka med att ens läsa allt och ta det seriöst.
Och skriver man en kort rad så är risken att man inte får svar eller bara får ett kort tråkigt svar. Oftast när folk skriver och frågar om jag har ungar till salu nu i dag. Så skriver jag mest bara nej. Nej inga ungar till salu nu. Men jag kanske i själva verket har en nyfödd kull som ännu inte kan flytta. Eller jag vet inte om nån av dom nyfödda söker hem. Kanske har kullar på gång. Men inte födda ännu.
Flesta uppfödare vill gärna ha en liten rad. Även om man kanske är ett bra hem så kanske man inte är passande hem till nuvarande råttor som söker osv. Och har du lite små krav samt frågor så tas du mer på allvar. För många skriver och är nyfikna på om man har ungar eller kommer ha kull snart, utan att skriva vad man söker. Eller utan att skriva nått vad man har att erbjuda för hem.
Ibland finns det fler råttor än hem. Ibland finns det fler hem än råttor. Många uppfödare kör efter vad man har för hem och hur man är som person. Än kö system.
Så skriv en rad om dig själv. Va ärlig om din ålder. Skriv en rad om vad du söker. Vad du erbjuder. Om du har förberett något eller planerar inköpa nått. Glöm inte ta med att du har förälder som är okej med nya husdjur och medveten om att de troligen kommer få hjälpa till att sköta dom. Att det går och ringa upp för att prata med förälder. Kolla så allt är okej. Och/eller att förälder är med när råttorna hämtas.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Typ. hej jag är en tjej på 10 år. har länge velat ha råttor och nu har jag fått tillstånd från mamma. Söker två honor till sällskap. Jag gillar denna färgen och det vore kul att ha en råtta som ser ut så. Eller jag såg bild på denna råttan och tyckte den var fin. Söker den hem, hur är den isf i sättet? Men utseende är inte så viktigt. Viktigaste är att råttorna är lätta att hantera då detta blir mina första.
Jag har inte hunnit köpa bur ännu men pappa tänkte hjälpa mig bygga om ett skåp, eller jag planerar köpa denna buren '''… Har hittat en tråd om lite tips på inredning vi planerade att göra själva, eller köpa hem.
Har kika lite på vad råttor äter och planerade ge detta foder från zoo och lite av maten vi äter.
Planerade ha buren på mitt rum så de kan va ute mycket varje dag på golvet. Eller, vi planerade ha buren här och de får va med mig hela tiden.
Krafsade bara ihop något. Men med denna texten får man som uppfödare lite mer koll på vem man är. Vad man läst på. Vad man inte direkt har koll på som uppfödaren kan rekommendera annat bättre.
I denna text kan man tyda lite i vad hemmet erbjuder. Att det verkar finnas större ytor och lust att ha råttorna ute en hel del. Ett hem som kanske passar både lite aktiva som segare råttor.
En person som trots är ung ändå har försökt kolla upp lite själv. Försökt läsa på lite om bur,foder osv. Kanske inte bästa alternativen, men även om man skriver fel. Eller skriver nått en uppfödare anses dåligt. Så har man iaf försökt läsa på lite.
Och uppfödaren kan rekommendera bättre eller rätta nått som inte är bra.
Man kan ha många krav på sina råttor. Ju mer krav man har ju längre tid kan det ta att hitta just de som passar in på kraven. Men lite krav tycker jag är bra. Inte bara uppfödaren som har rätt att ställa krav på sina köpare. Det är lika stor rätt att en köpare kan få ställa lite krav och frågor själv :-)
Känns det inte rätt med råttorna så blir normalt uppfödaren inte arg om man tackar nej. Man blir inte portad från framtida kullar hos en uppfödare för att man känner att just nån råtta inte känns passande. Eller det inte klickar med kemin mellan sig själv och råttorna.
Vill man försäkra sig lite mer att inte stötta fel djurhållning/avel. Så är ett knep att fråga om släkten bakom. Om man får se stamtavlan. Även om man inte förstår sig på stamtavlan. Så kan en uppfödare säga att råttor har stam. Bättre be att få se den om man känner sig osäker om uppfödaren.
En stam kan va att bara föräldrarnas namn finns. Eller så finns massor med namn och färger bakom.
Även hos mer seriösa uppfödare kan det förekomma luckor i stamtavlorna eller av saknas helt. Då kan man fråga varför de inte har mer stam. Vad var planen med kullen. Nu är inte stamtavla ett bevis på att kullen automatiskt är bra. Eller att uppfödaren är seriös. Men ett knep att va lite försiktig är när det saknas helt släktinfo bakom.
Samma är det värt att akta uppfödare som inte vet vad färgerna heter. Risken är att man får med sig mer än man kan hantera. Och är uppfödaren inte vettig som inte själv kan så mycket. Så får man som köpare mindre stöd om nått händer. Om man ens kan få stöd övh.
Eller vänder man sig till en seriös registrerad förening som råtthjälpen. Där är det ofta stamlöst och inga kullar de planerat. Men personerna bakom har istället bra erfarenhet av råttor och kan stötta om det behövs under råttans liv.
Min skalle är lite virrig. För mycket ha koll på med råttor i soffan haha. Tappat bort mig flera gånger i skrivandet. Förlåt om min text är virrig. Försökte skriva lite tips bara.
Hur som va inte rädd för att fråga även om frågan kanske kan kännas dum. Men tänk på att läs på lite själv när det kommer till skötsel :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ok tack!