Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 709 ggr
jakusz
0

Svullen pung! AKUT

Har introducerat 3 st 12 veckor gamla bebisar till min 1 1/5 år gamla hane, det har gått bra men nu på morgonen märkte jag hur en av de små har bitmärken på pungen som är extremt svullen, till den grad att han inte kan bajsa, har svårt att tro att det kan vara en tumör då den var helt okej igår kväll, ska jag sära på dem och hålla det rent och se ifall svullnaden går ned? Eller ta honom till veterinär?

3mma.
1

Det skadar inte att ringa och rådfråga veterinär :) Jag hade tvättat rent såret och ringt veterinär eftersom han som du säger inte kan bajsa, så han inte blir förstoppad. Hade även plockat bort honom tillfälligt så såret får läka i fred.

/3mma.
Matte till Queens Maja

Zolah
4

Så fort du känner att du måste skriva ' akut ' i ett meddelande så brukar det definitivt vara en indikation att du måste till veterinären . Försök rengöra pungen och sära på råttorna och ta dig till en veterinär ASAP . Om han inte kan utföra sina behov pga skadan så är det brådskande i min mening. Lycka till !

myismyname
1

Som övriga säger, kontakta veterinär som får titta på honom 🙂

Sen skulle jag backa med introt om jag vore du. Bett mot pungen är allvarligt, och ingenting som råttor gör under lek eller "bara för att markera lite". Det är för att skada (precis som bett mot till exempel hals).

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

jakusz
0

#1 #2 Antog att det är vad jag skulle göra men ville rådfråga folk med lite mer erfarenhet. Särade på dem och tvättade såren så fort jag upptäckte det, och nu ringt och rådfrågat veterinär som sade att han behövde medicin, tar honom dit imorrn! 

#3 Jo jag vet, allt har gått bra fram tills nu, introducerade dem i ca 2 veckor, men ska självfallet vänta ännu ett tag till innan jag börjar introducera den skadade igen (när han är helt frisk såklart)

myismyname
0

#4 Låter jättebra! 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Zolah
0
Zolah
0