Råttor iFokus

Råttor

Etikett: presentation
Läst 2242 ggr
Fegisråttan
1

Charlie är förkrossad var bror till Åke.

Charlie saknar sin döde bror givetvis.  (Bild på Charlie kommer någon annan dag.) Hursomhelst Charlie letar efter Åke här hemma i dagar nu.  Men Åke är ju inte med oss längre så vad borde jag göra? Charlie och Åke sov ihop dom var som senap och ketchup dom hörde ihop . Charlie är fet, Åke var liten och sov på  Charlie . Jag har en till råtta här hemma, Zlatan men Zlatan vill inte bo tillsammans med Charlie i samma bur.  Och Charlie är i sorg  han letar förgäves han går till ställen där som lekte och tror nu att Åke är fast inne  i sänggaveln b.l.a .  Åke borrade ett hål där en gång och kröp in, byggde en koja i gaveln). Sen fick jag lappa ihop baksidan av sänggaveln med ett annat tyg över. Men nu tror Charlie att Åke är kvar där inne. Det kanske låter roligt? men är jobbigt att se på när han letar och gör  ett nytt hål där Åke en gång i tiden byggde en koja. Jag  borde skaffa en ny vän till Charlie? iså fall vart finns det en bra uppfödare  i Göteborg ? Finns det? Zlatan bryr sig inte han vill bo själv.

[Olivialundborg]
2

Råttor bör bo två och två så tycker absolut du ska skaffa en kompis till honom.
Här finns uppfödarlista: http://rattor.ifokus.se/articles/4d715692b9cb4622210687f9-uppfodarlista?articles-1 men finns en del som inte står med där så googla lite så kommer du nog få fram fler.

Fegisråttan
0

Hej tack för ditt svar.  läste att du hade fått bäbisråttor =). Grattis.  Om det finns möjlighet köper jag gärna en hane utav dig sen om det är ok ?. Hur han ser ut spelar ingen roll bara att han är  frisk har någorlunda  bra förutsättningar. Råttor  i djuraffärer blir bara sjuka, är sjuka utan att det syns när dom är små, undviker helst att  köpa där, vill heller inte stödja deras verksamhet.

Boltens
0

#2 Är samma som #1, har nyss bytt användare. Är du intresserad så kika på min hemsida som står i signaturen och skicka iväg ett presentation! :)

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Fegisråttan
1

Hej ok tack =)

Mymlan&Vifs
1

Har två unga råttor (ca 7 månader) som nyligen förlorade sina två äldre burkamrater (ca 2+ år), och det märks på dem att de har blivit mycket mer osäkra på sin omgivning. De har sprungit runt i hela lägenheten och letat efter sina burkamrater, och deras tillit mot mig har begränsats en aning. De följde inte med när det var dags för avlivning, så de vet ju inte att deras vänner har dött. De vet bara att burkamraterna är spårlöst försvunna; därav förvirringen.

Sist jag tog med en råtta på avlivning så slutade hennes syster äta och dricka efter att ha sett henne dö, och dog sedan själv 1-2 veckor senare. Så det är ett tungt val. 
Det bästa sättet att hjälpa dem att gå vidare är i många fall att fylla på med nya pigga råttvänner. :)

Fegisråttan
0

Vad hemskt . Själv tänkte ev visa åkes döda kropp för Charlie här hemma, hade Åke hemma " 2 dygn i en låda .  Täckte visa för att C skulle förstå att Åke var död men gjorde aldrig det.  Sen begravde jag honom så klart ingen galen tant  . kunde inte släppa honom bara nej så jobbigt det började lukta. tvättade rent kroppen med rosvatten och bädda ner honom i en filt.  Jag ska nog fylla på med ny råtta. Förhoppningsvis går det att introducera dom ihop oftast är det som blir dilemmat med en nya råttisar att dom bråkar istället . ovänner om dom ej är bröder från start.

Fegisråttan
0

jag är förkrossad inte bara Charlie går sönder  snart

Boltens
0

Skickade du iväg ett mejl/PM ang råttbäbisar om du var intresserad?

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Fegisråttan
0

ja är intresserad jag måste bara gråta lite till här  ,, jag pmardig

imorgon---

marathos
1

Finns vuxna råttor också som söker hem. Kanske kan vara något att göra en insats för råttor som inte alla gånger har lätt att hitta nya hem? Nästan alla vill ha bebisar.

