kryp i fodret!
Hej! jag har en byrå där mitt foder ligger i en burk utan lock.En dag när jag skulle öppna lådan för att ta lite foder åt råttorna så flög det ut något som liknade små malar! hur ska jag göra för att bli av med dom och hur kom dom dit?
är det någon som har erfarenheter av sånt här eller kanske varit med om samma sak?
tack i förhand!
Troligen mott, det är väldigt vanligt att dom lägger ägg i gnagarmat som du får med redan från affären. Använd lock på lådan med mat och frys in den i tre dagar för att ta död på ohyran. Viktigt att tänka på är att dom lätt sprider sig till maten i ditt skafferi så för att skydda saker som mjöl, havregryn och annat dom kan trivas i så lägg allting i täta lådor eller plastpåsar som dom inte kan ta sig in i.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag har lärt mig att det kan vara en ide att hålla koll på rummet du fann dem i, dom kan göra små bon lite varstans. ser ut som något grått ofta i hörn.
jag är extra försiktig då jag är insektsfobiker xP så jag försöker minimera all chans att dom kan finnas kvar. dom är inte farliga men jobbiga att få
Har man redan fått malar så kan det va smidigast att lägga fodret i frysen och rengöra behållaren ordentligt.
Men för att förhindra mått kan kan lägga hela pepparkorn där man håller torrvaror/råttfoder osv. Gammalt husmorsknep. Mins inte om det är vit eller svartpeppar som fungerar bäst
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Då borde man ju kunna göra tygpåsar med kryddorna eller hur? typ som man gör när man vill hålla malar borta från kläderna.
okej! jag har tömt hela mitt sovrum på kläder,tyger,saker ja faktiskt allting sen har jag dammsugit byrån och allt annat noga imorgon ska jag tvätta tygerna och kläder har tagit bort bäddmadrassen och imorgon så ska jag piska resår madrassen fodret ligger nu i förpackningar med lock i frysen!
jag har precis som 2 insektsfobi😉