Hjälp råttorna bits
Nu har vi haft våra råttor i 3 dagar och dom har nu idag börjat att bita mot oss i luften och den ena bet min sambo i fingret idag. Dom visade tydligt att dom inte vill vara med oss och såfort vi skulle ta tag i dem så bet dom mot oss och sen försökte gömma sej undan.
Vår uppfödare sa att det är ändå viktigt att vi tränar på lyft med dom ofta men i korta stunder. Vi kan inte fånga dom med handen för då springer dom bara iväg och dom är hur hala som helst så dom glider bara ur handen, men vi har då istället låtit dom krypa in i en sovpåse som vi sedan öppnat upp i våra knän o låtit dom komma ut o kolla sej omkring. Dom har kollat runt ett tag och vår uppfödare sa att när dom blir lugna så skulle vi släppa in dom i buren igen men dom blev aldrig stilla så det gick inte så bra. Vi hade ute dem ett tag o sen släppte in dem.
När min sambo sen skulle flytta på lite bomaterial för att ta bort lite bajs utanförtoaletten högg ena råttan igen mot han.
Hur får vi dem handtama? Inte förräns idag har dom vågat busa med varann och springa runt i hela buren.
Aldrig hört att råttor kommer så otama från uppfödare. Om dom biter er i buren TA INTE BORT HANDEN för då kommer dom tro att dom bli lämnade ifred ifall dom biter. Ha handen i buren, ta inte på dom utan låt dom komma till er. Ha lite godis i handen eller liknande tills de känner sig trygga med det. Det kan ta tid men ta det lungt i början. Om de biter i buren. Håll kvar handen och gör ett "schhyy" ljud och peta tillbaka dom lite för att visa att det inte är okej att bitas och att man inte bli lämnad ifred om man gör det.
Uppfödare?
Råttor från uppfödare bits inte och SKA vara handtama. Visst kan dom behöva lite tid för att bli trygga, men bita och vara så otrygga låter inte alls seriöst.
Kärlek, ärlighet & respekt.
Vi hade en råtta som högg. Bet sambon så han började blöda 3 ggr, sen vågade han inte längre ha handen nära råttan. Nu var det här en vuxen råtta och inte ungar så gör det inte på ungarna men Jag gjorde så att varje gång han hög eller visade tendens till att vilja hugga så slog jag honom på huvudet. Det låter nog värre än vad det va men det ledde iaf till att han slutade hugga mig ( inte sambon) och han va även min älsklings råtta och han kom alltid fram till buren när jag kom hem och visade på andra sätt att han tyckte om mig så det skadade inte hans förtroende för mig.
Men gör inte så på ungar. Tyvärr kan det ju vara en nedärvd reflex från föräldrarna och det kan va svårt att träna bort.
Uppfödare är Verras råttor. Hon är seriös. Jag har pratat med henne om detta och dom kände sej tydligen lite hotade av oss när vi försökte fånga dom.. Så jäkla hala! så det blev tyvärr lite för mkt stress för dem. Men igår gick det bättre, vi tog ut dem o jag hade den ena på mitt bröst en lång stund o fick klappa hon o kela ett bra tag! :) det var största framgången hittills! Så det går ändå frammåt. Vi kommer att ta ut dem ännu oftare nu för att göra dem handtama..gör det går iallafall bättre o bättre ser vi nu. Innan har dom inte velat ha nåt gottig godis så de har inte gått att locka med men igår fick dom tacos o jag tror att det hjälpte rätt bra för nu är dom bättre vän med oss :)
#5 tacos? Utan kryddningen hoppas jag.
#5 hehe ja självklart. Dom fick sin egna lilla tacos: morot, ärtor, gurka, vete tortillabröd, sallad, sojafärs o pyttelite ost o gräddfil fast dom ville ändå inte ha gräddfilen, dom smaka bara lite snabbt. Vi tog udan åt dom innan vi gjorde kryddningen på färsen. Det blev ju mer som en sallad för dem men vi kallade det tacos för det var ändå flera av ingredienserna vi också åt :)
Vi har nu förstått att det var bara en gång som ena råttan högg till åt husse..då ville hon va ifred o markerade det. Dom andra gångerna var att dom fick väldigt god mat och trodde nog att fingret var en del av maten när vi matade dom för vi matade precis innan sen lät vi bara dom nosa på fingret men trodde dom skulle förstå att det bara var fingret. Sen andra ggr tror jag bara dom smakade lite bara på fingrarna som bebisar gör. Vi har aldrig haft råttor innan så vi vet inte riktigt hur dom beter sej, men det går iaf framåt, dom blir nyfiknare o tamare för varje dag verkar det som. Igår kunde husse lyfta båda råttorna och dom satt en stund stilla hos han utan att springa el hoppa iväg (även om en gjorde det en gång men inte sen efter det) men vi håller hoppet uppe! :) (Kan tillägga att verra ev. kanske inte kunde va med alla råttorna denna kull lika mkt som annars p.g.a av att hennes barn fick svinkoppor! Vet inte alls om det är så, bara en spekulation.. Men deras ena kullsyskon är hur tam som helst nästan o bara vill va hos ägaren o mysa så det är nog rättså inviduellt också)
funderar på om man skulle ta in 1 vuxen eller 2 vuxna råttor till mina som är helt tama o bekväma med människor så kan dom lära dom små? Vad tror ni om det?
