Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 597 ggr
Madde-J
0

Introduktionshjälp!!

Hej allihopa! 

Vet att de finns fler trådar men vill veta var jag gör om de inte går ihop innan natten. 

Har tre tjejer som alla är lite över halvåret och har köpt en ny liten medlem. Två av honorna accepterar henne men inte den tredje. Det har flugit tussar och hon fnyser och visar tänder mot henne. Har gått igenom stegen av neutral plats, lekplats och gjort ren buren. 

Nu försöker jag med "tråkbursmetoden" alla fyra sitter i transportburen med tillgång till vatten och försöker invänta att min surpuppa vill acceptera pluttan. Det går hittills inte jättebra, hon gör inget så mot henne mer än ignorerar och behandlar henne som att hon är dödlig att nudda. Men snart blir det natt och både jag och råttorna behöver komma i säng. Vad ska jag göra? Ska jag sätta den aggressiva råttan i en ensam bur, eller pluttan med en av de andra som det verkar fungera med? Hur lång tid kan det ta innan hon blir accepterad av surpuppan? 

Tack på förhand! 

/Madde

Mymlan&Vifs
0

De bör få bo enskilt tills vidare. Har du ett icke revirmärkt (samt litet) rum där det inte är så mycket inredning eller skrymslen, tex en hall eller ett badrum utan badkar, så rekommenderar jag att du släpper ut båda råttorna där under konstant uppsikt. Ställ in ett fat med något oemotståndligt gott. har du tur kan du få två ovänner som delar på samma mat utan att det blir bråk. Varje möte som sker utan bråk är ett plus.

Mymlan&Vifs
0

Med det sagt så har jag haft erfarenhet av råttor som helt enkelt inte går att introducera. Det var en råtta som var väldigt osäker på sin rangordning och var mycket underlägsen gentemot sina jämngamla kamrater. När det sedan kom tillskott på två fyra månaders råttflickor blev hon helt plötsligt mycket benägen att hävda sig och reste ragg och fräste och högg. Ibland brukade jag brotta ned henne inför de andra för att visa henne och de andra att hon inte alls var störst och värst i flocken, men hon accepterade aldrig riktigt de yngre råttorna. Mot slutet av hennes liv blev hon mycket deprimerad över sin systers bortgång, och var då för omotiverad för att bråka. Det var tyvärr den enda perioden som hon tolererade att småråttorna putsade hennes päls.