Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 525 ggr
[maffiapudeln]
0

Frågor om burar och inredning...

Jag har just nu två hamstrar, men vill testa på antingen gerbiler eller råttor efter dem.. Just nu lutar det mer åt råttor då jag vill ha med mig dem överallt (på promenad med hunden, TVn, datan, när man träffar kompisar osv) vilket man ju inte kan med hamstrarna…

Men nu till burfrågorna ;) Min ena hamsters bur är en plastbur, därför är den utesluten som "blivande råttbur" men den andra är en gallerbur på 100x50x46 (höjden är 46 alltså) Och min kompis som har råttor säger att det blir för lågt för dem att klättra på.. stämmer det? Tänkte ha mycket grejor att skutta runt på i buren…

Sen undrar jag lite över hur eran bur är inredd :)

Och så tillsist undrar jag över ifall många honor är sådär supergosiga och vill ligga och bli klappade på magen typ xD Och hur mycket luktskillnad är det mellan honor och hanar..?

Blev rörigt nu hha ;)

BettySue
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nog för lågt, tänk mer på fågelburar, det är sån höjd råttor vill ha. De ÄLSKAR att klättra och är väldigt bra på det (de brukar klättra upp allra högst upp i min bokhylla).

Jag har två honor, och de älskar att springa runt och leka, och är väldigt aktiva. Har dock aldrig haft pojkar men har hört att de ska vara lite mer gosiga och lugna än flickor. Mina råttflickor älskar att följa med ut och sitter helst på axeln och nosar. Och lukten varierar från råtta till råtta. Hanråttor markerar med det gör honor också, fast inte lika mycket. Jag tycker inte mina råttor luktar så mycket. Dessutom är det oftast inte råttan som luktar, utan buren, så om man rengör ofta så behöver det knappt lukta något alls.

Själv har jag en garderobsbur, som flickorna gillar väldigt mycket. Där finns en hängmatta, två toalettlådor, en liten "korg" och klättersaker. Det är väldigt lätt att göra en garderobsbur och jag tycker att de är mycket lätta att rengöra.Sen kan de se snyggare ut än gallerburar :D

Tänk på att råttor inte kan leka med samma saker som hamstrar. De ska INTE ha något hjul till exempel, och bomatrialet måste man vara noga med. Kolla på tex SRS hemsida eller http://every-info.com/ratdreams/ratdreams.htm en sida som jag gillar… Sen finns det massor med sidor med info om råttor.

Bra att du försöker informera dig innan du skaffar råttor :D Det är jätteviktigt!

Stephanie
0

Precis, råttor gillar mer höjd än yta så satsa på en så hög bur som möjligt! Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[maffiapudeln]
0

Okej tack =) Ska först och främst samla ihop pengar till en systemkamera haha men hamstrarna lär ju leva något år till iaf så det är ingen brådska.. sen känner man nog inte för att skaffa nytt sådär direkt efter =/

Men ska kolla på voljärer för fåglar ;) det lär ju bli uppskattat ;)

Daydreams
0

voljär är jättebra. Men du skulle kanske kunna använda båda dina burar och ställa den mindre ovanpå den breda? En sån lösning kan ju också funka beroende på hur hög den andra buren är.

Jag blir jätteglad att höra att du tänker ha dina hamstrar kvar tills dom dör och inte "byta" ut ditt djur mot ett roligare. (så himla vanligt)

Ang om honor är keliga och vill bli klappade på magen så är det nog sällsynt att dom har tid för sånt de första halvåret. Men köp från en bra uppfödare som säljer "teddybjörnsråttor med bra häng" (citat fr Grodan lol) så är det större chans att du får gosråttor.

Själv gillar jag råttor med fart på mest. Hanar är ofta lite lugnare än honor. Lukten är lite skarpare på hanarna än honorna, jag tycker honornas lukt luktar gott medans hanarna luktar lite illa ibland. Men det beror mycket på vad du använder för underlag i buren hur fota du rengör etc.

Lycka till med det framtida råttköpet!

Vermillion
0

"Just nu lutar det mer åt råttor då jag vill ha med mig dem överallt (på promenad med hunden, TVn, datan, när man träffar kompisar osv) vilket man ju inte kan med hamstrarna… "

va:D jag visste inte att man kunde gå runt med råttorna ute! eller ta med dom nånstans osv, trodde de var mest bur dom gillade ^^ fast visste att dom ville vara ute å gå i rummet leler likannde men aja.

är ny på det här ^^

Stephanie
0

#5 Skulle du gilla att bara sitta på ditt rum hela tiden? Flört
Nej, råttorna vill vara med på skojigheter dom också! De bör få vara ute och springa av sig i rummet minst en gång om dagen. Ha burluckan öppen så kan de gå ut och in som de vill. Att få vara med på axeln eller innanför tröjan brukar också vara uppskattat. Jag hade med min ena tjej till skolan i förrgår - som det var uppskattat! Hon njöt verkligen av uppmärksamheten! Dock bör man inte ta med sig råttor ut (utomhus) som man inte litar till 100% på. De kan bli rädda, ta ett skutt ner från dig och springa iväg.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[maffiapudeln]
0

Haha blev inte lärarna sura då? xD

BettySue
0

Jo man kan ta ut de också ^^ Ha bara ett litet sele så funkar det prima :)

Grodan
0

hm… jag tycker man ska vara lite mer rädd om sina råttor och inte släpa med dem ut när det är kallt. Råttor som ska transporteras tycker jag ska sitta i en transportbur som är övertäckt med en filt och sedan instoppad i en väska. Detta alltid när det är kallare ute än inne - innetemp ligger på 20-22 grader (har dock hört att råttor kan trivas ganska bra i upp till 24 grader!).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gogogo
0

råttor tål kyla mer än värme, så man ska inte 'utsätta' dom för förhög tempratur men inte för kall heller såklart