Ihopsättning kan vara svårt och ta tid och vad gör ni om det inte fungerar? Har ni tid och plats för det? Ge dom mer tid, dom har knapp varit hos er en vecka. Det brukar ta runt en månad förens de börjar känna sig bekväma med bara omgivning och er.
Att ta in fler råttor kan göra att det tar ännu längre tid. Eftersom ni är nya på det bör ni lägga er tid på dom ni har.
Jag har aldrig fått råttbebisar som inte varit handtama från början när jag köpt från seriösa uppfödare.
Sedan är det så att råttbebisar/tonåringar sällan vill sitta still i famnen. De vill leka, utforska och busa.
Okej, tänkte bara tanken om vad som kunde va bäst för dom så de blir mindre stressade.. Men jo, vi har iaf både tid om massor av plats! Buren rymmer ca 15 råttor :) Men vi kommer iallafall vänta ett tag till o se hur de är o hur det betér sej mot oss och om det blir någon förbättring. Dom är ju små bebisar som både lämnat 13 kullsyskon, mamma och flyttat så klart det kan ta lite tid. Vill bara des bästa.
Förresten vad tycker ni om att vi ska lyfta dem? Uppfödaren säger att det är bra o träna lyft, lite med ofta men vad jag fattar det som på iFokus så blir bara rädda råttor ännu räddare om man tränar lyftträning varje dag? Är det bättre att låta dom va o komma till oss istället? För när vi går för nära buren eller öppnar den så springer dom ofta o gömmer sej så jag tror att dom själva måste få komma till oss istället? Kan ju öppna buren bara o sitta framför den o låta dom komma? Eller ska man ändå träna lyft så dom är vana vid det redan från bebisar?
Lyfta dom bör man. Ju längre man undviker det ju svårare blir det. Självsäkert utan att tveka. Dock inte så att ni måste jaga dom i buren. In med handen och låt dom komma fram och lyft.
Fast om de är rädda fortfarande efter en vecka och gömmer sig hade jag börjat bli orolig. Om ni faktiskt lagt tid varje dag på dom och pysslat.
Ja vi har ju det men dom gör små, små framsteg, dock med lyft så verkar dom blivit lite mer osäkra av sej sen vi börja med det o det var väll 3 dagar sen som vi börja att lyfta flera ggr om dagen. Den ena sprattla till o ramla ner på golvet (slog sej ej) men blev nog lite rädd men hon hitta tillbaks till buren efter ett litet tag.. De har inte ens varit helt burtrygga för de har inte varit i själva underdelen av buren särskillt mkt (kan bero på att vi har hundar som går på golvet iofs) men nu har dom vågat sej ner dom senaste dagarna o utforskat lite mer. Ska nog iaf låta dom bli burtrygga först innan vi tränar mer lyft för som sagt har vi sett lite baksteg sen vi börja lyfta. :S #14 Hera är du uppfödare?
Jag är inte uppfödare. Har däremot haft en del råttor genom livet.
Jag har redan första dagen börjat ta ut och umgås med råttorna. Låter dom undersöka buren några timmar och går och pratat med dom sedan helt enkelt lyft ut dom.
Ni har kanske för stor bur om den är för 15 råttor. Jag har alktid börjat med mindre och när de är helt hemma har de fått större.
Men handtama har de varot direkt från uppfödarna som sagt. Visst måste man lära känna dom, men att efter en vecka fortfarande ha problem låter för mig som antingen dåligt psyke eller dålig hantering av uppfödaren.
