Om gp-råttor och deras läten
Jag har en gp-råtta, som jag haft nu i två veckor snart, som är 8 veckor. idag var första gången jag hörde honom låta så här: http://www.altpet.net/rodents/cricetomys/sound/josleepy.wav
jag hade då tagit upp honom för ett tag sen innan han lät så där. sen satt in han i buren igen. då hörde jag ett jättelågt sådant läte.
Han gillar inte att jag tar upp honom. han biter mig rätt hårt så jag måste ha handskar på mig. När han väl få vara fri på golvet så sitter han bara i ett hörn också.
Men jag har fått ett tips nu att ha honom så nära mig som möjligt nu i början. på sängen eller på skrivbordet då, så han lär känna mig mera.
Är det någon annan som hört sin Gp-råtta låtit så?
tyvärr så har jag ingen Gp-råtta, men det lät lite roligt lät inte som en råtta

vilket sött ljud =)
Tyvärr hörde jag inte ljudet då våran dator är helt irritrande sjuk!! Men du ska vara glad att din gp bara sitter i ett hörn när han är lös, min springer omkring och när jag försöker få tag i honom så retas han och springer överallt :P Tar typ 1 timme att fånga in honom! Att han biter kanske inte är så konstigt.. De har väldigt dålig syn, nästan blinda och närmar man sig för snabbt kanske han blir rädd och därför biter. Dessutom så kanske han är lite osäker än i sin nya miljö. Jag tror inte att handskar är det bästa att ha på sig, då kanske du skrämmer honom ännu mer. Puggan har bitit mig några ggr, men jag har aldrig visat att jag är rädd, så nu har han slutat med det =) Jag tror att han bara testade mig, men jag vet inte..
Hm.. Att du fick hem din gp när den var 6 v tycker jag är väldigt tidigt.. Vad jag vet så ska de helst stanna hos uppfödaren tills de är kring 7-8 veckor =/ Kanske har ngt med det att göra.. En gp unge ska helst flytta när den är mogen till det.
Har lyssnat på ljudet som han gjorde nu på en annan dator =) Jag har aldrig hört Puggan låta så där.. Lät som att din lille var ledsen =/ Eller nått.. Lät lite olycklig på något sätt. Har du frågat uppfödaren om det? Hon/han om ngn borde väl ha svaret ;)
yes.. mina brukar låta så och å lite andra sätt. oftast när de små kivas lr busar på nätterna
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
okej va kul :D
jag har hört tomtom låtit så jättesvagt nångång. tror han var lite irriterad.
Känner en som har en GP-råtta som låter så :P Låter som en undulat :D:P Skitcoolt