Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 670 ggr
Hagman25
0

Behöver hjälp med inredning

Halloj! Har för tillfället 3 hanar i en stor och rymlig bur men skulle behöva lite tips och tricks angående inredning. Har för tillfället haft väldigt många hängmattor och nån plastkula som man kan hänga i taket om man vill. Dock har jag märkt att dessa hängmattor fort blir skitiga och att det börjar lukta äckligt, vilket sprider sig i hela lägenheten. Dock är det värsta att vi bara har tillgång till tvättmaskin en gång i veckan. Tänker att det blir en ohygieniskt och en ohälsosam miljö för en råtta att bo i därför behöver jag er hjälp. Nu i slutet av augusti hade jag tänkt köpa ny inredning men vet inte alls vad jag ska ha. Trä inredning känner jag mig lite anti emot eftersom många säger att man inte ska ha inredning utav trä eftersom de fylls med ammoniak som kan göra råttorna sjuka. Plast är ju ett alternativ men vill ju helst inte ta bort den varma och mysiga känslan för mina råttor, särkilt inte när vi närmar oss hösten. Kom gärna med MASSOR med tips vad man kan köpa eller göra för att det ska lukta mindre. PS kan man sätta in en klösbräda till katt i buren? Tänker att de kan använda det som ett klätterredskap samtidigt som de slipar sina klor, eller är det olämpligt för en råtta?

[Jennah]
1

Vet inte varför det skulle va olämpligt, det finns också mycket annat till katt som kan passa råttor bra! Minns att jag såg i en djuraffär en stor "ost" med en massa hål i. Däri var någon leksaksmus och tanken var då att katten skulle peta in tassen och leka. Men sånt kan ju råttor krypa in o gosa i :) finns annat liknande med.

Tyg-grejer försöker jag ha extra uppsättning av. Byter ut när det behövs, lägger i plastpåse och knyter ihop. Jag tvättar också bara en gång i veckan.

bonnierat
0

Jag brukar köpa korgar på rusta eller Jysk för ca 5kr beroende på storlek. Dem sätter jag fast med ståltråd i gallret. Sen fyller jag dem med klippta fleecebitar ifrån Ikea eller Jysk. Mina älskar att sova där. Ikea har jättemycket som man kan använda till inredning. Allt som ser roligt ut passar parfekt. Gamla kläder som är urvexta eller trasiga brukar jag fläta eller hänga upp som en balanstråd eller hängmatta i buren. kattleksaker eller avloppsrör ifrån byggaffärer. När jag fäster Mina hängmattor brukar jag använda duschdraperikrokar för ca 12kr/12st. Jag brukar också använda billiga handdukar eller kökshanddukar och hänga upp (där har Ikea också superbilligt).

Hagman25
0

Tack! Blir en tripp till Ikea nästa vecka 😊

[Ragnar&Allan]
1

Jag har också filtar och jag har unga hanar o dom kissar mycket o de luktar mycket även om de bara är en liten pöl med kiss så jag luftar filtarna lite och använder urine off så räcker de med att man tvättar dom en gång i veckan om dom inte får massa kiss på sig Som inredning har jag egengjorda hängmattor av fleece filtar, förvaringslådor av olika slagit från Ikea med filtar i, gamla glassbyttor är enkla att göra hus av, och som rör eller tunnlar så använder jag pringels rör

[Tibonnanj]
1

Cykelkorg för barn va en favorit hos mina killar. Enkel att slänga in i duschen och få ren också. Myrorna eller någon annan secondhandbutik brukar ha massor grejer till ett bra pris som man med lite fantasi kan göra om till råttburs-inredning :)

Hagman25
1

Ja tack allihopa för bra tips! Ska försöka va kreativ! :)

Zolah
2

Jag använder träinredning, och det blir inte så farligt som du verkar fått beskrivet för dig, det du måste tänka åp dock är att dom lever inte för evigt. efter varjegång man rengör den så tar träet stryk, därför har jag gett upp på både plast och trä och kör nu på kartonger som är lätt att kasta bort :) och uppskattas av råtttorna ( skydd, leksak, gnagningstation! )

om du ska ha trä tipsar jag om att använda gulsåpa vid rengöring, det lägger en hinna över träfibrerna så att kiss inte tränger allra längst in :)

Sam4
0

Jag har använde mig av en morgonrock i fleece och har blandannat klippt av en bit av ärmen och hängt upp den, så blir det som en hänga matta med tak