gödsel i gräset
Hej, jag har de två senaste dagarna haft ute råttorna på gräsmattan, de har gått och luktat och ibland kört ner nosen i gräset och grävt lite. Nu fick jag reda på att vi har gödsel i gräsmattan som inte sjunker in i jorden förren det regnar. Jag undrar alltså om det är väldigt farligt för de om de har fått i sig gödslet, hittade inget om det på internet.:/
Idag har de även varit väldigt slöa och vill inte ens ha sitt favoritgodis, de brukar alltid springa fram när jag kommer med mat men de bara sov. Jag tror inte det beror på värmen för mitt rum är ganska svalt ändå så jag börjar bli lite orolig..
Jag kan inget om gödsel, men tänker att de bästa är att kolla vad de är för sorts gödsel och vad de verksamma ämnet i. Råttorna kan absolut ha fått i sig det. I värsta fall är ämnet i gödseln giftigt för djur… Tänk även på att råttorna är små och de behöver bara få i sig en liten mängd för att de ska reagera. Jag skulle ta dem till veterinären.
Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)
Ja, åk med dem till veterinären så att de får en ordentlig titt på sig.
de flesta gödsel är farligt även för människor. Kolla vad det står på förpackningen.
Det visar sig att förpackningen är slängd. Jag antar att eftersom de ändå äter hyfsat bra nu borde det inte vara något större fel på de? De är fortfarande slöare än vanligt men det kan ju lika gärna vara värmen.
För att vara på säkra sidan, genom att de fortfarande är trötta, skulle jag åka in till veterinären. De kan vara förgiftade, svårt att avgöra utan att en veterinär tittar på råttorna. OM du inte åker in tänk på att ha noga koll på dem, så du märker förändringar i deras mående och humör. Gör det som är bäst för djuren :)
En sak man kan göra som kanske inte är så snäll är att tvinga i dom vatten så de kissar mycket och därmed kissar ut en del av giftet. På apoteket kan man få gratis "pipetter". Vi använde en sån till vår kille som blev sjuk och vägrade både äta och dricka, det gick jättebra men med lite motstånd.
Hur mår dina råttor idag?
De äter upp sin mat vilket är bra. Det är mest den ena, Thai, som jag är orolig för. De brukar alltid hugga ägg och kött osv. direkt men han luktar knappt på det, fast han äter ändå, bara inte lika mycket matlust verkar det som. Han är också den som inte är en sån mammagris och gillar inte att man tar i honom för mycket, nu har han en tendens att bara sitta stilla som de gör ibland när de är utanför buren och är osäkra, att de bara står och stirrar. Han sover också mycket mer och vill knappt vara ute. sedan jag skrev har jag fått ut de ur buren två korta gånger olika dagar. Jag har gett de mycket gurka som både är kallt (om det skulle vara värmen det beror på) och innehåller mycket vatten. Enda råttkunniga veterinären nära är 2 timmar bort och jag har svårt med skjuts så det är lite krångligt.
Okej. Jag skulle ta han till veterinären, kan du försöka att fixa skjuts? Tror de vore bra. Om du inte får till det, mot all förmodan, så skulle jag söka upp vad de är för gödsel & hur de kan vara giftigt. Ring sedan veterinären och fråga om råd. De har säkert bättre råd än någon här på RIF kan ge dig. Mycket vätska, varierad kost, inge drag & fleece kan hjälpa han till viss del. Hoppas han mår bättre snart! :)
9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).
Kärlek, ärlighet & respekt.
Okej, såklart jag gör allt jag kan!
#11 självklart gör jag allt jag kan för de, de är mina bebisar och jag vill inte att något ont ska hända de. Detta är såklart inte pga lagen.
Vad skönt att höra! Berätta gärna vad veterinären säger :)
Jag brukar boka en taxi när jag inte kan fixa skjuts. Det är dyrt, men det är det värt.
Jag har diskuterat saken med en veterinär, hon sa att eftersom de är så pass pigga, äter och det är en hel vecka sedan har de antagligen inte fått i sig något giftigt. Hon kollade igenom de och hittade inget fel heller. Väldigt skönt att höra, jag får väl anta att de är lite slöa pga värmen som alla verkar bli.