Ett till om intro ;)
Hej! Tänkte göra ett till sånt här lite små oroligt/fundersamt tillägg om intro. Mina två tjejer på dryga 10 månader har fått en kompis på ungefär 18. Vi har tagit intron långsamt (doft,neutral mark,vaniljsocker ja ni vet) och allt har gått bra i alla fall med en av tjejerna. Nu har det bott i samma bur i snart en vecka. Det går bra de sover tsm nästan jämt utan problem. Däremot så blir de bråk så fort de träffas utanför buren nu, ibland även då den nya är ute på upptåg i buren och vår lilla bråkstake tycker det är otrevligt. De låter hjärtskärande och jag önskar att den nya skulle säga ifrån men hon bara springer och så blir hon jagad tills hon hittar ett gömställe. Är detta som det ska vara? Är det bara dominans? Hon blir inte skadad och de gånger hon lägger sig på rygg slutar allt tvärt. Känns som att hon kommer att bli skygg då hon inte alltid kan vara ute som hon vill. Ska vi gå tillbaka i intron? (Det går ju bra större delen, hon väljer ju till och med att sova med mina tjejer) är jag en nojig hönsmamma? :) och i så fall hur länge är det okej att de gör såhär? Tack på förhand! <3
Någon?? :) vi har iaf försökt att ha dem ute ännu mer på neutral mark. Verkar fungera bra. Har inte hört/sett dem tjafsa idag i alla fall.
Jag har haft många intron med honor. Ett par av dessa har varit riktigt jobbiga, men de har gått bra till slut. Tålamod är viktigt.
Jag skulle, som du gör, ta ut dem på neutral mark och låta de vara ute flera gånger så. Du kan även ändra var någonstans de ses, men alla på neutral mark. Ta det lugnt, låt de gå en vecka eller två. De kan bo i samma bur undertiden. Sen kan du sätta de på revirmark. Du skulle kunna använda lite vaniljsocker på råttorna, så de alla luktar lika. Ha tålamod här med. Sen kan ni ha de i knät och låta de träffas. Förhoppningsvis har de då hunnit acceptera varandra.
Om de inte går heller då, trots många möten utanför buren och massa tålamod. Då skulle jag sära på dem och sätta två burar bredvid varandra. Sen börja om med introduceringen från grunden. MEN om de funkar bra ihop i buren nu, så vill du helst inte sära på dem för då bryter du upp flocken. Så enbart om de inte går att introducera dem utanför buren långsamt, när de bor i samma bur. Jag tror med tålamod så kommer de lösa sig bra.
Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)