Zoo giganten i Lomma (råttor)
Jag har bara funderat på om någon har köpt råttor på zoo giganten i Lomma, dem ser tama och så. Om någon har köpt kan du väll PM eller skriva i kommentar (OBS frågar enbart bara om NÅGON har köpt) undvik att skriva att man inte ska köpa på djuraffär mm. Mvh Majsen
Det jag vet är att de åtminstone föder upp själva och inte köper in från grossist, vilket ju är bra. Jag har aldrig köpt djur därifrån, men har en kompis som har gjort det (dock ej råttor utan kanin och hamster) och hon har varit nöjd.
// Nadja
Tack! Jag har oxå köpt en hamster där, och hon hade bra temperament mm. Men det kan ju vara skillnad på råttor än hamstrar :(
Jag vill rekommendera att köpa från uppfödare med stamtavla. Då vet du vad du får och du får support så länge råttorna lever :) Det är ofta lätt att få till transport.
Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)
#3 jag vet att många tycker de, men det va inte det som jag frågade efter och det skrev jag… Menar inte att vara otrevlig men det va en av de sakerna jag inte vill ha svar som.
#4 Jag förstår att det inte var det du frågade :) Men kunde inte låta bli att nämna de, då det känns viktigt för mig att råttstammen i Sverige blir bättre & bättre och att vi alla jobbar mot det tillsammans och gynnar dem som bedriver seriös avel.
Du kommer få sådana svar.
Köp inte djur från djuraffärer. Stödj istället seriös avel. Finns ingen anledning att låta bli.
Om någon direkt undanbeder ett specifikt svar så finns ingen anledning att ge det svaret. Faktum är att det är normalt hyfs att låta bli.
Det enda som kan hända är att personen drar sig undan, och inte heller ställer de frågor hen faktiskt kan få hjälp med, och som faktiskt kan göra råttans liv bättre. Det kommer inte ändra ett beslut eftersom personen redan känner till att beslutet är oaccepterat.. däremot kommer personen möjligtvis börja ljuga om råttornas härkomst för att slippa försvara sig. Eller då lämna gruppen. Det finns som sagt ingen som helst anledning att svara om det svar man har att ge är undanbett, eller (som också är vanligt) om 20 andra redan sagt samma sak.
Jag begriper inte driften att envisas med det…får det en att känna sig bättre? För det gör ingen positiv skillnad för djuren eller någon annan.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Spontan tanke, vet inte ens om de får egentligen men de kanske kan ge dig namn på någon som köpt där (fråga går ju alltid) alt. kanske du kan se om någon lämnat omdöme via deras fbsida (om de har någon)..
Kärlek, ärlighet & respekt.
Jag har ingen erfarenhet av denna specifika djuraffär men kan berätta lite om min erfarenhet av affärsråttor.
Jag har båda gångerna som jag införskaffat råttor köpt från djuraffär (En gång i Kungälv och en gång i Göteborg). Båda gångerna har råttorna varit väldigt tama och fina, jag har kunnat ta i dem utan att de reagerat negativt och jag har lyckats få dem att lita på mig och även toaträna dem inom en vecka.
Det största problemet jag har haft (Jag kan inte bekräfta att detta beror på att jag köpt i djuraffär men jag kan tänka mig en uppfödare har bättre koll) är att samtliga råttor varit sjuka på något sätt. Jag har just nu fyra råttor och samtliga har mycoplasma, en av dem har en böld på nacken och en har något problem med ögonen.
Det kanske verkar enklare att köpa från djuraffär då det är lite billigare och kanske även närmre, dock kan jag säga att den mängden pengar jag har fått lägga på veterinär hade jag kunnat skaffa flera hundra råttor för.
Om jag införskaffar fler råttor så kommer det bara vara från uppfödare, då vet man att de har haft koll på djuren och du har dessutom oftast direktkontakt med någon som kan svara på frågor om djuren och dylikt.
Om du verkligen vill vara säker på att du får råttor som är friska och som du inte kommer behöva ta till veterinären var och varannan vecka så tycker jag (Trots att du bad mig inte säga det) att du inte bör skaffa affärsråttor.
Det är djuraffärs råttor, dom är inte tama eller speciellt hanterade.
