Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 870 ggr
komigentam
1

SJV om mattor i bottnen!

Hoppas ni kan läsa bilden annars får jag ju fixa det. Har sett så många rek. mattor & grävlåda men jag var nyfiken på hur det låg till, detta är svaret jag fått. Har ni fått andra svar?

Dela gärna prints då,tack! 🙂

Kärlek, ärlighet & respekt. 

komigentam
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Verkar inte gå att trycka upp i #0  så hoppas ni kan läsa nu? 

(om hyllor/bottnar har jag skickat ett förtydligande mejl så ignorera den delen)

Alwyn
1

Jag tycker att du fått ett otydligt svar av dem här. Strömedel är något de kan gräva i och då gills bara tidningspappret ifall det är rivet i småbitar. I de fall jag vet folk som frågat JBV om detta förut, och de som haft inspektion av LS, har man fått veta att strömedel som är grävbart måste täcka minst halva bottenytan! Detta för att det är en miljöberikning som låter dem gräva och födosöka i materialet.

komigentam
0

När LS var hos mig så gällde  det hela bottnen med grävbart & tidningspapper (tom strimlat) var inte bottenmaterial så folk verkar få olika svar hela tiden..

Alwyn
1

Kanske olika Länsstyrelser har olika regler gällande vad som räknas som ok bottenmaterial samt hur stor del av botten som måste täckas? Bäst att kontakta sin egen LS och fråga dem.

bonnierat
0

Eftersom att jag har gallebur så är borrismattor det enda alternativet för mig. Jag tycker att det funkar väldigt bra!

[Klave]
0

#5. Bättre att ha bara tidningspapper isåfall. Mattorna har 0 uppsugningsförmåga vilket gör det ohygeiniskt och kisset hamnar i eller nedanför Mattorna och för mycket kan påverka råttornas andnibgsorgan eftersom deras urin innehåller ammoniak.

Alwyn
1

Det kommer dessvärre alltid att finnas de som inte följer lagen och menar på att "Såhär gör jag och det funkar bra". En lag är en lag och det ska följas punkt slut. Om det med rådande omständigheter inte går att uppfylla kraven får man ordna det helt enkelt.

komigentam
0

#4 Jag kontaktade SJV allmänt :) 

#7 Tack! Jag blir less på att folk är så slappa med vissa delar av lagen för de upplever att annat funkar bra för dom osv osv.. Lagen ska följas, simple as that.