Frågor - ny råttägare snart
Jag har kollat runt rättsåmycket här på RIF men nu dök det helt plötsligt upp en massa frågor i mitt huvud och tror inte jag hittat svar på alla. Kommer iallafall inte ihåg och lär bli svårt att försöka leta upp dom igen så tänkte ställa alla i ett o samma inlägg. Frågor: när ska dom börja springa fritt efter man fått hem dem? hur lång tid tar det innan dom känner sej trygga i sitt nya hem? har uppfödaren lärt dem att äta vuxen mat för råttor eller ska man själv lära dem det? hur isåfall? hur lång tid tar det för dem att vänja sej vid nya folk? om de biter, är det stor risk att det blir infekterat? biter de hårt? har dom mycket bakterier i sej? behövs de vaccineras? hur håller dom sej ifrån vanliga sjukdomar? hur vet man vilken sjukdom de har? hur kurerar man en sjuk råtta från en vanlig sjukdom? får dom lätt skabb? hur vet man att en råtta är nöjd och trivs i sitt hem? hur gör ni när ni släpper era råttor? får de springa fritt i ert hem? kan man köpa nån form av hage för att spärra av lite så man kan ha koll på dem?
1.när de känner sig bekväma med dig och omgivningen. 2.väldigt individuellt och beror på hur mycket tid du spenderar med dem men runt 1 månad. 3. De äter fast föda när de är redo att hämtas (enligt lag) men en del kan vara ovana vid vattenflaska så då kan man sätta en skål med vatten i under flaskan. 4. Har dom en bra relation med dig brukar dom vara väldigt öppna för nya folk. 5.De har väldigt vassa tänder vilket ofta ger ett rätt "bra" skuret sår som brukar läka ihop lättare. Vill dom kan de bita igenom din hand. Det viktigaste att veta är ifall din råtta biter dig i handen vid buren så är det bäst att INTE dra bort handen och säga till den annars kommer den tro att den får vara ifred när den biter dig. Av den anledningen rekommenderar jag inte råttor som husdjur till barn. 5. De har inte mer bakterier än dig och mig. Bra att veta är att råttor har känsliga luftvägar. De har dock bra immunförsvar och det är större chans att de blir smittade av däig än att du blir smittad av dom. 6. Jag har aldrig hört om någon som vaccinerar sina råttor och vet inte så mycket om det. 7. Som sagt har de känsliga luftvägar så det är viktigt att inte ha spån, sand eller liknande som inte dammar, se till att städa ofta i deras bur och låt det inte vara kallt eller drag där buren står. Man bör också känna igenom dem efter cystor eller små sår då och då. Mår de dåligt märker man det på matlusten, energin och ifall de "snorar" vilket ser ut som blod runt näsa och ögon. 8. Mår dom dåligt tar man de till veterinären och då kan de behandla med tex. Antibiotika om de har en rejäl förkylning eller liknande. 9. De får inte skabb lätt ifall de inte utsätts för smutsiga miljöer som tex. Vildråttor son bor i sophus. 10. Är de nöjda gnisslar de med tänderna. Har mycket energi och vill vara med dig mycket. 11. Personligen låter jag mina råttor gå runt på sängen, skrivbordet och liknande och har lärt dem att de inte får vara på golvet (för att vi har katter) men då och då trottsar dom en. Var de får vara är upp till dig. Tänk bara på att "rått-säkra" där de får vara, så att de inte ramlar, fastnar, tuggar på sladdar, pissar ner saker de inte ska pissa ner osv. De har lätt att lära så länge man har tålamod. Jag har lärt mina att inte bita på sladdar vilket många tycker är ett stort problem. Vill du spärra av är det bäst att bygga en inhägnad av plywood dvs. En hög vägg som de inte kan klättra på. Galler kommer de bara klättra över.
tack så jättemycket för svar!
8. tänkte mer på vanliga sjukdomar som man inte behöver ta dem till veterinären för som med hundar.. man vet ofta själv vad man ska kurera dem med och testar det isåfall innan man åker till vet.
11. hur lär du dina råttor att de bara får vistas på olika platser i ditt hem? Om de inte lyder hur gör du då? Hur lär man dem att inte bita på sladdar? När vet dom att de gjort fel och hur ser man det på dem? Kan man lära dem att inte kissa överallt? Hört att dom dras till stenar och vill kissa på dem, men vet inte om alla gör det?
Och och och, köp inte, aldrig någonsin från zoo. Köp från uppfödare. Uppfödare har koll på sina råttor och vad dom avlar på med tumörer osv
#4 nej såklart inte. Typ resten vet jag, var bara dessa frågor jag inte hade fått svar på. (eller glömt!) Jag har redan tingat råttor som vi ska hämta i nästa vecka, då är dom 5 ½ veckor.
De får inte skabb lätt men däremot kan de få löss. Vår fick blodlöss. Men smittade ingen annan av de 3 vi hade i samma bur. Vi har ingen aning var lössen kom ifrån. Vi tänkte först på att råttan kliade sig mycket och sedan fick små sår, jag kollade i hans päls men såg inget och tänkte att såren kom från hans långa klor , vi klippte klorna men han fortsatte klia och fick mer sår och när jag kollade denna gången såg jag små avlånga löss krypa omkring i pälsen. Direkt till veterinär och få Stronghold och behandla med en droppe i nacken på alla 4 råttorna. Sen vart allt bra.
Jag skulle vilja inflika med att de kan få både skabb och löss lätt, något vanligare med skabb dock. Jag har haft skabb här hemma 3 gånger på 1 år utan att ha utsatt råttorna för någon form av saker plockat utifrån, eller något annat som kan gett dfe skabb (har fortfarande ingen aning om hur jag får det gång på gång). Men det är lätt att behandla :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
stronghold har jag hört talas om att det funkar bra mot löss. Vi känner dessutom en vet. Undrade bara hur vanligt det är att dom får det, men då vet jag att det kan va väldigt inviduellt.