Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 606 ggr
dorkey
0

Ihoppsättning av råtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir fullkomligt gaalen! Jag har testat allt, men inget funkar. Det blir gnäbb och tillslut bråk mellan Sussie och Max.

Både Sussie & Max är drygt över året, och kommer från djuraffärer båda två. Jag köpte dem bara för några månader sedan. Båda är dessutom två honråttor.

Sussie bor med sin syster Liz, och har förmodligen alltid gjort det då jag fick dem tillsammans och de är lika gamla. Det betyder att Sussie inte är någon ensamråtta och funkar hur bra som helst tillsammans med sin syster utan några oprovocerade bråk överhuvudtaget.

Max är ensamråtta, och jag lider med henne. Jag fick henne gratis av en tjej som inte kunde ha henne kvar. Hon har tydligen varit ensam ett tag då hennes kompis dog av "anorexia" (dvs, en person som inte kan ta hand om sin råtta på rätt sätt och ger därmed väldigt sällan varierad mat, som vanlig färskmat. Då kan en del råttor sluta äta pågrund av detta och dö plågsamt av svält.) Så Max är ganska undernärd, inte för att det har med saken att göra. Max bor just nu i den mini-mini-pytte-lilla-musburen med så mycket inredning jag kan få in, men det är plågsamt att se henne både ensam och i en liten bur.

På en neutral plats: De går fram och luktar på varandra, ett helt normalt beteende. Ignorerar varandra ett tag för att lukta runt på  det nya området tills att sedan börja gnäbba. Max "retas", hon följer efter som en svans och gör konstiga rörelser med kroppen. Jag tycker det ser ut som undergiven och rädd, men eftersom Sussie då flyger på henne och ger henne stryk så hon blöder efteråt så borde det inte vara det. Jag har testar flera olika neutrala platser, den ena efter den andra. Långt borta från bådas burar.

Jag har badat dem med samma schampo, låtit dem uppleva en traumatisk upplevelse (i transportburen utomhus, bilfärd), låtit burarna stå nära varandra och sedan på varandra utan botten på den översta buren och låtit dem byta bur för några dagar.

Jag kan inte komma på något mer att göra. Har aldrig haft sådana problem förut, någonsin! och eftersom det är honor också så fattar jag inte vad jag ska ta mig till. Det värsta är att jag kan inte skaffa en till råtta, eller skaffa större bur. Det finns inte plats i vår lilla etta! Det är hemskt! Avlivning är idiotiskt att bara tänka på, och att sälja henne är helst inte ett alternativ. Hon har haft nog jobbigt.

VAD SKA JAG TA MIG TILL?

Bild: Sussie attackerar Max

dorkey
0

Bild: Max pyttelilla skitbur.

JagHeterSwea
0

Är det en råtta som Bor i Bara den buren med blå botten el. är dom ihopsatta?

Isåfall är den lilla buren absolut inte akseptabel. (el. hur det stavas X')) .

Har du inte platts med en bra bur som råttan kan trivas i, då ska du inte ha råttor.

Jeeey
0

#2 Kanske ska läsa hela hennes inlägg innan du kritiserar? Ett litet tips bara!

TopasPearl
0

Har du prövat att gå in och säga till sussie när hon försöker attackera Max? Om inte så sitt vid buren hela tiden och såfort Sussie försöker med något så tar du ut henne lägger henne på rygg säger med bestämd ton "nej" och sen sätter du in henne i en annan del av buren och sen gör du så gång på gång.

Har du redan försökt det så vet jag inte riktigt hur du ska göra, då bör du kanske fundera över att placera en av råttorna i ett annat hem hos någon annan:(

JagHeterSwea
0

#3 -Jag komenterade bara. för råttornas skull. är ju synnd om dom om dom bor i en mus bur?

Daydreams
0

#5 Läste du överhuvudtaget inlägget? Om inte gör det nu!

Ladysoul
0

#5 Är det buren du skulle kritisera är det visst det acceptabelt i en sådan situation. Man ser ju att den är ihopsatt också.

Har verkligen inget svar på din fråga. Känns som om du har försökt allt :(

Terato
0

Jag har ingen erferenhet av introduktion av råttor men katter och möss. Man kan prova att utsätta dem för en liten stressig situation tillsammans för att de ska ty sig till varann.

