Gammelråtta och ensidig kost
Har en riktigt gammal liten herre här hemma som nu blivit 2år och 8 månader. Hans tänder ser ut som de alltid gjort, varken för långa eller för korta.
Men han har blivit riktigt, riktigt kinkig med vad han vill äta. Inte ens mjukmat går knappt hem, t.ex. babymat i olika smaker som annars mina gamlingar har uppskattat mer än något annat på ålderns höst. Småsmakar lite men sen är han nöjd.
Han vill i princip bara äta havregryn! (Eller snarare axa grynblandning )
Han äter sig mätt på det och dissar all annan mat han förut älskade, till och med solrosfrön.
Aldrig varit med om liknande. Känns som mjukmaten borde vara mer tilltalande att slicka i sig om han skulle ha problem att tugga 😐
Kan han få ont i magen eller något av denna ensidiga kost? Någon som vet?
Han har inte långt kvar kan jag tillägga…Skulle gissa på max 1 månad till innan jag måste ta bort honom i värsta fall på grund av bakbenssvaghet om inte annat som sakta men säkert ser ut att bli värre.
Om det är som du säger, att han tyvärr inte har långt kvar så tycker jag inte att det är förvånande att han äter annorlunda. Så är det ofta för människor också, man blir mycket känsligare när det gäller vad man stoppar i sig när man går mot äldre dar.
Men försök att komma med mat då han är som aktivast, äggskal t. ex. innehåller mycket kalcium, men jag förstår att det kan vara svårt att ge honom det…
Lycka till!
Every family has a story to tell, this is ours