Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 494 ggr
bonnierat
0

Pipig hona

En av mina råttor piper när man ska ta upp henne. Det har hon gjort i stort sätt hela hennes liv men jag förstår inte varför?. Hon är ganska känslig om man gämför med min andra hona. Hon piper till när man ska lyfta i henne, pussa på henne eller Såfort hon råkar få lite vatten i pälsen. Hon gör det inte varje gång men väldigt ofta. Jag läste en artikel och där står det att dem kan pipa när dem blir rädda men jag ser inget tecken på att hon är rädd eller inte trivs med mig då jag tycker att det är det viktigaste att dem ska känna sig trygga. När dem blir rädda för något så brukar dem genast krypa upp i mitt knä eller gosa med mig så jag ser inget tecken på orolighet heller. Hon kanske bara är så som råtta helt enkelt men har alldrig hört nån annan som har haft samma "problem" med sin råtta. Hon äter och är pigg som vanligt. Har nån av er känt likadant?

tötenöten
1

Låter som min Azalia det där, haha. Det är inget fel på henne, vissa råttor är bara lite mer "Dramaqueen" av sig :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

komigentam
0

Vissa är pipiga, tyvärr, spec i tonåren..

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Xellius
0

Min ena råtthane är också pipig. så fort han inte får som han vill så piper han, speciellt om han har lyckats hamna på nåt förbjudet ställe och man ska flytta på honom då pips det som tusan! Eller när han ligger i nåns knä och myser som bäst och det kommer någon annan och lyfter upp honom, då piper han också. Inte högt eller så, utan det är som hans "nää, jag vill inte" pip  :)

Mymlan&Vifs
0

Håller med #1. jag hade en råtta här som var ensamråtta i ett par veckor. Det gjorde att hon tydde sig rätt så mycket till mig och fick en stark personlig integritet och identitet, medan de andra råttorna lever som med en gemensam identitet. När hon väl introducerades för de andra råttorna var hon väldigt ovan vid den mängd putsande och berörande som de andra var vana vid. Därför har hon blivit väldigt pipig. 
Men, sådant går över efter ett tag. Hade en annan råtta som hade noll problem med närgångna råttor, men blev förnärmad så fort en människa lyfte henne.  Det gick över efter en period.

bonnierat
0

Vad bra att höra att min Freja inte är den ända då!