Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 641 ggr
Rumblebee
1

Råtta som mobbar burkamrat

Satte nyss in Zelda och Lilo i buren, och Zelda blev riktigt jobbig… hon springer runt överallt i buren och mobbar lilo. Hon barberar henne aggressivt också skulle jag vilja kalla det, och håller även på och drar henne i pälsen och puttar och har sig. Lilo törs inte Heller göra något då hon är så osäker. Även när Lilo sover så ska Zelda vara på. Lilo är redan kal bakom öronen och på huvudet av Zelda behandling. Och vi försöker aktivera Zelda med leksaker som kräver tänkande, saker att bädda med och fleece och papper utanför buren som hon kan få tag på och dra in. Men det är som om hon tröttnar snabbt och ger sig på Lilo igen. Det enda som verkligen tycks sysselsätta zelda är antingen att vara ute eller ha saker att dra in i buren… Det är dessutom andra gången som zelda beter sig såhär efter att ha blivit tillbaka satt i buren. Båda två är ett år

[kendras]
0

Min vuxna hona gör likadant på en av våra bebisar! Begriper inte varför hon gör så?! Dock verkar eran råtta göra det en grad högre än vår för hon är inte riktigt så galen så hon barberar henne, bara kraffsar o nafsar lite. Det verkar va mest när jag ger dom godis så helt plötsligt så springer hon efter bebisen o börjar krafsa på henne eller när jag leker med dem så helt plötsligt ger hon sej bebisen. Kan det ha med rang att göra, att hon är avis på bebisen eller att hon är understimulerad? Eller nåt annat?