Arg råtta i furret tower
Har 2 råttor som jag försöker introducera för varandra och så länge har jag dem separat. Har en furret tower som jag har delat på så den nya råttan är i den övre delen. Men ca två gånger om dagen hör han den andra råttan där nere och blir defensiv över sin toalåda och börjar frysa och kolla så ingen dyker upp bakom buren. Efter ca 10 min ger han dock upp och lugnar ner sig. Min fråga är ska jag låta honom hålla på så eller kan det påverka introduceringen negativt? Bör jag istället sära på burarna?
Du kan testa att byta plats på råttorna, så de får känna varandras lukter. Annars är väl det bästa att introducera dom för varandra på en neutral plats för de båda. De kommer förmodligen bråka om rang i vilket fall som helst.
Är det bättre att dom får brottas klart trotts att dom ger varandra små sår eller ska man bryta när man hör att de är lite för "på" varandra`?
Jag har introducerat 3 råttor under min "råttid". Det skedde oftast i ett badkar och då gick allt bra men väl i buren blev det bråk. Vi avbröt när ena råttan började typ skrika, alltså inte pipa utan mer gnällpipa ganska högt. Och om en av råttorna sprang iväg och den andra sprang efter. Vi avbröt antingen genom att spruta vatten på dom eller så tog jag tag i den "elaka" råttan och la ner honom på rygg tills han slutade flåsa som en galning. Jag vet inte om det här är det korrekta sättet att göra det på men det funkade bra för oss. Men det är nog bra att få några fler personers erfarenheter :)
Sen beror det på hur hårdhänt man vågar vara också. Min sambo vågade inte ta tag i råttorna och hålla ner dom som jag gjorde, så han använde hellre vatten men då får man se till så de torkar efteråt :P
Ett tips bara, sätt aldrig händerna mellan två bråkande råttor. Det har jag gjort några gånger och det har resulterat i väldigt många sår i händerna eftersom de trott att jag varit den andra råttan. Använd istället en stekspade eller liknande för att dela på de om de bråkar :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!