Osäker på min råttas andning
Jag och min sambo börjar misstänka att min ena hane har drabbats av mycoplasma men är inte helt säkra. Han är pigg och äter/dricker som han ska, men när jag lyssnar mot magen tycker jag att andningen är lite kluckande? Dock hörs det ingenting om man inte lyssnar riktigt nära. Vi har även kollat om han är röd kring nos och ögon vilket han inte är. Han gnisslar lite tänder i mellanåt och nyser lite till och från. Är det någon som vet hur mycoplasma visar sig? Är det dags att åka till veterinären? Jag har hört hur rossel och liknande låter men detta låter inte alls liknande. Kan det vara så att hans andning låter såhär?
Mykoplasma är ändå inte så jätte vanligt på råttor. Normalt åker de på nått först som drar ner allmäntillståndet innan myko eventuellt bryter ut.
Myko hör man och ser man. Råttor med mykoplasma rosslar kraftigt, en del skippar en hel del efter luft. Man ser oftast att kroppen kämpar med andningen och buktar in vid magen. Blir oftast sekret runt nos, ibland även ögon. Det är vätska som kommer ut när råttan försöker andas eller snorar. Får rinniga ögon osv.
Det du beskriver låter som en simpel förkylning. Finns lika mycket råttor kan åka på som vi människor. Det är kvavt, dålig luft till och från nu på sommaren. Man vädrar normalt mer. Det i sin tur ger det enklare för råttor att bli lite förkylda.
Blir det inte bättre inom en vecka, eller blir värre så är det smart att uppsöka veterinären.
om du söker här inne på sidan efter huskurer kan du hitta lite tips att testa.
Te som inte innehåller tein(koffein) brukar rekommenderas att ges varje dag lite ljummet. En del föredrar med en del utan vitlök/honung i teet.
Tein hittas mest på riktiga te busken som grönt/svart te oftast är gjort på. Rött te, ört te osv brukar va gjort på örter, roiboost och då inte innehålla tein om de nu inte varit fula och tillsatt.
Lite droppar kan jang, enchinagard osv i vattnet kan hjälpa. Boosta med nyttig mat som innehåller massa vitaminer/mineraler. Gärna mycket antioxidanter.
kan stötta råttan att bli av med det själv. Alla i buren kan även smaka utan det är nån fara :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
@zickan, tusen tack! Var så orolig att det var något allvarligt! Ska prova lite hälsokost och diverse så får vi se ifall det ger med sig! Tack återigen!