Värme, sol och hetta - hur gör du?
Tycker detta är en viktig fråga att diskutera så ingen 'glömmer' av misstag, nu är det super sommar. Speciellt här i norr ( 28 grader… omfg )
Och som dom flesta så börjar långärmat och sådant åka av och man tar på sig tunnare och mindre kläder, men… Det kan tyvärr inte våra råttor göra, Så vi som ägare måste tänka igenom hur vi hanterar våra hjärtan under sådana här förhållanden.
Detta är vad jag gör när det är varmt, och delar gärna med er.
Viktigaste är att se till att dom får i sig nog vatten, om du misstänker att din råtta är utorkad kan du göra ett enkelt test genom att dra henom i skinnet. Om skinnet snabbt åker tillbaka så är det ok, men däremot om det långsamt drar sig tillbaka så är det tecken på att dom druckit alldeles för lite.
Vatten tips -
Fler är bättre - Ha flera vattenautomater i buren, dom dricker oftare om det är mer lätt tillgängligt.
Isbits godis - Ta en isbits karta och lägg i något gott. Kanske hackade bananer, vindruvor, ärtor eller vad som kan kommar på. Lägg det sedan i isen och servera deras 'glass'. Man kan också ge direkt frysta grönsaker, både nyttigt och svalkande.
Frukt och grönt - Man kan också ge frukt med mycket vatten i, tex vattenmelon är superbra eller gurka.
Vatten bad - Fixa en liten pool till råttorna och placera några mumsbitar i vattnet, tex ärtor eller majs. Det svalkar samtidigt som råttorna får saker att göra. Du kan använda lite vadsomhelst att ha poolen i, men kom ihåg att det är bättre att ha en 'låg' pool än en djup. Råttorna måste komma upp ur den, samt att nybörjare har lättare att acceptera grunt vatten.
Skugg tips -
Skugga är också viktigt, precis som människor kan råttorna bränna sig och få solsting. Så ett hus eller en 'vägg' som ger råttorna skugga är viktigt
Kartonghus - Kartonghus gjorda av fling paket etc är i min mening jättre bra att ha, skyddar mot sol och är lätt att kasta bort när den är skitig.
Fuktig handuk - Om det är riktigt varmt så kan man ta en handuk och dränka den med isvatten, vrid sedan ut handuken och lägg över buren. Det ger skugga och svalkar ner, är också jätte bra tips till andra djur. Som tex katter ( kan lägga handuken över en stol så kan dom krypa under som en 'koja' )
Maten
Nu när värmen är hög, kom ihåg att rengöra matskål och ta bort matrester då det blir dåligt snabbt.
Ni är väldigt välkomna att diskutera och tipsa om saker ni gör för att få era råttor att må bra under sommaren :)
tack för alla tips, sjukt bra :D
Varsegod, satt och funderade på detta tidigare idag då jag gjorde i ordning mat åt killarna. Så jag tyckte att skapa en diskussion runt detta skulle vara en bra idé :)
:D
Göra till artikel? Jaaaa!
Kanske vänta tills folk har diskuterat en stund och sedan sammanfatta allt? :3 tror den är till mer nytta att vara en diskussion ett tag än att göra till en artikel på en gång ^^
#4 Absolut
(till alla) lite bilder blir vi också glada av att få som vi kan använda sen :)
tass vill hitta tråden lätt bara! :)
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Jag har bild på Tay när han badade för andra gången i sitt liv. Det tyckte han var kul! ^^
Men det är inte världens bästa fokus på honom.. :/
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Jag brukar lägga in en flaska med kallt vatten/isvatten i buren när det är riktigt varmt. Det är väldigt uppskattat här hemma! Man behöver ju inte ha iskallt, utan det räcker med vanligt kallt vatten. Det brukar mina flickor älska att ligga över och bredvid, när det är riktigt varmt. :)

Jag tror vi haft en artikel om råttor och sommar?
I alla fall så är bärpaket en enkel ide. Ta ett paket frysta bär och lägg in i buren.Sysselsättning och svalkande.
Jag har markisen nere större delen av dagen då det är den största delen som gör det varmt i mitt rum =)
#9 jag vet inte , men det är ju lätt att kolla upp :)
det där med fruset vatten låter ju som en bra ide, eller iafl kallt vatten.
#7 så otroligt vacker kille :D Längtar tills mina nya flickor kommer på onsdag!! :3
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
så bra tips! i mitt rum brukar alltid solen lysa och det blir varmt där inne så tipsen var väldigt bra :)
Solen ligger på hela dagen i mitt rum och jag brukar då ha persiennen nere för att det inte ska bli så varmt. Funkar ypperligt! Det enda är väl att man missar solljuset, men om jag låter solen lysa in blir det jätte varmt direkt.
Att frysa in isbitar med frukt i eller lägga in fruktbitar direkt i frysen är poppis här hemma. De springer runt med det överallt i buren och försöker få ut frukten.

Här hemma är det melon och frysta köttbullar som uppskattas mest :)
Qui dormit, non peccat
Köttbullsglass, mums! Kanske GB:s nya för nästa sommar?! :-D
Har haft över +30 i lägenheten under några dagar förra veckan. Har jag varit ledig har jag tagit med gubben till mamma& pappa& besöksburen som står där, då de har svalare innomhus.
