Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 702 ggr
Elsis<3
1

deprimerad?

Hej  mina råttor har bytt till en enorm bur efter sin förra som var något mindre. problemet är att en av dem ligger och sover hela dagarna och när jag dagligen försöker få honom att vara ute ur buren minst en timme om dan springer han bara in igen . han är inte rädd det vet jag men kan han vara omotiverad eller lat?

några tips på ur jag kan få råttis att röra sig lite?

blodörn
0

Det kanske är på grund av värmen. Mina brukar bli trötta då.

Do as you would be done by - And think for yourself

[Toretto]
18

Du skrev i en annan tråd att dina råttor har små sår över hela kroppen och skriker när du kliar dom eller när dom kliar sig själva råttan är sjuk och det är självklart att den ligger och sover hela dagarna. Är råttan trött har små sår över hela kroppen skriker när du kliar den och inte är sig själv skulle jag inte kalla råttan för omotiverad och lat utan att du faktiskt inte är kapabel till ha djur då råttan faktiskt lider något groteskt och du tar den ändå inte till veterinären. Jag förstår inte att du har mage och kalla ett djur lat och omotiverad som rent utav lider.

Elsis<3
0

de är inte sjuka jag har pratat med veterinären som sa att det var irriterande ohyra men att detta inte skulle påverka på andra sätt

tötenöten
10

#3 Ohyra MÅSTE behandlas, är det t.ex skabb leder det till döden.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[Toretto]
16

Håller med #4 Det är ingen veterinär du har pratat med ingen veterinär i Sverige skulle säga att dina råttor inte är sjuka utan att ha undersökt dom och om du hade berättat det du skrev i den andra tråden som heter sår? att dina råttor skriker när du kliar dom och när dom kliar sig själva att dom har sårskorpor med päls som ramlar av och att dom är fulla av sårskorpor över hela kroppen och att din ena råtta sover hela dagen så skulle en veterinär be dig åka in akut om den fick veta det plus att du skrev i den andra tråden att du trodde det var skabb det måste BEHANDLAS nu Du kan inte te hand om dina råttor alls och låter dom medvetet gå runt med smärta. Ta dom OMGÅENDE till en veterinär så dom inte går en extremt lidande död tillmötes det du gör är olagligt här är en lag du bryter emot: ett skadat eller sjukt djur ska så snabbt som möjligt få nödvändig vård om det inte är så sjukt eller skadat att det snabbt måste avlivas. Brott mot djurskyddslagen kan ge fängelse Förutom bestämmelserna om hur djur ska hållas, skötas och vårdas finns till exempel bestämmelser om vilka som har ansvar för tillsyn av djuren, det vill säga de som ser till att lagar och regler följs. Det är kommunerna, länsstyrelserna och Jordbruksverket som har det ansvaret. Djurskyddslagen ger alltså skydd åt djur vars ägare har försummat deras tillsyn och vård eller misshandlat dem. Om ett djur utsätts för lidande och missförhållandena inte rättas till kan myndigheterna besluta om att djuret ska omhändertas. Den som bryter mot djurskyddslagen kan dömas till böter eller fängelse. i högst två år fängelse och böter kan också bli straffet för den som döms för djurplågeri (enligt brottsbalken 16 kap. 13 §).

Elsis<3
0

det första jag gjorde idag var att boka tid hos veterinären och det jag tycker är konstigt är att två av mina råttor sover hela dagarna och de andra två är ute mycket och springer fast de har samma prickar

dessutom vill jag påpeka att när jag skrev dessa inlägg visste jag inte vad det var för prickar jag trodde det var efter att det slagits men senare googlade jag bilder fick reda på att det förmodligen var skabb och kontaktade veterinär direkt.

[Toretto]
14

Nu säger du emot dig själv och ljuger du kontaktade definitivt inte någon veterinär direkt Det här skrev du i den andra tråden igår på morgonen 2016-09-15 09:00# 5 av: Elsis<3 jag är ganska säker på att det r skabb http://rattor.ifokus.se/discussions/57d9b210ce12c4506a00193b-sar?discussions-1 Igår på kvällen skrev du det här i den här tråden: 2016-09-15 21:04 # 3 av: Elsis<3 de är inte sjuka jag har pratat med veterinären som sa att det var irriterande ohyra men att detta inte skulle påverka på andra sätt. Hur kan du säga att du kontaktade veterinär direkt om du skrev efter 12 timmar att veterinär sa att dom inte var "sjuka" som sa att det var irriterande ohyra men att detta inte skulle påverka på andra sätt. Jag är självklart inte dum utan förstår att du har ljugit om det samtalet också. Om en veterinär visste att råttorna troligen har skabb och fick veta hur råttorna mår hade han bett dig åka in akut! Det är verkligen en väldigt dum bortförklaring att du tror att dom har slagits 1 du hade hört det på långa vägar 2 lät du dom fortsätta slåss då tills dom fick alla sår över hela kroppen? 3 varför fortsätter du att ha dom i samma bur om dom slåss på det sättet i isåfall? Igår kallade du din stakars råtta för lat och omotiverad medans det faktiskt är så att din råtta lider och är sjuk vilket är groteskt elakt och idag säger du att det är konstigt att råttan sover hela dagarna plus att det är en till råtta det handlar om och ändå åker du inte till någon veterinär och det värkar som att du inte kommer göra det hellre utan istället låta dina råttor lida till döds. Det bevisar bara ännu mer att du inte är kapabel till att ha djur och ska VERKLIGEN inte ha några överhuvudtaget. Försök att förstår att det är djurplågeri du håller på med och det är olagligt.

Zolah
3

Nu lugnar vi ner oss, tänk på tonen!

Jag vet att man blir orolig men man får ändå tänka på hur man framför meddelandet - Var vänliga och läs igenom våra skriv och etikett regler.

