Kivandes råttor
Hejsan!
För en kort tid sedan gick en av min och min sambos råttor bort hastigt i sjukdom. Detta resulterade i att en av råttorna vart själv i ca 6 dagar innan vi fick tag på några nya.
Nu har vi under en period försökt att para ihop dom men den stora råttan verkar enligt mig ganska aggressiv mot dom små. Hon brottar ner dom, sparkas, biter, drar dom i päls, tassar och svans. Inget blodvite uppstår och inga typiska "dödsångest-skrik" kommer heller.
Har haft råttor under flera års tid och tidigare har det gått relativt smärtfritt att para ihop nya och gamla råttor och aldrig något sådant här.
Är det nåt jag bör vara orolig för eller är det normalt? vill inte att dom små ska komma till skada. Det enda jag kommit på att det kan vara att det är nån sorts modersinstinkt från den gamla råttans sida att hon ska hålla reda på småttingarna men är osäker. Eller fick hon vara ensam för länge så att det inte kommer att funka?
MVH
Henrik
Har du prövat att sätta något emellan dom typ dela av buren på mitten? Har haft kompisar som har börjat så för att para ihop sina råttor ifall att något skulle gå snett så får du lära känna varandra på avstånd först
själv när jag har parat ihop råttor så har jag rengjort hela buren och använt citron juice för att dom ska få en ny lukt och inga revir ska vara kvar, då har de gått jätte bra även om ena kan ha varit lite dominant till en början
Kan nu i alla fall glatt meddela att det funkar med samtliga råttor och dom verkar komma överens väldigt bra :)
Var väl bara då att hon skulle visa vem som bestämde misstänker jag :)