Under transporten dit har jag svala(ej iskalla) kylklampar, med handuk över i botten av transportburen.+ngt mjukt ovanpå handdukarna. På så vis kan råttorna krypa ner såpass nära kylan som de vill) Ibrist på kylklamp kan man ta platta flaskor med svalt vatten. Man kan ha dem i botten av halva transportburen också, så kan råttorna ännu bättre välja hur svalt de vill ha det. Gurkbit som färdkost.
Hemma har jag lagt flaska med kallt vatten inlindad i handduk på valfri plats. En blöt handduk att kunna lägga sej brevid har också använts.
Då inte dessa knep har varit överdivet populära, samtidigt som råttan varir besvärad av värmen har jag tagit till badning. Råtta under kranen. Kroppstempererat vatten& torka med handduk. Päls& kropp hålls fuktig rätt länge& svalkar kroppen så länge som vattnet avdunstar. Under själva badet/duschen är det bara sura miner, men efteråt var det härligt! :-)
Snabbåtgärden har varit att massera in lite vatten i päls& pälsbotten med lite vatten, samt blöta svans& tassar med lite vatten. Mkt uppskattat!
TS: Jättebra inlägg med användbara& viktiga råd& tips !! :-)
Frysta frukter och ibland fryst mat. De kan även få sorbe glass som jag gör själv.
Syr även små kuddar och hängmattor ris som sedan läggs i frysen innan de sätts in i buren. Skall även testa en ny variant hängmatta snart efter min beställning dykt upp :-)
Men jag har tur i oturen en förbannad j**la tall utanför vardagsrums fönstret. Finns mycket lite sol på den sidan. Sedan hålla fönster stängda så värmen inte kommer in. Takfläkt och luftrenare för att slippa dålig luft som far runt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
tyckte den här tråden blev aktuell igen nu när det börjar vara äkta sommar i hela sverige :3
Kan väl slänga in lite tips på hur jag gör också! Det mesta står i #0, men utöver det så har jag som några andra också sagt en flaska med fryst vatten i buren, inlindad i filt så det inte ska bli för kallt, som dom kan ligga vid, kylklamp vågar jag inte ha då det ju inte är vanligt vatten i dom, vill inte ha nån olycka ifall dom gnager på den.
Rullgardinen nere dygnet runt, det blir så j**** varmt här annars, plus att buren är precis vid fönstret
Fläkten på för cirkulation av luften i rummet, men den blåser inte mot buren
Ska mixa ihop lite majs, ärtor, paprika osv och lägga i såndär iskubssak och se om det blir nå populärt
Byter vatten minst 2ggr/dag för att det ska vara kallt, ska införskaffas en 3e flaska då jag har fått mina pengar
Sen kommer jag inte på så mycket mer justnu som inte står i artikeln, men kanske kommer på nå vettigt nån annan gång ^^
Jag har sådan otrolig tur att jag numera bor i mina föräldrars källare, det är inte varmbonat utan ett gammalt ombyggt garage så under sommaren är det svalt och skönt för mig och djuren!
Ta idag exempelvis under eftermiddagen Ute i skuggan var det 27 grader, inne på övervåningen 28 grader och nere i mitt rum var det bara 21-22 grader! :)
Det är en enorm skillnad från förra sommaren då jag bodde på övervåningen då det var en ren pina och jag hade så dåligt samvete att jag inte kunde underlätta mer för mina små, det var isflaskor, frysta bär, vatten bad osv osv men det hjälpte inte så mycket så det är så skönt att de har det svalt nu!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hur är det med att ta ut råttorna nu när det är så varmt? (:
Tog med mina stortöser ut igår så att de fick vara med på picnic, såg dock till så att de drack och så och hade med mig deras transportbur som jag lade vår filt lite över så att det blev skugga där.
Hur märker man om dom tycker att det är varmt då? :)
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
Det ska vara precis som när man tar med hundar, se till att det finns saker att dricka och ha något som dom kan gömma sig under så dom kommer undan solen - och flera av burtipsen kan även användas där - tex en kall vattenflaska osv.
Dom blir långsammare, fläker ut sig, och om dom flämtar så är det riktigt illa och dom kan ha fått solsting.
#9 Menar du att de ska känna doften, och gnaga sig in i fruktpaketet eller??:)
why not? :3 så länge det inte är ett plastigt paket ska det ju gå bra?
kan man inte lägga in stenar i frysen och sen lägga in i buren så akn de svalka sig mot dem ? :$ eller är jag efterbliven nu !
Jag är nybörjare när det gäller detta med degusar/gnagare över lag :O
- putta upp -
Sommar gott folk! dags att tänka igenom hur det är att …
1 - vara liten
2 - ha päls
3 - inte så stor chans att flytta på sig mot kallare plats
hmm ställa buren brevid frysen i köket någon meter ifrån ev.. om det är riktigt varmt - När jag tänker efter är det faktiskt svalare i köket ca 5 grader svalare.