Vad äter råttbebisar?
Hej!
Om två veckor så ska jag köpa två hanråttor som är sju veckor gamla.
Jag har läst på väldigt mycket om råttor, men det är ett ämne jag gärna skulle vilja veta mer om, nämligen mat till råttbebisar, både torr- och färskfoder.
Liksom: Någon speciell mat som råttbebisar äter? Hur mycket? Hur många gånger om dagen? Osv.
Alla tips och råd är välkomna! 🙂
Kärlek, ärlighet & respekt.
I början när dom växer ger du mat 1-2 gånger om dagen. Laktosfri välling, gröt som inte är laktosfri som har fruktsmak funkar för vissa, pröva lite och kolla bajset, olika grönsaker. För mina duger 1 dl färsk mat och 1 dl grönsaker :-) Torr blandning ska dom alltid ha tillgång till.
De äter i princip allt. Växande djur är bra om de får grönsaker/färskmat iaf 1 gång om dagen. Är de i behov att öka i vikt pga nån hälsoorsak. Så kan man ge flera små portioner grönt/frukt/lagad mat per dag i några veckor.
Mjuk mat går alltid snabbare att äta än hårt Torrfoder. Brukar även va godare också. Så mata efter råttornas behov och inte göda på med för mycket annat så de inte behöver och inte vill äta torrfodret.
Smart minska ner i takt med att de närmar sig vuxen ålder. Mycket lätt äten mat kan ge risk på fettma.
Ge det du äter. Rester från din frukost, lunch, middag eller likande. Barngröt/välling är mycket poppis. Många kör barnmatsburkar men det kan va lite mycket socker och fett i dom. Bör inte ges för ofta. Bättre slänga ner matrester i en mixer och göra egen mat pure. Gärna en del grönsaker. Frukt ibland.
Mina ungar på snart 3 veckor har fått barngröt, ruccola sallad, kokt fisk till kvällsmat. I morgon ska de få testa kokt ägg för första gången med keso och lite grönsaker. I princip det jag tänker äta till frukost i morgon :-). Jag gillar äta frukost med mina ungar. Det är mysigt :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#4 haha tänkte inte ens på det. Men så är det ju, de är mina ungar, mina huliganer, bebisar, min familj ❤️. Precis den åldern på dom nu så de blir rackarungar haha.
Tidigare i dag gjorde jag storkok på korvstroganoff. Hälften tog jag ner i en bunke. Andra hälften blev mina matlådor som jag slängde på mer kryddor då jag gillar lite starkare. Kokade massa pasta och blomkål till dom. Blomkål ris till mig.
Så det är vad mina små och alla äldre skall få nu i kväll.
Vart kommer det ifrån att barnmat innehåller mycket fett och sockerhalter? För det första, sockerhalten är noll i barnmat såvidare du inte köper semper, fettet är inte mer en vad du själv äter tom mindre. På 100 gram barnmat är det 3 gram fett ibland lite över. Barnmat har andra regler och livsmedels lagar,tillhör gruppen livsmedel för särskilda näringsändamål som dom måste följa vilket betyder att dom inte kan stoppa i vad som helst i det.
Menar Nestlé
#6 det gick av bara farten med att skriva socker. Allt handlar om socker runt mig just nu haha.. Menade salt inte socker dock. Men det kanske har ändrats sista åren och blivit bättre.
Förr var det även tal om att nån ålder på burkarna inte är bra att ge till äldre för ofta då de är till för barn som växer. Näringsinnehållet blir för mycket av nått.
Mins inte mer än så. Borde ligga ett par trådar här inne om det.
Jag är emot att ge barnmatsburkar mer än nån gång för skoj. Dels dyrt. Men även rätt tråkigt. Mycket bättre, enklare och roligare att göra sin egen barnmat.
Är ju mest bara ta vanlig mat i en mixer så är det klart. Får man med mer innehåll mot de tråkiga burkarna.
Barnmat efter 6 mån brukar generellt innehålla mer kryddor & även lök (det är väl inget alla råttägare är rädda för iofs), vad jag förstått.
#9 Nu när du säger. Var en del varningar att akta de burkar som innehöll lök. Men kan inte minnas att folk varnat för kryddor mer än salthalten.
#9 Det är väl salt som är "farligt" pga saltförgiftning. Jag är inte jätteförsiktig med andra kryddor men kan inte min pojkvän äta det så ger jag inte råttorna heller. (älskar själv stark mat men pojkvännen är känsligare så han är testperson)
Barnmatburkarna från 1 år innehåller kryddor, barn under 1 år får inte äta salt därmed finns det med i livsmedelsverkets regler.
Alltså, jag tycker inte man ska ge barnmat hela tiden men vissa dagar och speciellt under sommaren gör man mat som inte passar råttor, då är det enkelt att ge en barnmatburk. Det finns gott om barnmatsburkar där ute som inte innehåller lök, det är bara att läsa innehållsförteckningen.
"Livsmedelsverkets råd om mat för barn upp till ett år grundas på den samlade forskningen och är tänkta att vara ett stöd för dig som förälder. De är skrivna för att passa för de flesta. Alla råd fungerar inte för alla, utan kan behöva anpassas efter familjens situation."