Sätt dem båda i en transportbox (utan någons lukter) och traska runt med dem på lite småläskiga ställen. Trapphuset eller upp på vinden eller så. De får dessutom varandras lukt då eftersom de är tvunga att ligga nära varann.

Man kan gnussa in pälsen på båda med något som luktar starkt också för att förvirra lite. Då luktar de ju väldigt lika. Man kan ta vaniljsocker, t.ex. Funkar på möss och katter men vet inte hur det är med råttor. Bra ställen är i ryggslutet och lite på sidorna. Där de luktar mest.

Men annars så är det väl bara att jobba och jobba. Sätt ut dem på nya platser tillsammans igen och ta isär dem om de bråkar. Om de till slut kan gå tillsammans ute utan att bråka, så ha inte för bråttom med att sätta ihop dem i samma bur igen utan kör några gånger till. Korta stunder och ofta!

Du kan säkert få jättebra tips av erfarna personer. Gå även in på www.r8forum.kanske.se och sök.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

dorkey
0

#2, #5, Som andra försökt rätta dig, läs inlägget. Tror du inte jag gör allt för att få dem funka tillsammans? Skit samma, det är inte lönt att ta en diskussion.

#4, Jo, mer eller mindre, tills jag läste att man ej ska störa råttorna om de bråkar, då blir det bara värre. Man hetsar dem utan att veta om det. Men eftersom det inte kan bli värre så kan jag ju försöka.
Tack för tipset! :)

#7, Det är verkligen omöjligt att komma på vad man ska göra. Men jag får fortsätta tills det funkar, om inte.. Sälja? usch vad hemskt det känns.

#8, Tack! precis sådana svar jag letade efter. Små "udda" sätt att "lura ihop" dem.
Men transportbursmetoden har jag provat, får väl prova om igen och igen och igen.

Jag ska fråga där också :)
Tack för tipsen! :)

Grodan
0

Jag tycker nog att först och främst får man skaffa sig tålamod. Om råttorna är lite knepiga, bör man räkna med att de behöver lära känna varandra några VECKOR innan de kan bo i samma bur!

Gör iordning en neutral plats med lite pryttlar som ingen av dem äger, men som nu blir deras gemensamma saker - det kan vara nya matskålar, en ny toalåda, en klätterställning, hängmatta, rep, stege etc… Låt dem hälsa på denna neutrala plats varje dag en stund under uppsikt. Ge dem gärna någon jättegod mat under tiden så att de har något annat att göra än att resa ragg o dumma sig. Sära råttorna när de ser ut att ha tröttnat, ex någon blir väldigt sur. När råttorna lärt känna varandra och verkar trivas ihop kan du prova att sätta ihop dem i samma bur. Ta då gärna en NY bur - som ingen av dem äger - (eller städa ur och rengör en annan så noga som möjligt) och lägg in de saker som de haft på sin neutrala plats, sätt in god mat och råttorna.

Funkar det kan du se glad ut. Funkar det mindre bra får du sära råttorna och låta denna bur bli deras hälsningsplats i framtiden. Till slut ska de kunna bo ihop där.

Äldre hanar som inte fungerar med andra hanar, reser ragg direkt vid första anblicken av en annan hane (vuxen), gnisslar tänder, kryper ihop och biter stora hemska hål i den andra hanen. Han kan ev acceptera en äldre hona och så småningom kan man ev utöka flocken (han och den äldre honan) med en liten hanbebis (som ej är könsmogen). Men iakta noga hur han reagerar när han träffar bebisen och sära dem åt vid minsta tvivel!

De flesta honor kan gå att få ihop med andra honor, enligt min erfarenhet - nu har jag dock inte så mycket erfarenhet av honor som är aggressiva mot vuxna honor, däremot har jag träffat på en del som är aggressiva mot unga honor (och jag tycker att det är minst lika illa).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

dorkey
0

Tack så hemskt mycket. Jag vet att det kan ta veckor, och mer därtill. Det har gått kanske 3-4 veckor nu. Men det får väl ta sin tid, bara det funkar tillslut.

Men jag ska följa dina råd. tack :)

Grodan
0

Ojdå, så lång tid… hm…

dorkey
0

Jag tycker själv det är konstigt då de är honor, och den som attackerar är den som ej är ensamråtta. Hade det varit Max som attackerat hade det varit förståeligt. Men så är ju inte fallet.

Men men.. Jag får fortsätta jobba hårt.

