Lära råttan att simma
Hej! Min råtta är väldigt rädd för vatten, och så fort hon ser handfatet eller hör ljudet av rinnande vatten så sätter hon in klorna i mina kläder och blir genast rädd. Nu när jag har sätt gulliga videor på råttor som badar i badkaren m.m så skulle jag vilja att min råtta också kunde lära sig att simma och sluta vara rätt för vatten. Kan era råttor simma? Är de rädda för vatten? :)
Om råttan är rädd hade jag inte utsatt den för det bara för att "det är gulligt". Alla individer är olika och det bör respekteras.
Hälsningar Vemsan
Jag har bara erfarenheter av katter och jag har en som älskar att bada och en som är rädd för vatten och honom skulle jag naturligtvis inte utsätta för detta bara för att det är gulligt.
/Maria
Nej båda mina hatar vatten. Men eftersom jag släpper ut dom på toan brukar jag tvinga på dom en dusch ibland utan tvål för att dom tycker om att sova i piss. Sätter sonika på duschen och sen släpper jag ner dom ett par gånger under duschen.
Själv har jag en hane som hatade att bada när han var mindre men det senaste halvåret bli han tillochmed lugn i badet. Om du vill vänja din råtta vid vatten så är det bästa att introducera den för vatten på råttans egna villkor. Tex. Häll upp lite vatten (i början bara så de täcker fötterna på råttan) i handfatet eller badkaret och ha något den kan hoppa upp på för att komma ifrån vattnet. Sen kan du sätta råttan där och visa att det finns vatten där nere. Ta lite vatten på handen och klappa din råtta så den får se att det inte är farligt. Låt den gå upp och ner som den vill. Börjar den tycka om det är det bara att försiktigt höja vatten nivån. Ett annat tips är ha lite varmare vatten eftersom råttor har högre kroppstemperatur och vi vet ju själva hur det är att ta ett kallt bad. Ta lite varmare än din kroppstemperatur. Att lära råttor att gilla vatten är svårare än att lära råttor att simma. De kan de oftast redan.
Gillar inte råttan det så vinner råttan inget på det.
Stressade råttor är inget roligt eller gulligt.
En skål med lite vatten & grönsaker är tillräckligt på sommaren,
det brukar även råttor som inte gillar vatten kunna uppskatta. :)
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Bra att tänka på är även att råttor inte behöver bada. Ju mer de badar ju mer torkas huden ut. Det kan ta tid att få dom helt torra, och med det kan de enklare dra på sig förkylningar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Precis som zickan skriver, råttor behöver sällan eller aldrig badas. Det torkar ut huden och kan kyla ner dom. Dessutom stressande för många. Ifall du upplever att det känns lite snuskiga så är det bättre att torka av med fuktig handduk. Ett annat tips är också att ta lite kokosolja o smörja vid svansrot o lite mot ryggen (behövs bara litegrann) det smakar ljuvligt tycker de flesta långsvansarna 😊 På så vis tvättar de själva sig lite mer noggrant. Annars är det bara att hålla rent bur o tvätta eventuella hängmattor ofta. Lycka till!
Tack sabdjina för tipset! Ska prova direkt! :)
tack för tipsen ska pröva😂
De gånger råttan måste bada är vid utställning. Men jag badade inte ens alla då. Honor som överlag brukar va mer rena. Behövde oftast bara torkas av med en fuktig trasa. Så puttsfläckar och ytlig smutts försvann.
Svansarna tog man fet hud/handcreme och smorde in. Fett löser upp smutts. Och efteråt torkade man med en fuktig handduk. Jag körde babyservetter. Och upprepa tills de var rena.
Var det nån riktig lortgris. Så kunde jag köra creme, tvätta endast svansen med vatten och diskmedel. Sedan creme i gen och fortsätta så tills ren. Då smörja med lite mindre creme för att undvika uttorkning.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.