Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 399 ggr
Thowas
0

kan hanar bo ensamma?

Jag har nyligen blivit råttägare till en underbar naken dumbo kille från min kompis. Hon sa att han inte fungerade ihop med de andra hanarna hemma och skulle funka bäst ensam.  Jag vet att råttor helst ska gå två och två, men vill ju inte skaffa hem en till om de inte kommer funka tillsammans.  Kan han gå ensam?

Hade råttor för många år sedan och då hade jag säkert runt 5-6 hanar tillsammans utan problem.

Karmatarerskanise
1

De ska enligt lag vara minst två stycken.  Så du bör testa. Köp en  bebis eller fler och inte en vuxen. Det kan gå lättare.

Thowas
0

det finns ingen lag på att de ska vara två, bara en rekomendation från jordbruksverket att flockdjur ska hållas minst 2 och 2.

men kan det fungera ? eftersom han tydligen inte har fungerat ens med sin kullbror och en yngre hane hos säljaren?

Karmatarerskanise
1

Jo det finns en djurskyddslag (1988:534) där det i 4 *uttryckligen står att djuren ska hållas och skötas så att det ger dem möjlighet att bete sig naturligt.

Det innebär att de ska vara två eller fler. En råtta är inte naturligt. 

Och ja. Det kan gå. Men det återstår att de. Hur gammal är råttan?

[Jennah]
2

Det finns ingen lag som säger att de ska vara två om de av någon orsak (t.ex. aggression) inte funkar med det. "Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem." (från omtalade L80, sid.9) Har din vän redan provat att ha honom med flera olika råttor och det inte funkat så kanske det här är en råtta som bör bo ensam. Men har han bara inte funkat i en viss grupp så kan det vara värt att prova med en annan råttkompis istället!

Edit: Ett förslag är att du köper hem en ny råtta och provar. Funkar inte det med Dumbo så kanske din kompis kan ta den nya råttan istället, nu när hon gett bort Dumbo till dig :)

zickan
2

Skulle be att få testa en unge från uppfödare, alternativt råtthjälpen eller person som kan ta åter igen. Rätt jobbigt att ta hem en eller flera råttor och det visar sig inte gå. Speciellt om man inte vill ha två flockar eller inte har möjlighet att ge över nya till nån annan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.