foten/benet brutet?
Hej min råttas ben bara hänger och han piper om man rör det. Jag vet inte vad han gjort illa sig på och foten är helt svullen. Vad ska jag göra?:O
"handikapps anpassa" buren. Inga hyllplan utan en stadig ramp. Inget på hög höjd. All mat och vatten på burgolvet. Var försiktig när du tar upp råttan osv.
Våra veterinärer som vi pratat med gör inget åt en bruten tass. Då råttor oftast är svåra att hålla mindre aktiva och de kommer bara försöka gnaga bort ev gips eller andra åtgärder för att stabilisera det brutna.
Men först ska man ju vara säker på att det är en bruten tass och inget annat.
Ta till veterinären direkt!
Lyssna inte på #2. Som #1 sa, handikapp anpassa buren och låt honom vara ensam tills det är läkt. Detta kan ta upp till två veckor, veterinären gör inget åt det kanske bara smärtstillande men det gör det snarare värre för då kan inte råttan känna smärtan och börja stödja på det utan att det är bra. Råttor har bra läk kött :-)
Är det inte självklart att du måste ta din råtta till en veterinär? Det är ditt ansvar som djurägare!
#3 Så du menar att tamråttor inte behöver smärtstillande?
Har man ett husdjur som blivit dålig så kontaktar man veterinär och lyder råden därifrån.
/Maria
Först ska man vara säker på att det är en bruten tass.
Men efter det gör inte veterinären något. Ger man smärtstillande kan det göra skadan värre och läketiden längre eftersom råttan inte känner smärtan och använder tassen precis som #3 sa.
Vi har haft 2 brutna tassar på olika råttor. Första ringde vi vet1 han sa att vi inte ens behövde komma in med råttan eftersom man inte kan göra något med själva råttan för att förbättra tillståndet. Vi skulle handikappanpassa buren och avvakta i några veckor. När råtta2 fick bruten tass ringde vi vet2 och fick tid. Där konstaterades vet2 att tassen va bruten genom att känna på den. De röntgar inte råttan eftersom det innebär risk att söva den. Vi fick samma råd av vet2 som av vet 1. Både vet1 och vet2 avrådde starkt till smärtstillande av den anledningen jag nämnde ovan.
Så förmodligen har #3 precis som jag erfarenhet av råtta med bruten tass och hur veterinärer hanterar detta. Va inte så hårda mot hen.
Folk, jag vet att vi tycker om våra djur men tänk ändå på hur ni pratar.
Det är rätt vass ton, vi ska informera inte skrämma bort personer.
vad man än skriver här så blir någon sur.
Hon frågar bara om råd… :/ tycker att det är lite och ta i när folk säger att det är ens ansvar som djurägare att ta med djuren till veterinären, och att det är djurplågeri annars. Det är klart det är det, men jag tror att hon redan är medveten om det. Hon frågar som sagt bara om råd….
Hade satt in råttan i transportbur/sjukbur några dagar för att låta foten vila, blir det inte bättre så hade jag åkt till vet.
Kärlek, ärlighet & respekt.
Det har gått lite OT här men ingen är arg på dig Delfinen, hur går det för din lilla vän? När man har små djur kan det vara svårt ibland att veta när det är läge att kontakta veterinär eller inte, samt i så fall vilken veterinär, just för att det generellt är så pass låga kunskaper/möjligheter när man kontaktar dem. Det man kan göra om man känner sig osäker, är att ringa vet och fråga vad de kan göra. Det kostar inget att ringa och prata med dem. Delfinen skriver här för att hen är orolig för sitt djur, och då kan vi hjälpa till bl.a. genom att uppmuntra hen att ringa vet, utan att det blir otrevlig stämning ;)
Veterinär.
Men åter igen, så visar detta på okunskapen hos alla här inne och man bara chansar fram ett svar. När min råtta bröt benet, med exakt samma beskrivning som ts hade ringde jag och rådfråga 4 veterinär och skrev med flera uppfödare. Fick samma råd från uppfödare, brutet ben går inte att operera eller gipsa, man kan sätta in smärtstillande men då kan råttan börja använda foten för att den inte känner att foten är bruten och göra det värre. Har inget med djurplågeri att göra.
Och till er som tycker att ts ska lyssna på er istället för att kontakta veterinär vill jag påpeka att ett brutet ben kan ha sönder artärer, läka helt fel och resulterar i fruktansvärda smärtor resten av livet, kan behöva behandling av antibiotika mm.
Så ja. Det är oansvarigt att inte ta kontakt med veterinär om man är en vanlig lekman själv. Bara för att en råtta inte behövde avlivas eller behandling kan man inte sitta och tro att alla andras skador är likadana. Det kan lätt bli djurplågeri.
Man ska ALLTID kontakta veterinär i första hand vid skador och sjukdom för en korrekt diagnos om man inte är veterinär själv. Därefter kan man kika på forum för råd.
#23 Okunskap är att tro att man över internet kan avråda någon att gå till veterinär.
