Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 2440 ggr
[svensktillverkad]
0

HJÄLP dom väger jätte lite?

Hämtade mina råttor igår hos en uppfödare. Jag tyckte då att dom var riktigt små men hen sa att dom är lite mindre och att hen inte vet varför egentligen. Hen har tagit kullar förut, och  hens råttor kommer från uppfödare.

Men när jag vägde killarna, som är 4 veckor så väger ena 26 gram och den andra 34?!? Det fattas 46 gram till 80. Hur tusan ska jag mata dom då? Får inte tag på uppfödaren och känns pinsamt att fråga.. Vill inte visa bild för att uppfödaren inte ska känna igen mig..

Botta
0

Jag är ingen expert av något slag men förutsatt att de har aptit och faktiskt beter sig som råttor ska så hade jag köpt kaloririk mat till dem.

Fixa lite barnmat eller dylikt och se till att de får äta sig ordentligt mätta. Har du inte märkt någon förbättring inom en vecka så kanske det är dags att tala med veterinär.

Det finns alltid risk att dessa två råttor helt enkelt varit hackkycklingar i sin nuvarande flock och därför fått mindre mat.

Lilithium
3

För det första så ska man som uppfödare inte släppa iväg ungar förrän de är 5 veckor gamla.

Och de väger lite lite enligt mig.

Låter absolut inte som någon uppfödare jag skulle välja att stötta.

komigentam
2

Ehmmmm… Bebisar bör som sagt vara 5 v. när de flyttar & MINST 90 g, har jag lärt mig. För jävligt! Vart hittade du den där? Hoppas inte bland någon av våra rek. uppfödare.. Usch..

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Zakaraa
7

Ursäkta men vad i helvete, nu blir jag förbannad… (självklart inte på dig TS, på den sk. uppfödaren!)

Vid 4 veckor ska bebisar väga minst 60g. (80g minst är det vid 5 veckor men de flesta väntar till 90-100g)
Det finns mycket jag skulle vilja säga här men väljer att radera det jag skrev för det hjälper inte dig att jag blir äckligt förbannat på den som sålde dig råttorna..

TS du ska inte känna att det är pinsamt att fråga! Det är uppfödaren som ska skämma ögonen ur sig som släpper iväg bebisarna i det skicket…
Jag önskar att jag kunde råda dig att anmäla personen men det skulle inte leda någon vart då det som denna gjort fullt lagligt, tyvärr… Så länge bebisarna är äldre än 3 veckor är det "Fine by the Law" att sälja..

Det du behöver tänka på är att det ska vara extra näringsrik mat. Välling kan vara en god idé att införskaffa.
Det är precis som med normala bebisar i matväg bara att dessa behöver lite extra helt enkelt (inte nödvändigtvis mer Mat utan med näringsrik mat)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

komigentam
1

& jag hade ifrågasatt vaf. uppfödaren håller på med! :/ 

(sen såklart aldrig köpt därifrån igen & inte heller rek. uppfödaren)

Karmatarerskanise
2

Vilken uppfödare är det här? Du bör anmäla denne. 26g är fruktansvärt och jag undrar om det ens är möjligt att dom ens är 4v.

Zakaraa
3

#6 Det är fullt möjligt.
Ur min senaste kull där jag fick speciellt en liten tös som var pytteliten från start vägde vid Tre veckors ålder bara 20g, vid fyra veckor låg hon på 44g (idag när hon är runt halvåret ligger hon på 257g) och då är jag väldigt mån om att mina kullar ska hålla en bra vikt vilket är enda anledningen till att hon ökade så pass. Så från en person som inte lägger lika stor energi på att stödmata är det möjligt med 26g även om det är oförsvarbart som försäljningsvikt.

Karmatarerskanise
0

#7 tack för informationen

zickan
2

#6 går inte anmäla så länge de inte är undernärda/vanskötta. Enligt lag är det så kasst tillåtet att sälja ungar vid 3 veckors ålder. Inget nu råttfolk rekommenderar och det är jätte oseriöst. Känner själv till en sådan som bor runt Uppsala/Västmanland. Nu mins jag inte exakt var. Men det är samma sak. Sålt väldigt små ungar som ännu haft uppåt näsa och försökt lura i folk de är 5v när det draget tillhör lite yngre ungar. Samma att vikten därifrån varit så låg på de flesta jag hört om. Även inte brytt sig att det skickats med ohyra, fel kön osv. 

