Jag har blivit med råttbebis
och ja, bara en råttbebis, jag var tvungen att rädda den stackars flickan från den hemska djuraffären.
Hon är världens lugnaste råtta, aldrig stött på nått liknande O_O
Men hon var ensam hona och de frågade om jag ville köpa en eller två råttor, utan att höra sig för om jag hade råttor hemma. Då insåg jag att om inta jag köpte henne och skaffade en kompis till henne skulle någon annan göra det och hon kanske skulle få vara ensam hela livet.
Såå, hjälten och mamman i mig kom fram och jag kunde inte åka utan henne. Tack och lov är det en bra uppfödare i allafall så hon har ett underbart temperament!
Trots att jag läst och läst och läst så mycket jag bara kan är det fortfarande en del små saker jag undrar.
ser albinos sämre än andra råttor?
ska råttor ha saltsten eller få de i sig det salt de behöver i maten?
behöver de tillskott på vitaminer och dylikt?
hur kan man leka och aktivera råttan, kan man leka lekar med den? förslag?
en del råttor tycker om att bada va? om de gör det, ska man låta dem eller är det dåligt för deras hud och päls?
hur gammal ska en råtta vara när den flyttar?
och till mus/råttmänniskor.
kan man ge samma basfoder till råttan som till mössen? behövs det tillägg?
kan möss smitta råttor och viseversa?
Och om någon har en kompis till min Timja så skicka gärna ett pm.

putt, putt, ingen?

Vad skoj att du blivit med råtta!
Hoppas du hittar en liten kompis till henne snart. Det verkar iaf vara mkt råttkullar nu så du har nog tur!
Rödögda djur har sämre syn men det påverkar dem inte så mkt eftersom råttor använder andra sinnen mer.
Ja, kör samma basfoder som till mössen och du kan skippa vitamintillskott och saltsten.
Den enda skillnaden är väl att råttorna behöver förskfoder lite oftare. De äter helt enkelt inte lika mkt av basfodret som mössen gör!
Jag brukar köra med en frukost med gröt, välling eller nån annan sörja och sen får de lunch(alltså samma som jag äter).
Var försitkig med badning. Råttor är ännu känsligare än möss för att bli nerkylda så bada ska man bara göra om det är absolut nödvändigt(vilket det sällan är). Är de intresserade av bad så kan man prova en varm sommardag! Vissa som ställer ut sina råttor badar inför utställning men annars är det inte nödvändigt.
Minst 4 veckor ska de vara innan de lämnar mamman men helst äldre. Man brukar gå på vikt, minst 80 g ska de väga.
Det finns massvis med skoj att göra med råttor!
Prova att skrapa med handen på golvet så att råttan får jaga handen. Det är skoj! Tittutlekar brukar också funka. KOmmer inte på något mer just nu men prova dig fram!
Älskar mina stora små vänner..
Ja vad roligt att du har hittat en så snäll råtta!
Ja som terato sa så är det mycket kullar på gång. Håll ögonen öppna och ring runt lite till olika uppfödare och kolla med dom!
Det finns en jätte bra lista som grodan har gjort med många uppfödare och hur man får kontakt med dom. sök på "uppfödare" så kommer den nog fram.
Hoppas du finner någon snart så din nya råttfilka inte behöver vara ensam så länge :)
Ja, hon är så lugn att jag nästan blir orolig för det istället, hon sitter där man sätter henne liksom. fast nu har hon börjat utforska lite så det känns bra :)
Ja, det är bra att det kommer massa råttbebisar framöver. Hoppas på att hitta en som är lika lugn och go. Helst en siames… tror jag :P