Fegisråttan
0

?. Nä jag vill ha söta bebisar ca2 -3st råttbääbisar♥. är lättare att introducera Annars känner sig mina äldre herrar hotade , jag vill ha små hanar. . . Har jag tur tror någon av mina två äldre herrar att han har blivit pappa utan fru. <3…♥♥♥♥

Fegisråttan
0

Annars får jag en bur till varje hane sen hemma..tex se på herr Zlatan han axepterar inte nån annan råtta vid sig.. . Det jag ev kan hoppas på att Charlie tror att han blivit far utan fru

Fegisråttan
0

Charlie ska bli far ♥ ..

Fegisråttan
0

♥

komigentam
1

Men va? Tycker du ska tänka om/över det beslutet. 
Det finns redan tillräckligt oönskade råttbebisar & oseriösa uppfödare!

Hoppas inte din råttas bror dog av någon sjukdom som kommer följa med generna. 🤔

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Fegisråttan
0

?. fins inga gener inkopplade här inte..Jag pratar om att Charlie ska bli få bli adoptiv far,han behöver inte "xxxa" med en fruråtta för att få små hanarbäbisar att ta hand om ,,,vad gölligt..han ska alltså ta emot andras oönskade bäbisar. .a♥

Fegisråttan
0

bli adoptiv far, jösses vad gölligt ♥♥♥så slipper han känna sig ensam och råttissmåttingarna får en snäll omtänkasam lite tjock far att se upp till. .

Sabdjina
1

Skriv gärna det från början så behöver det inte bli en massa missförstånd ^^ "Dålig" avel, det vill säga inte genomtänkt, finns det alltför gott om i råttvärlden… Men väldigt kul att Charlie kommer få några unga grabbar att uppfostra =) han blir säkert väldigt glad av sällskapet ☺️

Fegisråttan
0

ja och det kommer bli  roligt att följa dem och i mina ögon är han som en äkta fader, vi har beställt en mega stor bur med, förhoppnings vis anländer den imon. vi  ska inreda ett växthus  på våning 2 av 4.  Ja det blir nog bra.

Sabdjina
1

Det blir säkert jätte bra =) Lägg gärna in lite bilder så kan du nog få tips om inredning Lycka till med Charlie o de små 💚

Sabdjina
1

..sen är jag lite nyfiken på vad du menar med växthus ^^

Råttmamma
0

Jag har en ensam råtta nu då den andra dog nyligen. Vi tog bedlutet att inte skaffa en till råtta till henne då råttor kan dö av stress genom att få en kompis till när sin bästa kompis hade dött. Och nu springer hon runt och är glad, inga konstigheter där inte. Det krävs bara mer tid med råttan. Jag är med henne flera timmar om dagarna. Men du kan ju testa att ta in en till men jag valde att inte ta den risk som kunde uppstått. :)

Fegisråttan
0

Dö av stress?. Jag tror Charlie dör av sorg i detta fallet annars. Dessutom vill jag ha flera. Ja förövrigt brukar det bli ett moment 22 när ena råttan blir ensam kvar. Man skaffar en ny kamrat men då dör den andre istället av ålder. Moment 22 . Det är om man orkar hålla på att upprätthålla åtminstone 2 råttor . Jag har ju Zlata n oxå så Charlie är inte ensam egentligen men Zlatan är en råtta som är girig och vill ha sitt eget ställe.. Med växthus menar jag kattgräs /grenar och växter som går att äta om man så nu vill tugga. Lite som utomhus fast inomhus ett litet cträd kanske inte skulle vara så dumt. Sen om dom bajsar blir det gödsel .perfekt. luktar mindre oxå..

komigentam
0

Fast råttmamma, om det vore vanligt eller en risk så tror jag inte många av uppfödare osv. ens hade rekommenderat det så jag hade verkligen kollat upp den där saken ist för sprida runt det.. Det låter som en myt.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Fegisråttan
0

råttmamma ? förstår  inte vad du menar ,trädet?  Råttor gillar att klätta i träd ok.. Vilken sak ? Jag rekommenderar inget, jag berättade  hur jag  gör och tänker göra.  Sen i slutändan struntar jag i vad råttfödare  anser    Jag ska 4 råttor inte 25 st . - Det viktigaste är att min råttor trivs och att det fungerar för dem. Mina råttor blir tre år gamla  minst så något gör jag väl rätt. Sen blir dom förstås inte  tre år gammla om dom föddes med fel och sjukdomar från början.