Får inte skriva ut namnet på personen här då det bryter mot reglerna. Men finns personen på iFokus och  ett Alias går det säga på att de är ifrån denne. Vet inte hur det gäller med att länka till annons/hemsida. Inte sett några sådana regler på iFokus lista.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[svensktillverkad]
0

Nej, det är vågen som visat lite fel. Det här stämmer: 40 gram och 58 gram.

[svensktillverkad]
0

Har skrivit pm till dig zickan.

Karmatarerskanise
1

#9 att länka är helt ok. Det görs hela tiden.

Men som du säger får man inte skriva ut peivat namn då det går under PUL

komigentam
0

Har skrivit pm till dig svensktillverkad.

komigentam
3

Vore ju toppen med åtminstone uppfödningsprefixet så man vet vart man inte vill köpa ifrån.. Det vore ju synd om folk forts. köpa från denna personen för de inte vågat fråga om vikten inte är helt  tokig! Bra att du vågade åtminstone. 🙂

zickan
1

Nu har jag namn på både. De är nära vänner och bor på samma plats. Den jag pratar om i sala sålde unge med uppåtnäsa som såg ut att va 2-3 veckor gammal och vägde 19 gram. Denne andra som inte trådskaparen menar har sålt två "honor" men ena var en hane. Finns mer som kommer från olika personer. 

Så tänk på det. Kräv att uppfödaren väger ungarna innan leverans. Kräv att få komma hem till uppfödaren då en del vill inte, de vill möta upp, lämna av osv för att sälja och slippa synas. På så sätt är det svårt att kolla råttans skick, råttans hälsa, råttans storlek osv. Enklare som ny köpare åka på mer problem än man räknat med.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

komigentam
0

Min magkänsla var nog rätt då, ja..

[svensktillverkad]
1

Ja detta känns inte bra alls. Tack zickan för att jag fick rådfråga dig stor hjälp. Dom är 3 veckor och inte 4. Där av den lilla storleken. Får skylla mig själv att jag inte kollade upp mer innan för jag ville ha råttor från seriös uppfödare och fick inte det :(..

komigentam
0

#17 Jättetråkigt att du upplevde detta. Hade sagt till uppfödaren på skarpen & sen, som sagt, aldrig rek. henne vidare..

Zakaraa
2

#17 Man litar ju på att de som kallar sig uppfödare ska ha koll på vad de sysslar med men tyvärr ser verkligheten helt annorlunda ut..
Det är svårt, speciellt som ny i köpesdjungeln, att veta vad man ska leta efter, vilka frågor man ska ställa osv. Det är svårt att hitta verkligen seriösa uppfödare för många människor är duktiga på att Agera som duktiga och seriösa men som egentligen inte alls vet vad dem sysslar med.. Skenet bedrar, man kan få jättebra känsla i början och så vips visar det sig vara kattskit över det hela till slut.

Du har fått en erfarenhet som du och många andra kan ta till och lära av, det här är ett bra exempel på varför man som köpare verkligen ska fråga runt och kolla rekommendationer, varningar osv (men åter igen, inte alltid det lättaste och det är ofta lättare sagt än gjort)

På den "ljusa" sidan så om de är 3 veckor och vägde 40-60g så är det OK vikt för åldern. Det är runt den vikten som alla mina kullar (med minst 10 bebisar) legat vid 3v.  (förutom minitösen som låg på 20g)

[Olivialundborg]
1

Vad trist att höra TS! Om någon har lust får ni gärna pm:a vad uppfödaren heter så man kan ha de i bakhuvudet i framtiden.

JoySurrender
2

Vem som helst kan kalla sig uppfödare. Det räcker ju att man har en dräktig hona.

Om man inte har massor av kontakter så är det svårt att veta vem som är seriös.

Det här var ju helt vansinnigt. Ingen bebis lämnar mitt hus innan den väger 100 gram.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Mymlan&Vifs
1

Håll gärna tråden uppdaterad (ifall du orkar) om hur det går för de små knytena!