Salt mat till råttor?
Får inte någon riktig klarhet i detta, det är så många som säger att man ska ge råttor okryddad och osaltad mat. Vad är det som händer om råttor får saltad mat? Förstår såklart att för mycket kanske inte är bra, men om ger lite färdig salladskyckling eller en köttbulle vad är det som är så farligt? Känns som att dom bör kunna återhämta sig igenom att dricka vatten? Eller lagras det i kroppen?
Jag tror faran är att det lätt blir för mycket salt för en liten råtta, speciellt i längden, om de regelbundet får mat med mycket salt, som det ofta är i färdigmat, skinka m.m. I Sverige är rekommenderat dagligt intag av vanligt salt 6 gram för en vuxen människa (fortfarande tror jag). Många människor får i sig mycket mer och faran med för mycket salt i längden är att man får för högt blodtryck som i sin tur ökar risken för hjärt-och kärlsjukdomar. Jag tänker att effekten nog blir samma hos råttor. Kroppen kan spara eller göra sig av med natrium (som är problemet i saltet) lite efter behov, men det är nog inte tillräckligt för att hålla sig frisk om man dagligen äter för mycket salt. Tyvärr kan man inte kompensera ett för högt intag av salt med mera vatten, utöver vad törsten säger :) Sen kan det ju vara farligt att få i sig alldeles för mycket salt på en och samma gång också.
Jag ger någon skinkbit eller liknande ibland som variation men brukar tänka på ungefär hur stora bitar de får i förhållande till sin storlek :) En skinkskiva till en råtta skulle väl bli som en hel julskinka för mig, och det äter nog ingen på en kväll :P
Stark mat kan sätta fart på magen, ge riskt för uttorkning, för känsliga individer är risken för komplikationer. Magsår, sura uppstötningar osv. Inget jag har koll på om det ens är bevisat dåligt. Men vet hur människor kan må av stark mat. Salt finns i allt. Salt mat kan ge för mycket än råttor tål. Där finns det många vetenskapliga studier. Ofta tål råttor rätt mycket salt. OM de inte har med sig genetisk defekt, känslighet, försämrat inne i kroppen av vissa saker osv. Nått inte helt lätt veta innan det är för sent. Så försiktighet är sunt förnuft. Tror väldigt få råttor blir dåliga av att nån gång i sitt liv råka inta mer salt än vad som är bra för dom. Men salt kan överkonsumteras. Salt har varit en rätt väl studerad sak i labratorier. Kan ge en rad dödligt farliga symptomer. Dock mins jag bara en just nu och det är det som nämns ovan. Hjärtat kan ta skada. Kärl kan ta skada. Har råttan genetiska problem redan innan med dessa eller har svaga kärl kan det sluta med avliden råtta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.