använder hyllplan som toa!
Hej!
Mina tre små flickor har mer eller mindre slutat att gå på toaletten och göra sina behov. Utan de använder ett av hyllplanen till det, framförallt när de precis har vaknat upp ur sina sputnikar, men de går sedan upp och lägger sig igen. Kan det bara vara lathet?
Att ha saker uppe på hyllplanet funkar ej då de puttar ner dem..
Någon som har något förslag på hur jag ska gå till väga?!
Tacksam för svar! :) :)
Mina gör sina behov på hyllplanet,
ser inget problem utan tvättar av det var dag ist.
Kärlek, ärlighet & respekt.
Finns många alternativ. Men jag skulle nog provat någon av de här:
1. Du lär dom gå där nere dvs. flyttar flitar/papper dom kissar på ner till toalådan. En del har även en sten i toa-lådan då vissa råttor föredrar att kissa där då.
2. Du har en toalåda som du borrar små hål i (ifall det inte redan finns då) och använder snöre, inplastad ståltråd eller liknande för att säkra så att de inte kan putta ner toalådan.
Mina gjorde oxå så. Jag ställde en hörntoa på det hyllplanet (den sitter fast i gallret och går ej att putta ner), nu kissar de i toan istället.
Endast en av mina både kissar o bajsar på toan. De andra bajsar bara där o kissar i filtar i hängmattor. Det är bara såna dom är :) har massa filtar o filtbitar o hängmattor att byta med. Tvättar igenom allt en gång i veckan bara o byter ut alla nerkissade filtar varje dag. Hängmattor var tredje dag för dom kissar oftast i filten i hängmattan ändå. Har också försökt att få dem att kissa i toan med men råttor verkar inte vilja det.. Har tom 2 toaletter men det duger ändå inte åt damerna :) men jag bryr mej ändå inte så mkt, städar ändå buren lite varje dag så kan likagärna byta filtarna då med. Men ska testa med en sten o se vad dom tkr om den. Äggkartonger är annars poppis också att kissa i, jag lägger bara lockena på burgolvet/hyllplan så kissar de på dem, men som sagt lite i filtar o andra saker också.
Jag köpte större toaletter och la en liten sten i. Toaletten sitter fastbunden i gallret, annars hade den blivit nerknuffad fort. Har toaletten precis när de tar sig ner från sputniken eftersom det är ett gäng latmaskar jag har till råttor. :)
#5 vilken toalett har du? Har en mellan storlek av hörntoa tror jag o en stor får nog inte plats i hörnet. Gillar hörntoa för dom har höga kanter. Mina killar att täcka över sin skit.
Jag hade exakt samma problem med mina råttor i början. Jag löste det genom att sätta en toalett uppe på hyllplanet och knyta fast den i gallret så den inte kunde trilla ner.. ( Är hål i lådan så jag kan göra det) :)
Harley och Charlie
nu har jag fixat upp en toa på hyllplanet.. då kan de vara duktiga och använda toan nere 😂 men men ska inte klaga direkt 🙂
#8 Så typiskt. Knasråttor.