Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 939 ggr
tzunaroni
1

Dom är dräktiga

jag skrev för ett tag sedan att jag räddat 7st råttor från att bli ormmat
varav 4 av dom är honor.. när jag fick dom låg alla i samma låda så jag äknade med att dom hade blivit parade så började räkna dagar o väga dom därefter.
det är nu 6-8 dagar kvar till beräknad födsel och dom har gått upp runt 70g totalt just nu allihopa samt att dom har fått ganska rundad mage lite lägre ner på kroppen som e lite hårdare än normalt.. dom ser alltså dräktiga ut allihopa,, ena är osäkert då hon vart större än dom andra men magen ser ändå lägre ut o ät hårdare

men är inte 3st av dom dräktiga så heter jag kurt-arne !!

så nu fixar jag iordning andra mindre och låga burar till alla och lägger in papper och filtbitar osv så är det redo att flytta över dom i varsin sådan snart.
dom får redan bra mat och det fortsätts såklart med.

får se om ca 1 vecka vad det kommer för något, om de kommer.. hoppas inte de blir för många bebisar bara :/

Kärlek till djur kan aldrig multipliceras för många gånger <3

Mymlan&Vifs
0

Skulle dt bli många ungar så borde det lösa sig med att donera bort dem. Finns nog massor med användare i detta forum som skulle ställa upp utan problem.

KarolinD
1

#0 vad bra av dig att ta hand om råttorna, mycket jobb med så många dräktiga honor… Var bor du någonstans? Du skulle ju säkert kunna ta hjälp av någon uppfödare som vet hur de går till och kan stödja dig. Jag bor i Stockholm, skickar dig ett meddelande privat.

Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)

komigentammie
0

Som sagt: hör gärna av dig till uppfödare, råtthjälpen eller liknande så bör du kunna få hjälp. Det kan bli väldigt många bebisar.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Ph77
0

Kan hjälpa dig. Pma mig gärna. Jag finns i Stockholm

ph77

tötenöten
1

Det finns hjälp att få i de flesta av Sveriges alla hörn om du känner att det blir för mycket :) Behövs hjälp så finns jag i lappland (dock antar jag att du bor ganska långt bort 😃)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

chiyoo
0

tötenöten, var i Lappland bor du? Jag skulle ev behöva hjälp, men med en annan sak.

tötenöten
0

#6 Bor i Lycksele :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

tzunaroni
2

ja absolut kommer jag ta hjälp om jag känner att jag behöver, vilket jag lär behöva om dom får många ungar allihopa .. jag bor i skåne … jag har plats i stort hus och kommer köpa in större burar sedan och behålla en del själv men blir de många per råtthona så kan jag inte behålla alla såklart och då kommer jag leta hem och vara väldigt noga me vart ´dom hamnar, kommer inte ha brådska att låtsa dom flytta.. kommer leta hem åt hon så fort dom är födda , då vet jag antalet som kommer behöva nya hem.

jag kommer inte kunna säga vem pappan är då dom vart med 1 naken hane och 2 pälsade hanar.

jag kommer dokumentera allt om ungar o mammor under tiden tills bebisar behöver flytta… alla 4 extra burar är klara och dom ska snart säras på,, dom får super mat, dom vägs varje dag dom är oerhört sociala och goa glada råttor.pigga och livliga men även lugna. så det är toppenråttor , men inga jag hade valt att ta bebisar på baraför att..  jag har haft 1 kull förut för några år sedan som inte heller var planerad då min råtthona var dräktig när jag köpte henne vid 8 veckor men det visste vi inte, det märkte vi på natten när vi hörde pip och de låg 1 bebis där… helt annorlunda från nu såklart men jag tror jag klarar detta.. växt upp bland katt o hundfödslar (trots de inte är samma djursort) men jag vill gärna ha någon att skriva med om jag blir osäker :)

ni är så hjälpsamma här inne <3 tach så hjärtligt mycket.

komigentammie
0

#8 Har också haft en kull då min omplaceringshona kom dräktig. 😐

Jag bor också i Skåne & känner uppfödare här, 
är det något så skicka ett privat medd. så kan jag ordna kontakt 🙂

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

tzunaroni
2

#9 hör gärna av mig när dom är födda :D tack så mycket <3

tzunaroni
2

nu börjar de närma sig för beräknad födsel … 3 av dom har växt mycket, och 1 har liten mage så hon kanske inte är dräktig..
får hoppas allt går bra för dom :)
uppdaterar när bebisar är födda :)