"Små barn har begränsad förmåga att reglera saltbalansen, förmågan ökar successivt. Intaget av salt kan även påverka blodtrycket både under barndomen och senare i livet. Under barnets första levnadsår bör man inte salta barnets mat eller ge livsmedel som innehåller mycket salt, till exempel salta snacks. Även om man själv uppfattar maten som smaklös är den inte smaklös för barnet, som ju inte har vants vid salt."
Källa: [ http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/salt/#Barn och salt](http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/salt/#Barn och salt)
Livsmedelverket stiftar inte lagar, de ger råd & rekommendationer.
Följdfråga: vad är det man äter under sommaren som inte råttor kan äta?
Våra äter matrester här för fullt så förstår inte riktigt påståendet.
Men om barnmorskor säger att barn under ett år inte ska äta salt under ett år så tycker jag det är något att gå på och det var inte frågan, ingen barnmat under ett år innehåller salt, om inte annat fråga din barnmorska känns som något du behöver veta. Skulle inte ge dom grillat, inte heller potatissallad eller dylikt. Dessutom, jo barnmat måste tillverkas enligt: livsmedel för särskilda näringsändamål. Det är inget man bör följa, utan något man måste följa.
Jag har koll på vad som sägs om barnmat, tack ändå.
Däremot är det inte barnmorskan som pratar om mat utan dietisten,
barnmorskan är inte utbildad på det viset inom kost utan man hänvisas till dietist.
(om det fungerar annorlunda där du bor, vet jag iofs inte)
Nej, det är inget man måste följa.
Det är som sagt råd & rekommendationer.
De rekommenderar att man börjar ge smakportioner vid 4 mån,
det finns de som väntar till 6 mån (blw). Råd & rekommendationer som sagt.
Men vad och åter igen vad är det du inte förstår? Det är ingen rekommendation, du måste följa vad livsmedelsverket säger, det är ju som att säga att det är en rekommendation av livsmedelsverket att mat i storkök inte får förvaras över 8 grader?!? Ge dig.http://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/sarskilda-naringsandamal/, http://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/sarskilda-naringsandamal/produktgrupper-sar-nar/barnmat/,12 § SLVFS 2000:14,Barnmat tillhör gruppen livsmedel för särskilda näringsändamål. Utöver de generella föreskrifter som gäller livsmedel för särskilda näringsändamål finns särskilda regler för barnmat.,http://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/sarskilda-naringsandamal/produktgrupper-sar-nar/barnmat/#Regler för barnmat,http://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/sarskilda-naringsandamal/produktgrupper-sar-nar/barnmat/#Tillåtna tillsatser,http://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/sarskilda-naringsandamal/produktgrupper-sar-nar/barnmat/#Regler för barnmat
Då folk bla ger grillad kyckling så antar jag man lika bra kan ge grillat av andra varianter men det är väl ett ställningstagande var & en får ta.
Inte alla grillar sen grillar väl folk sällan varje dag?
Har grillat kanske 2 gånger hittills & då brukar vi ha sallad till: råttmat serverad!
Inte alla ger puréer eller färdig barnmat till sina barn (som sagt: blw börjar ges vid 6 mån & är verkligen inte puréer så det är rakt emot livsmedelsverkets rekommendationer) så då menar du att livsmedelsverket ska komma hem till alla & godkänna deras ingredienser? Right.
Vi pratar om färdig barnmat tamlina, inte vad du blandar själv? För att få sälja barnmat måste du fylla i en blankett och skicka till livsmedelsverket och samtidigt följa reglerna som finns.
Vi pratade även om att det är rekommendationer, rekommendationerna är att börja ge barn mat vid 4 mån men det finns de som väntar till 6 mån så då är det direkt regel/lagbrott utifrån vad du sagt.
Nej, vi pratade om barnmat och dess regler där du hävdade starkt att det inte fanns några, men såklart det finns regler om vad du får och inte stoppa i barnmat. Skämskudde fram alltså, du hade samma jävla diskussion med mig på ett annat ställe och förut språkade att man inte skulle ge barnmat och vem är det som lägger upp nästa dag att man köpt barnmat för att det är bra att ha? Moral panik? Ingen aning, men du kan inte säga att det är skit om du själv ger det till dina egna råttor.
Jag ger mina råttor och råttungar rå naturlig mat i största möjliga mån från nästan hela kostcirkeln (kan ju inte påstå att de får från hela när jag har lite begränsat med bra matbutiker häromkring).
Egenblandad torrfoderblandning med säd som ej är värmebehandlad - däremot kan jag ibland köpa kross, men slutar med det nu då det dammar för mkt (lätt valsad kunde jag hitta förut hos en bonde men den var inte alltid fri från mjölmask o annat) - fröer, nötter mm. Sedan färsk mat dagligen: råa färska grönsaker (babyspenat, sallad, avocado, paprika, broccoli, ärtor, majs, rivna morötter med olja mm) rått kött, rå kyckling (vinge, filé, hjärta, lever, mage), rå fisk (mest lax och strömming), mejeriprodukter, ägg, frukt mm. Det enda de får som är tillagat är sådant som är tillagat utan konserveringsmedel i ett husmanskök. Plockar även lite grönt ute och ger även örter. Och ibland slinker några skedar från hundens färskmat med vom ner i råttmagar…
Jag försöker skriva på hemsidan vad varje kull får att äta så att ägarna vet, men ibland hinner/orkar jag inte.