2 eller 3 råttor
Min bur har plats för 5 råttor men så många vill jag inte ha från början. Frågan är om jag ska skaffa två eller tre, tänkte att om det e tre så kanske nån lätt blir utanför eller funkar det lika bra? Skulle gärna ha tre:)
Med tanke på att du är helt ny på råttor hade jag inte tagit fler än två. Och det först efter att jag läst på ordentligt.
Du kan ha tre, det är inga problem. Det är bara bra, för:
1) om något skulle hända med en råtta så att den behöver åka till veterinären en tid, eller till och med dör (händer ju oundvikligen förr eller senare). Då blir ingen ensam kvar i buren och du hinner skaffa en till innan det händer igen.
2) om du tar ut en i taget på utflykt så behöver ingen va ensam kvar i buren heller.
Nackdelen är ju t.ex. ifall man vill ta det lite lugnt i början när man fortfarande är ny. Råttor är livliga och sociala djur och du kommer ha fullt upp med bara två också. Men vill du ha tre så kör på!
Jag avråder från 3 när man aldrig haft med råttor att göra förr. Bäst är två, det kan vara jobbigt nog. Sedan om man trivs med dom så kan man i efterhand köpa fler.
Jag har lite erfarenhet av råttor men aldrig tagit hand om nån bara fått hålla och kela med dem, men jag har varit intresserad ett tag. Fast först nu jag värkligen läst på
Van vid hamster och kanin även en sköldpadda 😂😂😂
Ja. Så börja med två och lär känna dom och få dom trygga. Sedan kan du ju utöka flocken :)
Låter bra
Då råttor är flockdjur så hade jag valt minst 3 st.
2 st är ett par, 3 är närmare en flock.
Kärlek, ärlighet & respekt.
#3 Håller med lite här.
Att börja med två är en fördel så man hinner bygga relation, få ett hum, avgöra om man har allergi, har två äldre så inte alla är jämngamla dessutom. (man kan även känna av vad för råtta som passar i ens flock så man vet vad man ska kolla efter: ett popcorn, en latmask, något mittemellan osv)
Kärlek, ärlighet & respekt.
Jag skulle valt tre. Det blir en bättre flockdynamik, det är lättare för en råtta att gå undan om den är trött och inte vill umgås precis då osv. Arbetet är detsamma som med två.
#10 Jo det är skillnad på att ha 2 eller 3. Det kan vara jobbigt som tusan att ha ute två vildingar som letar efter sätt att rymma på. Dessutom har du mer tid för att bonda om du kan fokusera på två. Så att säga att det inte är någon skillnad är inte sant. Det är mer arbete med tre rått bebisar.
Jag har alltid börjat med två. De har kunnat gå undan om de är trötta precis lika lätt som när de är tre.