Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 847 ggr
[kendras]
0

söker uppfödare

Vill så gärna köpa en råtta som är Silver Blue eller Powder Blue. Är helt förälskad i deras färg! Någon uppfödare som har eller kommer att få senare? Gärna runt om Sthlm men är inget problem med resor. (självklart spelar temperamentet in också!)

*EDIT, bilden raderad av admin. Inte tillåtet ta bilder hur som utan tillstånd av fotograf/bildägaren*

zickan
1

Silver blue är samma sak som silverad blue. Det som mariotet hittas på blue råttor. Så bara söka upp en uppfödare som inriktar sig på eller har planerat kull med blue råttor.

En som jag vet har lite blue sista tiden är Arinella's

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
3

Vad är "powder blue" för något? Gissar på att den varianten går under något annat namn i sv?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
1

Powder blue/sky blue. Tror de kan reggas som det i srs också. Mins inte vilket namn, för mig en av varianterna fungerar och att jag själv reggat några från en blå kull runt 2007 i den varianten. 

Powder blue är en helt vanlig blue. Skillnaden är att powder blue är så utvattnad , blaskig och ljus i färgen mot standarden. Den har avlats med ljusa, troligen blekande färger och troligen har personer även valt de blekare blue att avla vidare på så färgen intensiteten minskat. Den ljusa blue som många tror är standardenliga blue är mer mot powder blue hållet än standard vanlig blue. Mariotet jag sett med powder blue har mycket mink bakom sig. Mins jag inte fel är den även rätt silverad som gör att den även ser blekare ut. Och silvering höll sig rätt mycket förr på de vanliga mink delarna. Vet inte hur det är nu, käns som det mesta är mock mink och inte mink.  
Men samma genkod som blue så helt samma variant. Bara olika nyanser.

Zakaraa
0

#3 Intressant! Varken hört powder eller sky innan så det var lite nytt :P
Känns lite som en försköning av namnet, ungefär som att tamråtta gärna kallas för "fancy rat" på engelska 😂Powder/Sky blue låter som ett mer fancy namn av blue :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

#4 inge avancerat. är som det låter en pudrad blå

zickan
2

Var tvungen kolla srs gamla standard lista. Och ja powder blue är en variant som varit på srs ostadarliserade lista. Dock kan de ha svarta ögon med och inte bara mörkt rubin eller mot nästan svarta. Deras beskrivning av varianten kopierat från deras lista 2011.

"SELF POWDER BLUE (s-pwbl)Ljust blå, mycket ljusare än self blue. Färgen skall vara solid och jämn utan bruna eller vita hår. Öron och tassar ljust grå till rosa för att matcha kroppsfärgen. Mage ljust blå. Ögon mörkt rubin."

[kendras]
1

Standarden enligt afmra: Self BLUE - Color is a slate blue, as dark as possible showing no brown patches or silvering. Eye color is dark ruby or black. SKY BLUE - Color to be in between blue and powder blue, a clear sparkling blue. Color showing no brown patches or silvering. Eye color to be dark ruby or black. POWDER BLUE - Color to be a very light powder blue color with no suggestion of rustiness, grayness, or silvering, not to be confused with Sky Blue. Eye color to be dark ruby or black. Silvered SILVER BLUE - Color to be a medium blue with silver-white hairs evenly distributed throughout the coat. A lighter undercolor is preferred. Eye color is black. (Ev. Intresse) SILVER LILAC - Color to be dove gray with a blueish sheen. Coat is evenly ticked with silver white hairs throughout. Eye color is black. Får gärna va dumbo el dumbobärare! Btw tack för alla svar. Forts gärna skriva pm om ni har Blue.

[timpelt]
0

Rubins rattery på fb kolla där

zickan
2

#7 den utländska standardan kan variera mot standarden vi har i sv.

Ph77
0

Jag får Blue ungar men utan stamtavla (om det känns aktuellt utan stam)?

ph77