#7 Du begriper det inte. Jag gör det. Eftersom det är fruktansvärt viktigt att inte stödja att djur säljs i affär!
#11 Och du missar återigen poängen. Att trycka upp din åsikt - berättigad eller ej - i folks ansikte när de redan undanbett det, hjälper inte.
Möjligtvis gör det att folk sticker eller ljuger så att Du slipper Se dem köpa djur i affär.. men det hindrar inte inköp. Det hindrar bara annan kunskap och hjälp från att spridas vilket till syvende och sist drabbar råttorna.
På vilket sätt tror du att det hjälper råttorna att inte respektera folks önskan och åsikter, så att de istället undviker att prata om sina djur, inte vill be om hjälp, drar sig undan och känner sig exkluderade? När de redan VET att det inte anses ok att köpa från djuraffär. Vad exakt tror du att du kan uppnå genom att vara hänsynslös?
Men jag ska inte lägga mig i den här tråden mer.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#12 Det är viktigt att tänka på att de är fler som läser denna tråd än TS. Därför anser jag att en kommentar om seriös avel är passande. Sedan håller jag med dig om att det inte finns någon mening att göra påhopp eller beskylla, vi alla här inne för vi älskar djuret tamråtta och vill dem det bästa, men information om syftet med seriös avel anser jag alltid passande (för att informera andra än TS) :)
#12 Du missar poängen. Inte jag.
Folk kan ändra åsikt och därför är det BRA att folk skriver det.
ja, jag håller med. Djuraffärer är inget att föredra, de vill bara ha pengar. Men, det är skilland på djuraffärer och djuraffärer. Zoogigantens råttor har en stor bur med två våningar och hängmattor osv så de bor hyfsat bra och jag känner TS och hon vet att djuraffärer är dåliga men hon undrar om det är någon som har köpt Zoogiganten, och hur råttorna då har varit psyke, temperament mm :) (jag undrar också hur ni som köpt råttor där, hur de varit:))
#15 Har dom inte alltid, när jag var där senast hade dom bara en ensam hona i ett mindre terrarium.
#15 Och jag undrar varför man frågar det när man vet att det är bättre att köpa från uppfödare. Varför välja något man vet inte är bra?
#16 aha, synd. Det hade dom inte när jag var där men dom kan väl åtminstone hålla sig till det bättre:| #17 Ja, jag förstår dig och håller helt med men TS undrar det och det kan ingen ändra.
Men jag tycker också att hon ska köpa från uppfödare absolut:)
Vi har köpt två honor från zoogiganten i lomma. Båda är jättetrevliga, friska och tama. Som någon skriver så kan det vara stor skillnad på affärer.. I just denna butiken så sköter de uppfödningen själva. Det finns en supertrevlig tjej som jobbar där och har hand om bla uppfödningen av råttor. Vi hade sedan innan en hona vi köpt från en privat uppfödare och vi har låtit para henne med en hane från zoogiganten så hon får bebisar vilken dag som helst nu. Ni som dömer ut att köpa från affärer borde nog kolla hur de besriver uppfödningen innan ni uttalar er. Går du till en butik i stan så är det troligtvis en helt annan sak, men vad gäller just denna butik så kan jag varmt rekommendera att köpa där!
Vi har köpt två honor från zoogiganten i lomma. Båda är jättetrevliga, friska och tama. Som någon skriver så kan det vara stor skillnad på affärer.. I just denna butiken så sköter de uppfödningen själva. Det finns en supertrevlig tjej som jobbar där och har hand om bla uppfödningen av råttor. Vi hade sedan innan en hona vi köpt från en privat uppfödare och vi har låtit para henne med en hane från zoogiganten så hon får bebisar vilken dag som helst nu. Ni som dömer ut att köpa från affärer borde nog kolla hur de besriver uppfödningen innan ni uttalar er. Går du till en butik i stan så är det troligtvis en helt annan sak, men vad gäller just denna butik så kan jag varmt rekommendera att köpa där!
Det går inte att bestämma exakt vilka svar man vill ha och vilka svar man inte vill ha på ett diskussionsforum på internet.