Om man skaffar fler råttor kan man inte bara släppa in dom buren då kan de gå väldigt illa och i värsta fall kan de skada varandra så mycket att de dör. Isåfall måste man ha en separat bur och ihopsättning kan ta månader. Om ni inte är erfarna med råttor rekommenderar jag det inte. Mitt bästa tips för att få dom tama är att ta dom till en rått-säker plats. Badrummet brukar vara enklast. Sätt ner dom på golvet och sedan sitter du där och väntar tills att dom kommer till dig, locka med godis och ge dom mycket tid. Gör det så ofta ni kan. Att bara lyfta dom ur och i buren kan göra dom väldigt otrygga och göra att det tar längre tid medans om man har en annan plats där dom får vara och inser att ni är den trygga platsen snabbare och man behöver bara lyfta dom till och från platsen. Inte mer.
Jag har alltid haft råttorna i sängen och soffan. Aldrig på golv.
Tack för alla bra svar! Vi har tagit ut dem flera ggr och vi var tyvärr ingen bra plats för dem när de väl är ute så vi måste hela tiden hålla koll på dem så de inte smiter till fel ställen. O då kan dom ju blivit stressade av det. När dom är ute så är dom så himla nyfikna också så dom vara springer runt ÖVERALLT så jättesvårt att ha koll på dem.. Vi har tex prövat att bara ha dem i soffan men dom klättrar ner jättefort. Dom är iaf mer burtrygga nu. Men vi kan stänga av halva buren så dom bara kan va i ena delen så kanske dom tkr det är mindre läskigt där. Funderar på hur man kan råtträkra hemmet enklast.. Har läst flera inlägg om det men vi har så mkt saker dom kan komma under o gömma sej i/bakom o dom möblerna kan man ju inte täcka för undertill för då kommer man ju inte åt med dammsugaren sen. Har inte kommit på nån tillfällig lösning heller på det..dom kan ju klättra på allt o hoppar högt o långt så dom kan säkert hoppa över små hagar om vi hittar nåt. Vilket är viktigast? Att vi tränar varje dag på att få dem ur buren o gå runt på oss eller att dom blir burtrygga först? Buren ärbuu hög o dom vill bara va i överdelen så det är där dom är tryggast nu så det är svårt att bara öppna buren o låta dem gå ut eftersom det är för högt.. Vi kan ju inte sitta i luften :D
#17 nej jag vet, har läst mycket om det där =) men jag hade bara en tanke om det skulle kunna va bra för dem eftersom dom är bebisar o kan lära sej av en trygg vuxen råtta.
#9 Att låta den ha så stora ytor utanför buren är inget bra när dom inte är tama ännu.
Då måste ni köpa eller bygga en inhägnad.
Oj… vilket datum är dessa råttor födda? Vill veta så att jag kan ta en titt på stammen.
#22 dom är födda i år 4 mars.
Oj låter inte trevligt! Vet ni hur syskonen är?
Nej men som jag skrev innan.. Dom smakade bara på oss och bet aldrig. Endast Miwa som försökte markera en gång o jag förstår henne för vi jagade henne dan innan så hon var lite rädd för oss då. Inte lätt när det är första gången man har råttor. Man gör inte allt rätt. Men nu markerar dom inget alls o bits inte..(vilket dom aldrig hade gjort) dom blir mer o mer trygga med oss för varje dag som går. Jag är jättenöjd och glad att vi valde just de råttorna och just den uppfödaren för hon är verkligen professionell, trevlig och hjälpsam och kan massor. Hon har stöttat oss massor! Vi har fått jättebra råd och tips så jag tror inte att det kommer vara några problem framöver. Resten av kullen är tydligen hur underbara som helst också :) Dom är sociala o tama allihop. Som sagt det var vi som hantera dom fel ibörjan. Admin får gärna låsa eller ta bort denna tråd då den inte är aktuell.
#25 Vad härligt att det löste sig!
Har inte läst alla övriga kommentarer här nedan men för att försöka hjälpa dig av det du skrev i inlägget…
Först måste jag bara få fråga hur gamla råttorna är? Är det leveransklara ungar eller omplaceringsråttor? Jag har varit med om råttor från uppfödare som har bitits när dem varit så små, hur hårt biter dem? Tänker om det är unga råttor att dem bara leker eller är nyfikna och naffsar? Är det äldre (yngre också i vissa fall) när man flyttar till ett nytt hem och inte trivs kan de bli deprimerade respektive aggressiva. Det som jag tycker är dåligt är hur uppfödaren till råttorna (om dem nu biter) hur hon inte tar tillbaka råttorna? Man ska aldrig (varken avla eller sälja) aggressiva råttor!
Kram
#27 Föreslår att du läser kommentarerna ;)