Låta honom vara arg? - Introducering
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan börja med lite bakgrundsfakta;
Till vänster i videon har vi Tau, 1.5 år som vi har haft nu i lite drygt 1 mån. Han är säker med oss till 80% skulle jag säga. Är annars glad, sprallig och äventyrlig.
Till höger har vi Pi, 2 år som vi har haft sedan han var 5 veckor. Väldigt mysig, busig men en liten drama-queen som blir sur/ små piper om han inte får som han vill. Hans tidigare kompis gick bort ca en vecka innan vi skaffade Tau.
Vi har i en månad kört med lukt-tester, fått vara i varandras bur (ensamma såklart) och lite introducering på neutral mark med vanilj-socker i pälsen. 2 gånger har gått väldigt bra men sedan har Tau börjat attackera Pi och gett honom små sår. Pi är inte lika tydlig i kroppsspråket som Tau och jag misstänker att många av bråken har uppstått pga. att Pi inte varit tillräckligt tydlig i kroppsspråket.
De bor nu i en delad furret-tower och vi försöker byta plats på vem som är överst mellan städningarna. Vi började för några dagar sedan ha en bur som består av två mindre bredvid Pis bur som Tau fått sitta i 1-2 h om dagen (under uppsyn) till att börja med och som ni ser på videon blir han väldigt sur. Han kan sitta och fnysa, piska med svansen och resa ragg i 5-10 min, sedan ta en paus och äta, dricka eller vila och sedan börjar han igen.
Ska jag fortsätta och låta honom sitta och vara sur eller borde jag pröva något annat och isåfall vad?
PS! Båda råttorna kan i detta fallet gå iväg och gömma sig i hus om de känner sig hotade.
känner igen detta.. Om du lägger en bit tyg mellan dem kommer det antagligen bli dragkamp mellan dem om tyget.? Hänt mig. Tau kommer tror jag alltid vara opolitlig nära pi. Pi kommer antagligen vara nyfiken på Tau, ibland går det bra man tror dom är vänner nu ätligen sen en annan dag står Pi för nära taus bur och vips. Skador på PI pga. Tau- men jag säger bara hur det blev för mig. Råttis var en opålitlig vän och förblev. Jag har inget vettigt råd. hade samma problem med nya råtta. Det slutade med dragkamp om (filten) som jag hade på buren ibland mot drag, dragkamp till ifrån i månader i alla fall för mig.
Vissa råttor är helt enkelt knepigare att introducera - andra går inte att introducera alls. Man kan inte tvinga dem att bli kompisar direkt.
Det finns i alla fall en hel del trådar om hur man sköter bråkiga råttor vid introduktioner. Själv brukar jag ha dem utsläppta och observera noggrant för att uttyda vad det är som triggar bråken. Många gånger är det ett starkt revirtänk som ligger bakom. Andra gånger är det en misslyckad introduktion som gör att de får negativa uppfattningar om varandra.
Det sistnämnda går att träna bort, den första kan bli knepigare. Ofta hänger det på att få revir-råttan på andra tankar.
Man kan till exempel ställa fram ett fat smoothie eller dylikt i ett icke revirmärkt område och låta båda råttor äta från samma fat. Man kan också låta dem byta burar, men det är inte alltid det fungerar - istället kanske man råkar öppna upp för att de försöker överta varandras revir och det är inte heller bra. Man får försöka vara påhittig helt enkelt.
Tråklåda kanske också. En transportbur och råttor i och låt råttorna vara. Där finns inget revir heller.
Tråklåda kanske också. En transportbur och råttor i och låt råttorna vara. Där finns inget revir heller.
Äntligen framsteg 😀 Blev så varm i hjärtat av att se mina killar tillsammans idag. Först satt de i olika burar bredvid varandra i en halvtimme utan något tecken på aggressivitet. Sedan tog jag de båda till ett neutralt revir och de satt bredvid varandra och gnisslande tänderna och tvättade sig samtidigt som de var riktade bort mot varandra. Tau vill vara alfahane och det verkar som Pi verkar acceptera det och blir varken aggressiv eller rädd när Tau vill stå och nosa på honom. Det tar tid men det går framåt iallafall.
Ser ej videon
Inte funderat på att det kan va en irritation som skapats av att sitta bur i bur så nära? Två olika revir kan göra att nån känner sig hotad och går igång.
Sedan sätta nått mellan deras burar som en filt så är det inte konstigt om de börjar dra.
Pi verkar ha har helt okej kroppsspråk. Verkar inte gå igång på Tau. Går även ifrån och verkar ignorera. Eller ja av det man ser av klippet ser Pi ut att va en riktigt bra herre.
Tau däremot ser inte glad ut alls. Ser ut som han tar Pi som ett hot och brusar upp rätt bra.
Svårt med äldre nya när man inte vet direkt vad som kan ha skett. Hur de bott innan osv. Eller om det hänger helt på hormonerna.
Men av erfarenhet så kan sånt hålla i sig länge till helt. Oftare på yngre hanar under tonåren som är känsliga att flyttas på pga testrostroner i rullning. Men borde ha lagt sig mer vid 1½. Kan ha haft nån i sin gamla bur som varit på honom, de brukar kunna stödda upp sig när de får chansen. Skönt nog brukar just sådant lägga sig.
Funderar lite på det dock. Hemmet är helt nytt för honom. Låter som det testats att introducerats från dag ett.
Kanske backa tillbaka. Ge han en bur med en inredning under några dagar utan att ändra. Inte ha bredvid. Endast ute på mindre yta som han blir fullt trygg på innan öka upp.
Minska stress moment runt om i nån dag. Ge mindre ytor att röra sig på om han fått stora innan. Hålla sig till en del första tiden. Typ bara soffan, bara sängen, bara golvet. Inte alla platser. Se om lite trygghet kan lugna honom.
Efter ett par dagar. Ta ut Tau. Låt han va ute en stund. Försök få han lite stimulerad/trött.
Sedan ta ut Pi på rygg och sätt baken mot Tau. Låt han lukta och dra om han vill det. Han går troligen undan en stund. Sedan testa igen om det känns behövligt.
Låta Tau lukta ordentligt. Kan minska irritationen om ett möte blivit avbrutet eller inte vågat sniffa ordentligt.
Låta dom va tillsammans på ytan de både känner till och se hur de reagerar. Börjar ingen kaxa sig tidigt så brukar det tyda på enklare få ihop. Går nån på direkt har jag erfarenhet av att det både tar längre tid och ibland behövligt med kastrering.
Jag brukar lyfta upp den som börjar visa sig irriterad och gosa till lite lugn innan ner igen. Avbryta ett påbörjat beteende så de tappar bort det lite innan de får fortsätta va ute.
Så fort det börjar gå åt fel håll. Avbryt, backa , gör om. Ta kortare tider i början och öka upp i takt med att det går bra.
Ofta brukar det va enklare om man har ute en stund innan och tömmer av energin. Än att sätta ihop två totalt utvilade.
Om råttan är lite osäker kan det va jobbigt byta bur för mycket. En ny yta som även luktar främmande hane. Kan göra att de behöver markera om buren till sin.
Se om det funkar enklare att bara sätta in en kissad hängmatta till den andre. Eller om du kör toalådor. När de gått lite på dom, byt bur på lådorna utan att städa.
Då har de ändå kvar tryggheten av sin egen del i buren men ändå får tampas med nått nytt.
Men efter ett tag när grabben känner sig lugnare i omgivningen och med sin bur. Kan man börja sätta dom nära varandra. Dock börja på en meter mellanrum. Minska i takt som det går. Börjar nån brusa upp som på klippet, kan man backa igen och vänta av. Sedan ta närmare andra buren igen.
När de tål att sitta med typ 10 cm mellanrum eller liknande. Då kan ni börja flytta dom till varandras burar.
Kanske låta Pi ta extra buren som verkar mer harmonisk över saken och låta Tau sitta kvar i den bur han känner igen som sitt hem. Under tiden ni sätter burarna närmare och närmare varandra.
Aldrig haft nån tur med vaniljsocker eller annat att störa lukten. Vet att en del haft framgång med att bada. Vet inte om det varit för att lukterna på råttan minskat. Eller att själva badet stressat så mycket att de inte orkat tjafs efter.
Annat som jag inte testat för intro men med annat. Är ingen av råttorna jätte vana att t.ex va ute i gräset. Kan det bli att de drar sig till varandra för det ger trygghet. Så som djur kan dra sig till sin ägare när det är läskigt runt om. Och ute finns det inga dofter som är deras. Som det kan finnas i en soffa.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tau har varit i två olika hem innan. Det första vet jag inte så mycket om men det senaste så verkade som de inte hade gjort upp rangen riktigt. Han var då med 2 råttor i samma ålder som honom. De hade en äldre råtta på 4 år och efter en misslyckad introducering med honom fick han en reva i ögat. Jag tog honom och en av de råttorna han bodde tillsammans med (eftersom de inte blev accepterade av den äldre herren). Dock så var vi tvungna att lämna tillbaka honom eftersom han var så aggressiv mot oss. Men han var likadan där och satt och fnös hela dagarna i sin bur. Så hon tog beslutet att avliva honom. Så jag tror Tau har blivit reserverad pga. Råttor runt honom tidigare har varit sura. Jag tror han testade Pi mycket i början och i och med att jag inte hade plats att sätta burarna separat utan de är tvungna att sitta i en delad furret tower så vart Tau väldigt arg när han hörde eller kände lukten av Pi. Nu tycker de om att höra varandra. De äter samtidigt och börjar den ena gnissla tänderna hänger den andra på. Jag byter filtar om vart annat och Pi har börjat tycka om Taos lukt och sover gärna på hans filtar. Jag tror helt enkelt att Pi accepterat att Tau vill vara alfahane och Tau har förstått att Pi inte är ett hot.