Akut hjälp!!!
hej min råtta egon är sjuk, jag ringde väterinären och dom trodde detkunde vara lunginflamation.. men behövde titta på honom. det kommer kosta 300 plus om jag behöver recept. så jag undrar kan lunginflamation reda sig själv . det är liksom så dyrt är 16 år har inte bra ekonomi.
Hur ska jag göra?? finns det en biligare väg?? vill inte att han ska dö eller lida måste ha svar så fort som möjligt.

bara att du tar dig i kragen och går till vetrinären och betalar. det är ett ansvar du har som djurägare, det finns ingen billig väg runt. Råttor kan dö av lunginflamation om det inte behandlas fort!!
Håller med till punkt och pricka. Det är ditt ansvar, det är din råtta. Du får helt enkelt ta dina sista pengar eller låna av någon, den som inte gör det som är bäst för sitt djur borde inte ha djur.

Vet att det låter hårt men jag Håller med. När man skaffar sig ett husdjur så kommer det saker på köpet, mat, bur, vetbesök, medicin osv osv.. Det är ditt ansvar. Studerar du får du ju pengar nu ju, tycker du ska ta råttan till vet så fort som möjligt. Dina föräldrar kanske kan ställa upp? Önskar dig lycka till.

ja självklart att jag tar ansvar, jag ska inte mörda min älskling det är bara det att jag är ny med det här och vet inte så mycke om sjukdomen så jag tänkte fråga. han är pigg och så brottas och leker. vetrinären som jag ringde trodde att det var lunginflamation. har någon av era råttor haft lunginflamation?? hur betede dom sig??
Du bor i 08-land, då bör du söka dig till Ahlbergs. Han har mest erfarenhet med rosselråttor och är dessutom inte så himla dyr.
När det gått så långt som till lunginflammation så får råttan feber, blir slö och dör. Det går väldigt fort, eller snarare när du upptäcker detta dvs när råttan VISAR för dig att den är sjuk, ja, då är det för sent. Råttor är precis som möss bytesdjur. För att inte bli byten för rovdjur gör de allt för att undvika att visa att de är sjuka.

var finns ahlberg da?

har hittat det är lite för långt för mig
bor en timme lite till där ifrån. ock måste åka komunalt i så fal det blir jobbigt för råttorna.
ska ringa runt lite imon på moronen. det kommer gå på ca 500:- om det är någon sjuk dom men man får ta det . jag vill ju att han ska bli frisk
Jag åker till Ahlbergs med mina, och det tar mer än en timme att åka för mig.

Mvh Stephanie 

Det är ju bra att du har fått tid hos vetrinären! Dina råttor var jättesöta:) Skriv sedan hur det gick hos vetrinären. Hoppas de blir okej!=)

Det jick jätte bra. va lite problem med att ta dom ditt dom ville inte ligga i min tröja utan skulle titta ut och en for dit och en for hit. med till sit löse det säg. Det visade sig att båda var friska eventuelt en lätt förskylning. och om jag hör att det blir sämre så ringer jag och får recept via telefon. så det könns jätte bra men lite onödigt att betala 350 kr i onödan. självklart hade det blivit mer om dom varit sjuka. tur att dom inte va det för det var alla pengar vi hade men lönen kommer snart för föreldrarna. okej men då vet ni!
tack för all hjälp!
Ja, vad är i onödan.
Du ringde och veterinären tolkade att det kunde vara lunginflammation. Är man då den minsta osäker så söker man ju veterinär, självklart. Sen att det kanske inte visade sig vara så allvarligt som lunginflammation är ju bara skönt, eller hur.
Bortkastade pengar? Näe, du fick bekräftat att allt är bra och du behöver inte oroa dig mer just nu eller ha dåligt samvete.
Det är mycket värre när man kommer in med en sjuk råtta och veterinären säger, - nu är det försent att göra något, men om du kommit in tidigare hade vi kunnat bota sjukdomnen.
Vad var det för fel på råttorna eftersom du misstänkte lunginflammation? Det är ju stor skillnad på friska råttor (eller lätt förkylda) och råttor med lunginflammation.
Eftersom de flesta veterinärer inte kan ett skit om just råttor och skriver ut medicin i onödan så är det bra att veta att det verkligen var lunginflammation och inte en vanlig förkyldning.

Det var inte lunginflmation bara en lätt förskylning. cosmonita
jag håller helt med dig och jag känner att det var bra att jag gick för du har rätt.
jo ninja Egon- det liksom visslar när han andas och jag har inte haft råttor inan så jag vet inte hur bullret låtter. men jag tror jag vet det vet förklarade.
och den här vet sa att hon haft många råttor med buller och visste presis hur det lätt och det var inte det. Det är könt.
Egon på bilden med en kymt av bertil
Skönt att det inte var så allvarligt och du har blivit en erfarenhet rikare, eller hur? 

jepp!