Ge mig ett bra exempel där benet inte läkt i rätt riktning och lätt till smärtor? Ge mig en artikel eller vart du har hört det ifrån. Dessutom verkar du inte kunna anatomi eftersom du tror att artärer kan läka fel hos råttor när dom bryter benet, det ser inte ut så hos råttor.
Sprains and strains are not uncommon for little ratties, and, for the most part they are not serious. Since rats are such small animals treatment options are limited for strains and sprains and even broken bones in the leg. (The leg can't be immobilized and pain control options and anti-inflammatory medications are usually not optimal with a rat's biology and are often unnecessary in all but the most serious injuries) A rat with a sprain may have a slight swelling and favour the leg for awhile and then return to normal. As long as you don't see any broken skin, bleeding or profuse swelling you might just keep an eye on her and see if she doesn't improve. My experience with rats and mild sprains is that they keep up with their playing and activities limping along unbothered until the foot/leg feels better. You can help her mild swelling by applying cool pressure (ice wrapped in a wash cloth) to a fresh strain for a few minutes at a time. Otherwise, you can just keep her from climbing and hazardous terrain for a few days…. she shouldn't need to be separated from others unless her roommates are overly rambunctious. Om du fortfarande inte tror på mig så kan rekommendera dig att googla. Och kolla igenom alla 30 sidor och kolla hur många av dom 30 säger att man ska ta dom till veterinären. Såvidare det inte blöder är det ingen fara. https://www.google.se/search?client=ms-android-om-lge&hl=sv-SE&oe=utf-8&safe=images&q=rat+broken+foot&source=browser-suggest&qsubts=1467118178213&devloc=0
Har inte skrivit att artärer läker fel utan att artärer vid låren kan gå sönder och benet kan läka fel. Och jag är väl medveten om råttors anatomi.
Varför skulle jag leta fram fakta? Det är inte atomfysik vi pratar om. Enkel logik. För övrigt är det inte som att du presenterat något som behöver motbevisas. Du har pratat om egen erfarenhet. Jag gör det samma.
Och som sagt. Med logik kommer man långt.
Inre blödningar ser du inte.
Du kan be mig googla bäst du vill. Mig får du ALDRIG till att inte sätta djuret först och det gör man genom att ta det säkra före det osäkra. Veterinär, veterinär och veterinär.
Tror vi kan lägga ner vår diskussion nu.
Inre blödningar kommer inte av ett brutet ben skulle ett brutet ben hos en råtta blöda skulle det synas det lär ju du förstå själv. Pratar inte om egen erfarenhet, pratar om vad veterinärer säger, vad seriösa uppfödare säger, och vad hela internet säger. Allt säger emot dig.
#30 Blödningar uppe vid låren kan ta ett tag att upptäcka. Och det finns faktiskt INGEN veterinär jag känner som skulle avråda från att man åker in för en koll.
Det är inget som säger emot mig. Bara du och dina erfarenheter av då din råtta bröt benet.
Du hittar alltid saker på nätet som passar dig. Det gör jag med. Men jag föredrar att tänka själv. Vilket fler i tråden också gjort. Därav råden till att uppsöka vet istället för att chansa på hemskt lidande.
Jag hoppas innerligt att folk som läser trådar som den här tar djuren till veterinär.
Herre gud vad ni drar på. Chilla lite nu 😉
Tänk på ert tonfall från alla håll. Jag kommer rensa tråden från onödiga kommentarer. Tonfallet är onödigt hårt. Börjar en käfta så ska en annan inte börja hugga tillbaka. Då kommer det bara sluta med bajs och personen som behöver stöd får inte ut ett smack av att ha rådfrågat.
Alla har åsikter på hur man skall hantera ett skadat, sjukt, dåligt djur. Men den man bör kontakta är veterinären. Även om de inte har kunskap om råttor alltid. Så har de ändå en utbildning ingen av oss på detta forum har.
Väldigt enkelt att ta en telefon och ringa upp nån veterinär som har öppet. Finns de som har öppet dygnet runt. Rådfråga på vad de anser. Är det värre åker man in.
Min personliga åsikt är att sätta råttan i en mindre bur. Transportbur om så behövs. Lugna och dämpa. Minimera möjlighet till klättra och leka runt. Sedan ring upp veterinären och rådfråga.
Det jag tänker är att dels är det verkligen brutet?, Är det en stukning?
Är det brutet bör det kanske rönkas beroende vad veterinär anser. Benflis kan lossna och ställa till problem som försvåra läkning. Är det riktigt illa kan det va bättre amputera benet. Råttor klarar sig otroligt bra på 3 ben.
Är det en stukning kan det bli inflammerat, infekterat. Är det en brutning bör det kunna bli infekterat där med.
Är det inte bättre se till att fixa metacam hur det än är om råttan har ont och lindra dennes plågor? Ingen vill gå runt att ha ont. Jag knaprar tabletter när jag har ont nånstanns och drar på som vanligt efter om jag kan. Är det värre som sker får man ta och hålla sig lite lugnare. Som ägare kan man dämpa djurents aktivitet och möjlighet att fara runt. Det är bra mycket bättre än att neka smärtlindring.