Det finns många faktorer som spelar roll n är man skriver på forum, man får aldrig glömma att det är en person bakom skärmen och du vet inte vilken ålder den personen kan ha, så ha en respektfull ton mot denne!

TS - Kolla med din veterinär igen, och se om du kan få stronghold utskrivet, det är en rätt stark medicin som gör att du inte måste rengöra hela buren och alla möblemang etc för att bli kvitt ohyran. förhoppningsvis går veterinären med på detta och skriver ut ( jag hade problem en gång då en veterinär inte ville för han var rädd att det skulle komma resistent ohyra mot medicinen. )

Var du på besök hos veterinären eller var det bara ett telefonsamtal? ibland kan det vara så att det är flera sjukdomar på en gång. När man är sjuk eller brottas mot något är det väldigt lätt att bli mer sjuk för att man har försämrat immunförsvar. 

Kolla gärna i artiklarna på Vanliga sjukdommar om du känner att nån av dom träffar av dina råttor, och gör sedan vad som står i råden.

Lycka till

[Toretto]
9

Ts säger emot sig själv hela tiden och säger saker som definitivt inte stämmer. Råttorna lider faktiskt dom skriker när ts kliar dom och när dom kliar sig själva två sover hela dagarna och ts tror att dom har skabb och tar dom ändå inte till veterinär tycker du det är okej? Jag tycker du ska tänka på råttorna är ts för ung för att ha råttor och inte kan ta hand om dom ska ts inte ha några alls ursäkta för att jag blir upprörd när djur lider och folk inte tar dom till veterinären. Om du hade läst alla trådar ordentligt så kan du se att det ts skriver verkligen inte stämmer. Tror du att en veterinär skulle säga de är inte sjuka att det var irriterande ohyra men att detta inte skulle påverka på andra sätt med dom symtomen dom har? Jag tycker du ska läsa alla trådar ordentligt och sen komma med kommentarer

Zolah
1

Toretto jag tror du behöver ta en paus och gå ifrån datorn ett tag, jag vet hur ont det kan göra då det inte stämmer hela vägen. Men det enda vi egentligen kan göra är att informera och hjälpa den vägen. Vi kan prata mer om det via PM så kan jag förklara hur jag tänker.

Och jag läser trådarna, och försöker göra så gott jag kan.

Elsis<3
0

jag skolkade hela dagen igår för att boka veterinär tid till mina killar mamma tar ledigt från jobbet idag för att vi ska åka till veterinären!

Elsis<3
0

hela historien:jag tror att det var i förrgår kväll jag såg såren och undrade vad det var. jag antog att det var för att de hade slagits men hade inte möjlighet att separera dem på kvällen eftersom att jag bara hade en bur. nästa dag så skrev jag inlägget om såren för att jag inte visste vad det var jag trodde absolut inte skulle påverka dem så jag vart orolig för dem. direkt när jag fått svar så ringde jag till veterinären och förklarade hur det såg ut min veterinär klinik är inte i mina ögon  så bra då den mest är inriktad på hund och katt och när jag sa att det såg ut som sår och att jag undrade så sa de att det kunde vara någon ohyra men att de inte skulle dö av att inte bli behandlade fören nästa dag då det vart fullt samma dag så jag fick en tid idag kl tjugo i tre.

och om jag ska vara ärlig så tycker inte jag att en 13 årig tjej är en djurplågare för att den blir rädd och inte vet vad den ska göra dessutom ringde jag till veterinären direkt när jag fått svar om  att jag borde det.

snälla sluta vara so otrevlig Toretto jag har läst i dina inlägg att jag inte kontaktat veterinär vilket jag har.

Zolah
1

Hejsan Elsis :)

Jag tycker det låter som oerfarenhet och rädsla har bråkat lite med din tillvaro och hur du kommunicerat med folk :)

När man är ung så är det viktigt att ens föräldrar ska kunna hjälpa till vid sådana här tillfällen, så prata mycket med din mamma/pappa om vad som sker. Ibland kan det vara tufft då alla föräldrar inte vet om att dom måste ha den ultimata ansvaret. Men jag tycker det är jätte bra att du frågar om råd! det är aldrig fel att be om hjälp och lära sig något nytt.

Ett tips från mig i framtiden är att skaffa sjukbur, så om du får sjuka djur eller om det blir bråk så kan du placera råttan där. jag använder själv hamsterbur, så att råttan inte ska klättra så mycket ( vilket är bra om dom tex brytit något )

Ett tips också är att skaffa en 'mentor', om det är så att din mamma och pappa inte kan hjälpa osv. Jag har en själv, Sockerråttan :) hon finns alltid där om jag behöver hjälp eller råd. Hon kan till och med komma hem till mig för att se vad som kan vara knas, så då är det skönt med ett 'proffs' att hjälpa en!

Jag hoppas det går bra för dig hos veterinären och att ni får bra hjälp ! kom ihåg att det alltid är bra att fråga en massa saker till veterinären då man är där! så man vet hur man ska ge medicinen, osv. Ibland glömmer dom tyvärr av att ge sådan information.

Elsis<3
0

okej tack !

Zolah
1

Det är så lite så :)

sedan ett till tips är att kolla i våra artiklar, där kan du finna massa bra information om råttor !

Vanliga råttfrågor

Elsis<3
0

igår hos veterinären fick de droppar i nacken som skulle döda all ohyra efter veterinären var mamma och jag och köpte en hamster bur som vi ska använda som sjukbur!

bullen73
0

jag minns första gången jag hade råttor, då var jag också oerfaren och blev lätt småsur på folk som sa vad jag skulle göra :) så du är inte ensam om det iallafall men man får lära sig av varandra

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma