Första gången!
Det här är första gången jag har råttor,,så jag undrade vilket sätt som är det bästa att få de tama..?,,Jag är också tacksam för andra tips..
Umgås, Umgås, Umgås… visa att du är en trevlig typ som är rolig att umgås med men samtidigt en trygghet om det händer något läskigt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tack
hm… alltså frågar du mig får du kanske ett litet annat svar… men antar att du nöjer dig med allamejs svar!
Jag vill ha så många svar som möjlighet så jag kan hitta en väg som passar mina råttor..
Skojja bara!
Det är precis som Allamej skrev, umgås med råttorna. Mata dem med massa god mat och låt dem få veta att du är en trevlig prick.
okej
Hur ska ja umgås med de då??
Ska ja bara prata med dem eller klappa ??

ha dom på axeln när du pysslar med saker u hemmet, eller under tröjan. gosa med dom, prata med dom, etc
Du ska till att börja med bara göra snälla saker med dem. Inte bada, klippa klor eller sånt som kan vara läskigt. Ha dem på dig, med dig, klappa, gosa, prata med, lära känna, kolla igenom päls, hud, tassar, öron, tänder… ju mer du tar i dem och hanterar dem desto tryggare blir de!
Sedan leka. Det är så roligt att leka med råttor. Det kan vara ruska lite lätt, skutta iväg och putta till eller bara titt-ut-leken eller leta godis i din hand eller ta godis från din mun eller dyl… Du kommer nog på det så småningom vad just du och dina råttor har för lekar… sånt kommer naturligt.
jag har haft Rocky på axeln men shivas är hoppig och småvild..Vad kan det bero på??
Temperament!
En olycklig omständighet är att råttor som är räddhågsna, otrygga/rädda och har ett sämre grundtemperament ofta hamnar i dumma situationer som gör dem ännu mer svåra att tämja.
Om man vill ha en lugn, trygg och tam sällskapsråtta ska man aldrig välja en sådan som har en "historia" eller som tydligt visar rädsla eller ogillande - en spänt och räddhågset beteende bör vara som en varning för dig!
Nu inte sagt att det är så illa med Shivas, kanske är han bara mer aktiv och vill utforska världen, leka och busa och Rocky är lite osäker och gömmer sig under ditt hår för att det är mörkt och tryggt där…?
jaa..Men rocky leker mest med mitt hår och går runt lite på axeln och så..

Jag är ingen expert på råttor, men jag har möss. Mina möss gillar att utforska mig, mitt ansikte OCH håret. Helst pillar de runt med mitt hår och myser under det då jag har lite längre än till axlarna.