Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 543 ggr
bonnierat
0

Hur många råttor har ni?

Hur många råttor har ni och ca hur mycket pengar betalar ni i månaden?

VampireGirlElvira
0

Jag har noll just nu. ; ( Men när jag hade mina fyra honor, så lade jag ca. 150-200:- per månad på basmaten till dom. (Rat Complete, AXA Gold Original Müsli, puffat ris, ICAs Corn Flakes utan socker mm…) Och jag gav dom färskmat varannan dag.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

zickan
1

26 vuxna just nu och behåller troligen 3 av ungarna från sista två kullarna. Samt några ungar som inte hämtats ännu.

Har svårt att räkna ut hur mycket det går per månad. Köper oftast på mig mycket och varierat varje gång det behöver fyllas på Torrfoder. Sist fick jag chansen att va med på ett hörn när en skulle hämta direkt på imazo lagret. Så jag drog till med att ta 70-80 kg. Mycket billigare att ta direkt från grossistens lager och få det hemkört utan kostnad. Köpte en kartong vattenflaskor i glas, tjärshampo och b-vitamin till hundarna samt nått mer. Gick på 1800:-  Var lite jag saknade som jag fixat till i efterhand. Men annars har det räckt bra länge.

Räknade på att det skulle bli ca 17 kr/kg. Var ca 2 månader sedan jag handlade Torrfoder. Haft 2 kullar, semestervaktat andras råttor och hjälper en familj leta hem till sina ungar de råkade få, samt att mina möss äter en del av det och hundarna lyckas stjäla lite.  Ändå tror jag det är runt ca 2 månaders Torrfoder kvar. 

Hade lite mat innan och tillsatt lite så kanske runt 90kg/4 månader, 22.5 * 17=

ca 380 kr i månaden på Torrfoder. 

Färskmat brukar jag storhandla 1-2 gånger månaden. Det är omöjligt säga hur mycket som går till råttorna. Delar det mesta på mig, besökare, hundar, råttor, möss.

Är nått rea satt pga kort datum, utförsäljning osv så kan jag köpa upp mig på mycket. Dumpstrar även en del och då hundarna barfar har jag en hel del gratis eller billigt kött/ben osv av diverse djur jag ger ibland rått, torkar, tillagar osv.
Får även ta med mig mat från jobbet som datumet gått ut på eller mat som stått nån dag då och kunde inte vill ha. Kompisen föder upp höns och byter till mig ägg från henne mot kött till hennes hundar eller annat. 
Sist fick jag 10 levande höns av en kompis som jag bad henne att inte nacka då min ägg kompis ville byta ut sina höns mot dom yngre jag fick. Så det blev många höns/vaktel ägg jag fick i omgångar.

Köper lättströ från granngården i stora balar. För mig de ligger på 149:- går åt max en i månaden.

Nya tvättstugans maskiner är jätte dåliga. Så fleace blir sällan helt rent. Börjat byta ut det mycket oftare numer. Så det blir även nån ny fleace per månad. 
Kostar lite bensin till vänner som är snälla och kör, busspengar och frakt avgifter. 

Men skulle tippa på att 30 råttor  kostar ca 500-2000:- i månaden lite upp och ner i foder/förbrukningsartiklar. Så olika beroende på om man lyckas va med på nått hörn, få tag på gratis, rea produkter, storpack osv. 

Nu har det varit lite mer avgifter sista halvåret pga en del vård. Sånt går också mycket upp och ner.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[svensktillverkad]
0

Har två, skulle säga inget vissa månader. Men om ska räkna på dom månader inköp görs så är det oftast flecefilt och toalätt det enda jag köper kanske någon ny leksak. Mat får dom samma som jag äter kanske en burk barnmat någon gång. Använder tidningspapper till botten.

[Ragnar&Allan]
0

Har två stycken just nu, första månaden är de ganska dyrt eftersom Att man ska köpa in massa nya grejer men försöker att köpa in hus o sånt från Ikea istället för trähus på 120 kr. Annars så är de ganska billigt för mig skulle de nog kosta mellan 50-100 kronor i månaden eftersom att jag köper allt ganska billigt o har tidningspapper som bottenmaterial men sja pröva med lite annat snart eftersom att de börjar lukta så fort