Det jag tänker. Metacam är inte bara smärtlindrande, det verkar antiinflammatoriskt också.
Varför neka smärtlindring bara för att denne kanske börjar försöka använda benet mer? Ska råttan gå och ha jätte ont och kanske få problem med inflammation när nått så enkelt som metacam kan lösa problemet?
Är det inte bra mycket bättre för djuret och enklare att dämpa belastningen med en duna bur eller något som råttan inte kan klättra i under några veckor framåt?
Och är det illa och det blir infektion, inflammation i denna fuktiga värme. Kanske en veterinär även anser att det krävs lite annan medicinering än metacam för att lindra eventuella andra problem som uppstår.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tyvärr har vi dåliga veterinärer i Sverige när det kommer till råttor. En kanske råder att avliva råttan, en annan vet inte ens vad de ska säga, en tredje kommer med råd och tips.
Forum är jätte bra informations källa. Många av de som sitter här har flera års erfarenhet av sina egna händelser, vad man läst under alla år från andra som varit med om och vad man läst på. Men ingen här vad jag vet är utbildad veterinär.
Allt som skrivs på forum bör alltid ta med en nypa salt.
Så jag rekommenderar att ringa några som har öppet och bara rådfråga lite. Se om de har nått att komma med. Och personligen hade jag bett om metacam om råttan uppvisar att ha väldigt ont, eller fortfarande ont dagen efter när man oftast kan hämta ut medicin.
Svårt för en annan att mäta i hur din råtta mår. Jag kan dra ut på det nån dag och avvakta om det inte känns som jätte ont, väldigt dåligt, väldigt svullet. Men jag har varit med ett par år. I början var det svårt och då ringde man hellre veterinär eller åkte in.
OBS. Röntgen går att göras i vaket tillstånd, med lugnande eller sövd.
#26 Jag har haft 4 som benen läkt fel på. Och jag vet flera. Det är rätt logiskt att ben kan läka fel när de bryts av. Inte jätte vanligt men det sker även där man väljer gipsa. Inte bara djur men även människor. Oftast brukar det gå att fixa med en operation och fixera om benet innan det blir att gå i gips igen.
På en del mindre djur eller svåra fall där de inte ens vet om de kommer kunna laga fel läkning och djuret kan röra sig ändå. Så låter man det va. Annars kan det bli amputering.
Detta är nått man ser till och från på veterinärerna på kanal 4. Men jag vet det genom mycket erfarenhet från andra arter och människor.
Mina jag mins som haft benproblem. Kan nog va mer. Haft råttor så länge så det blir att man får va med om en del.
Nr 1. var unge som skadade sig vid 4-5 veckors ålder. Benet läkte helt fel, hon slog till allt och gjorde sig illa när hon skrapade mot annat. Frambenet läkte krokigt och snett utåt. Hon var så pigg och glad ändå och så ung. Så efter råd blev benet amputerat. Inga problem och hon klarade sig en livstid på 3 ben.
Nr 2. Råtta på halvåret. Kan ha ramlat i buren. vet inte ens vad som skedde där. Ankeln på bakbenet svullnade upp och hon hade jätte ont. Åkte in och fick metacam. Men nån dag senare var det mer tydligt att det var nått värre än stukning. Åkte in och det visade sig va en svullnad pga brosk eller om det var vass benflis eller om det var brosk som stack ut fel och skadade vävnad. Skulle inte ha kunnat läkt själv så hon åkte in på operation att försöka vinkla åter benet lite och försöka få bort den del som skapade svullnaden. Så länge sedan och det var sövning med spruta. Tyvärr vaknade hon aldrig upp igen.
Nr 3. Hona från min nirvana kull. Var och hälsade på en vänn som ev skulle ha nån av dom. Har för mig att transportburen stängdes rakt på hennes tass och det var så hon lyckades vrida till och bryta sitt framben.
Det läkte också helt fel. Stor lite snett rakt fram. Men hon var helt otrolig att ta sig runt efter metacam kuren och läkningen var klar så man vågade släppa henne. Hon gick på 3 ben. Men klättrade med alla 4. Hade tur att tassen på brutna benet blev böjt och fixerat i en vinkel som hon använde att haka fast på gallret när hon klättrade.Så hon levde sitt liv på det sättet. Uppvisade inte att ha ont efter det.
Nr 4 var en äldre herre som var rätt skör då han snart skulle fylla 3 år. Han var redan bakbenssvag. Hans framben brast fast de hade en låg bur som inte gick att klättra i.
Pga hans bror han bodde med var rätt pigg och glad ännu. Så valde jag först testa metacam och försöka se om det gick. Men gubben fick en svullnad som sköt benet åt fel håll. Hade det tillåtits läka så hade hans ben inte läkt rakt.
Och pga hans ålder så testades inte mer än nån dag på metacam innan han fick somna in.
Bra information Zickan! du borde skriva om brytna ben i artiklarna :)