Allamej
0

Kan det vara så att  Sussie inte lyckas komunicera med Max för att hon har varit ensam? Att Max inte talar språket längre? Om så, så kommer det att ta tid men det kommer inte att vara omöjligt. Sussie blir väl frustrerad när hon inte blir förstådd.

Men jag kan faktiskt rekommendera att sätta dom i en transportbur och göra otäcka saker, som att vandra där dom aldrig har varit och utsätta dom för ljud som inte är bekanta. Dom tyr sig då till varandra.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Grodan
0

Hur tama är råttorna? Om du går runt med dem bägge på dig samtidigt vad gör de då?

Förresten hur förhåller sig Liz till allt detta?

Kanske kan du blanda in en till råtta, en råtta som du sätter ihop med Max. Då har du fyra honor som bor två och två och när du sätter ihop dem alla på neutral plats har de lite mer att fokusera på - Sussie har då två nya att bråka med istället för en vilket kan vara avledande…

Ett annat alternativ som fungerat bra i flera fall är att om Liz och Max fungerar bra ihop låta dem bo tillsammans och låta elaka Sussie bo ensam ett tag, för att sedan få träffa sin syster och Max på neutral plats tills hon är snäll mot Max.

dorkey
0

#14, så kan det mycket väl vara!

#15, Jadu. Tam och tam, det beror på hur man ser på saken. Alla tre honor har jag köpt "begagnade" och har inte fått speciellt mycket uppmärksamhet i sina förra hem. Tex Max som hade en ägare som behandlade dem som hamstrar. Men elaka är de inte, snarare rädda.

Just då gör de inte så mycket, luktar runt och försöker förstå sig på vad som händer.

Ja, just det. Liz hade det lite svårt i början med Max hon med, hon har själv tagit tag i Max och dragit ner henne i skinnet från min famn och bråkat på henne. Men efter jag badade dem så låg det faktiskt och mös i några sekunder! se bild.

Det skulle jag kunna göra, om det nu fanns annat i närheten förutom djuraffärsråttor. För en till sådan från skitbutiken Arken vill jag då inte ha. Stödjer inte deras plågeri. Men om det finns en uppfödare så kan jag mycket väl överväga saken! För det var en mycket bra idé.

Jag har funderat på den saken, men tyckte själv att det skulle bli synd om Sussie då som alltid har levt med sin syster i den "stora" buren (hon som dessutom måste få mest utlopp för sin otrooliga energi) och sedan får bo i den pyttelilla. Men eftersom det kan vara en chans till lyckande så får hon helt enkelt tåla det. Får ta lite extra tid med henne utanför istället.

Då ska jag alltså:

• Fortsätta med lite "skrämmande" upplevelser.

• Byta partner, Max får bo hos Liz, och Sussie ensam.

• Bada dem igen.

• Prova "doftmetoden"

• Olika neutrala platser ofta.

• Städa bur, rengöra rengöra och rengöra.

Och eventuellt:

• Byta bur totalt.
  • Skaffa en till råtta.

Grodan
0

Ja, nu har du ju lite att fundera över. Sussie ska inte bo permanent i den lilla buren. Bara vara ensam och ha lite tråkigt ett tag, så att hon uppskattar sina två kompisar bättre sedan - för att förmänskliga det hela lite… sårri

Jag tycker inte att du behöver skrämma dem, bada dem eller prova doftmetod. Byta dofter o greja lurar ingen råtta i a f. Snarare kan det ju bli tvärtom att det förvärrar situationen. Individuell lukt är viktigt för råttor. Skrämma låter så skrämmande, kan du inte AKTIVERA dem istället… Om de får göra roliga saker, får gott att äta etc när de träffas så associerar de träffen till något positivt. Att bli skrämd innebär stress och det tror jag inte leder till någon trevlig association.

dorkey
0

Ja, det är ju klart. Jag tänkte mer på en liten tripp i transportburen så de lär sig söka trygghet hos varandra. Men att göra spännande och trevliga saker med dem är ju då ett roligare alternativ :)

Men du tycker alltså att badning inte borde behövas? 

Ska köpa hem lite gomat idag och sätta i gång. Kanske tar en tripp ut i skogen och letar efter några fina nya kvistar/grenar att använda som ny inredning. Och rengör noga förstås.

Nu blir det att jobba hårt på lovet.

dorkey
0

Nu blir jag glad, första steget är klart. Liz accepterar Max, iaf utanför buren. De låg till och med och mös tillsammans!

Sedan blir det burbyte.