Att zooaffären föder upp själva betyder ingenting alls. Har de stamtavla på råttorna? Lämnar de upplysningar om tidigare generationer, färger, sjukdomar, temperament, svagheter, fördelar?
If you fight love, you're always a loser
#21 Fast dom föder upp i rent vinstsyfte vilket i princip alltid är på bekostnad av råttornas hälsa och välbefinnande. Har också besökt zoo giganten och är inte imponerad alls.
Tänker om de har lika bra livsvillkor där som hos en uppfödare?
(enorm bur, bra bottenströ, bra bomaterial, bra foder, bra inredning osv)
Är aveln lika välplanerad som hos en uppfödare?
Väljer de köpare lika väl som en uppfödare?
osv osv.
Var inte längesen jag fick skit för jag upplyste en tjej som köpt råttor i djuraffär om att de inte får gå på gallerhyllor men det var tydligen djuraffärens fel som inte sagt något.. så tänker: upplyser de om lagen eller ber en läsa den åtminstone? rek. bra burar, foder osv? skriver man under kontrakt/avtal?
Är uppriktigt nyfiken fast djuraffär inte är någe för mig!
(så ni som köpt får gärna svara på frågorna) 🙂
Är mest tråkigt att vi inte stöttar våra uppfödare som verkligen lägger ner tid på detta för råttornas framtids skull.
Kärlek, ärlighet & respekt.
Sen har det även i några fall varit så att personal på djuraffärer påstått att de tar in sina råttor från privata uppfödare, när det i själva verket inte stämmer överhuvudtaget. Det låter helt enkelt bättre att säga att de kommer från uppfödare. Djuraffärer är bara ute efter att sälja. Djuren är varor. De MÅSTE sälja de djur de får in, och skyr inga medel (observera att detta inte gäller alla djuraffärer, men det är i regel såhär det är).
Sen om det skulle vara så att en djuraffär får in sina råttor från en privat uppfödare, på riktigt, så gör det inte saken så mycket bättre. Ingen seriös uppfödare lämnar över sina råttor till en djuraffär. En seriös uppfödare ser till att alla råttor får komma till bra hem, och vill kunna följa upp varenda unge som flyttar. Djuraffärerna gör inte heller någon kontroll hos sina uppfödare, så det kan t.o.m vara så illa att de råttorna som föds upp hos privatperson har det ännu värre än grossistråttorna. Det är det man aldrig vet när man köper råttor från djuraffär.
Anser man att djur är varor, så förstår jag att man tycker det är okej att köpa i djuraffär. Inte annars. Sen finns det givetvis människor som inte vet hur läget är, varför det är så himla dåligt att köpa sina djur från djuraffär. Men om man är medveten, och gör det ändå… Ja, då tänker man verkligen bara på sig själv.
^ Det här skriver jag mest för att påminna om att det sällan är så bra som personal på djuraffären kan få det att verka. De förskönar gärna saker och ting om det ökar chanserna för att sälja en vara eller ett djur, eftersom de är försäljare.
Genom att köpa djur från djuraffärer väljer du att stödja detta: http://estellesandford.co.uk/ratz/rodentfarm.html
Det är såhär det ser ut hos grossister och innan du säger att det säkert är annorlunda för Sverige, så kan jag säga att det är det inte.
Är detta något du vill stödja?
Det är inte bra att köpa från zoobutik, eftersom man stödjer grossister. Och uppfödare är så mycket bättre av 1000 olika anledningar. MEN när ts ber om att bara få svar om någon köpt från Lomma osv, så börjar genast folket trycka upp åsikter i ansiktet på ts. Man kan ju jämföra det lite med att äta och köpa kött, vilket jag tror att majoriteten här gör. Tänk om du skulle få påhopp och grejer så fort du gick till ica för att köpa kött? Det är i princip samma grej. Nu verkar Lomma vara något bättre än övriga zoobutiker, men har aldrig vart där så kan ju inte skapa min egna uppfattning om butiken. Och det är ju ändå ett steg att vissa butiker börjar föda upp själva och slutar köpa in från t.ex imazo eller liknande grossister.
#27 Jaså. Har ts fått påhopp?
Okej! Tack för alla svar. Men jag tror det räcker med svar nu :)