Någon som kommer ha kullar i vinter?
Hejsan!
Jag och min sambo har bestämt oss för att utöka våran familj med 3 råttor framåt vintern eventuellt, och letar nu efter någon som planerar kull i vinter.
Är det någon här inne som vet någon eller kanske till och med själv planerar en kull framåt vintern?
Vi kommer främst vara ute efter 3 hanar ur linjer där man avlar på flocksmarta hanar. Men finns inte detta är vi även öppna för 3 honor istället.
Det viktigaste i vårt sökande är att få tag på råttor som avlats med fokus på hälsa och livslängd och självklart på mycket gott temperament. Färg och typ har ingen betydelse. Men ser gärna släthåriga och toppörade råttor. Men andra varianter är inte uteslutna så länge det finns väl dokumenterad hälsostatus i linjen.
Vi vill ha råttbebisar och inte vuxna, detta är främst min sambos önskan då detta blir hans livs första råttor och han vill ha möjligheten att få vara med från start. Jag själv har tidigare erfarenheter av råttor som husdjur då jag innan haft 4 råttor och saknar jätte mycket idag sällskapet av råttor då de är helt fantastiska djur. I övrigt har jag mycket stor vana av olika djur och gnagare då jag alltid haft djur i mitt liv.
Vi finns i Skara, så för att vi ska ha möjlighet att hämta råttorna personligen så bör du som säljer finnas inom en radie på ca 15 mil från Skara.
Kommentera gärna här nedanför om du planerar eller om du vet någon som planerar kull framåt vintern.
Tack i förhand! :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hej Anna, jag rekommenderar att du kollar upp och kontaktar de uppfödare du är intresserad att köpa av direkt. Läs deras hemsida, Facebook-sida och kolla om deras avelsmål passar det ni vill ha. Sedan skriv en intresseanmälan till uppfödaren. Genom att visa intresse och att du är seriös, dvs har möjlighet att ge råttorna ett bra liv så kan uppfödaren bli intresserad att sälja till dig.
Vänligen, Lin
Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)
#1 Detta vet jag redan. Har kollat och letat. Kontaktat några, men enbart fått respons av en, som inte ens längre var aktiv längre. Så då gör jag nu såhär istället och ser om man kan komma i kontakt med några på detta vis istället. Och än så länge har denna tråden gett mig mer respons via PM än vad jag fått när jag sökt upp uppfödarna själv.
Tror inte så många finns runt skara tyvärr. Vet en i örebro och en lite utanför. Amanitas och … pollow? Jönköping finns väl vintaz?
Värdelös på att komma ihåg var alla finns. Jag finns i Västerås. Har lösa planer om kull mot vintern. Men det är omöjligt säga så här långt innan om det blir av. Svårt veta om planerade råttor är passande för avel när det är dags.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nezumis finns vid gränsen till Örebro-isch som jag förstått det 🙂
Kärlek, ärlighet & respekt.
Tack så mycket för tipsen! :) Jag håller mig lite lågt tillsvidare då det ändå dröjer innan det blir aktuellt för oss att införskaffa nya familjemedlemmar. Och det är ju svårt för uppfödarna att veta om de kommer få kullar i vinter eller inte. Det är ju mycket som spelar in. Detta vet jag av egen erfarenhet som uppfödare av annat djurslag. Däremot brukar man ha lite lösa planeringar och funderingar utöver årets lopp när eventuella kullar är planerade, och det är väl detta som jag försöker fiska lite efter och se vilka uppfödare som kan tänkas ha funderingar inför vintern. :)
Jag har dock eventuellt hittat en som jag eventuellt är intresserad av att köpa ifrån som jag fått kontakt med. Men det återstår att se vart det leder. Inget är hugget i sten än på ett bra tag. Mycket som måste klaffa. :)