Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 766 ggr
Asae75
1

Konstig svansföring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför går en av våra grabbar med svansen så här? Han har inte alltid gjort så. Bara de senaste dagarna. Han är ca 10 månader gammal.

[Klave]
0

Mina brukar hålla upp svansen lite så när de markerar men verkligen inte hela tiden. Har du känt igenom svansen och kollat efter knölar eller ifall han har ont?

Asae75
0

Han har inga knölar och verkar inte ha ont. Min teori är att han är dominant, och flashar pungen för att visa sin manlighet. Men jag har egentligen ingen aning.

Asae75
0

Någon som har någon annan teori?

komigentam
0

Vilka situationer upplever du att svansen ser ut så? 
Någon bland syskonen som gör likadant?

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
1

Ser han ut så på heltid just nu eller bara vissa perioder. Isf när håller han svansen så?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Asae75
0

Han håller den så varje gång han förflyttar sig. När han är stilla kan han ha den hur som helst. Det är ingen av de andra som gör så.

Lamina
1

Har du någon form av hjul till råttorna? Eller flyinge saucer?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

tötenöten
1

Verkar som en typisk konsekvens av hjulanvänande, dvs att de när de går/springer drar de upp svansen. Behöver inte vara så, men ganska typiskt.

Har du hjul så sluta genast med det!

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

zickan
1

Kan även va en skada från nått annat. Eller svullnad på nån kota som kanske lägger sig med tiden.  Några fler gissningar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Asae75
0

Han har aldrig sprungit i något hjul. Flyinge suser vet jag inte vad det är såmdetchar vi kogningen heller. Han har inga knölar, ingen smärta och ingen svullnad. Han rör svansen helt normalt men håller den sådär knasigt när han går.

Asae75
0

Oj oj vad felskrivet det blev. Det ska vara Flyinge sauser vet jag inte vad det är så det har vi nog ingen heller. 😊

Zolah
1

Flying saucer är en form av springhjul :)

Tror det inte handlar om dominans eller så, jag skulle mer vara orolig att det är något fel på svansroten. Men det kan bara veterinär säkert svara på, om han inte har ont eller så är det jättesvårt att 'hobby diagnosticera'.

Sover han på något kostigt sätt som fått svansen att lägga sig sådär? eller kom det upp bara plötsligt en dag? ( om det senare skulle jag nog för säkerhets skull kolla hos en vet ).

annars kanske det är genetiskt? om han kommer från uppfödare kan du ju kolla med dom om det är bara han som bär svansen så?

Alwyn
0

Följer

Asae75
0

Det kom bara plötsligt en dag. Jag har svårt att tro att det skulle vara nån skada eftersom han rör den och inte reagerar när man rör vid den. Han kan använda den bra när han håller balansen på axeln och så. Mycket märkligt är det dock…