Visslar och nyser
Hej, Tror att någon eller några av mina tjejer blivit förkylda. Har inte kunnat luska ut vem det är men ibland (varann dag max) hör jag hört att någon nyst till någon gång och ibland hört lite visslingar. Jag har lyssnat alla på "magen" och allt låter bra i andningen. Jag är lite osäker om det är något annat? Har läst att man kan ge dem te, stämmer det och isf har någon något recept de rekommenderar eller bara rent roobios te? Andra tips tas gärna emot! I övrigt är de alla pigga, god aptit, ingen porforin och fina i pälsen :-)
det finns bra guide lines i artiklarna , så kika där :)
om man ska finna vad som är fel så måste man lyssna på lite olika ställen, så lyssna även vid nosen. om du ger te se till att det är teinfritt rooibos, du kan blanda ut med lite honung ( se till att honungen tillsätts efter att teet hettas upp annars försvinner allt det bra med honungen ) .
Nysningar behöver inte betyda att det är någon sjkdom på G för det kan vra lika gärna att råttorna har fått en ny doft i nosen, och därav 'nyser' för att nollställa. men om det är ofta samt att det förekommer rossel, var lite på vakt. om det inte blir nån ändring efter 1 vecka med te uppsök veterinär. ( ibland kan du behöva gå fler än en gång med råttan, har varit med om råttor som är fullt friska hos veterinär men när dom kommer hem so rosslar dom igen xP )
Instämmer; kör med ljummet rooibosté och äkta honung.
#1 jag har varit med om samma sak; råttorna åker in till veterinären för rossel, men blir skraja när de kommer dit. Adrenalinet vidgar luftrören så att råttan blir mindre täppt, och då hörs inte nostäppan lika tydligt.
Precis, rätt irriterande- mina veterinärer brukar vara schyssta och säga ' jamen kom tillbaka om h*n börjar låta igen '.
Tack för tipsen! Precis nu såg jag vem det är som nyser men det lät mer som ett fnys. Jag ska ge de lite nytt te, men på tre dagar har jag inget alls så det är väldigt oregelbundet. Jag avvaktar annars besöker jag veterinären och hoppas adrenalinet inte kickar in ;-)